
Fredrik Bergströms elever brukar ibland få bestämma var rasten ska ligga under en lektion, men de kan inte säga att de struntar i rasten för att få gå hem tidigare.
Eleverna kanske ges inflytande, utan att veta om det. Det är också ett intressant perspektiv i frågan om elevinflytande, tycker yrkesläraren Fredrik Bergström. Foto: Sophie Lagerholm
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt. Han låter sina elever vara delaktiga i vissa beslut, men kompromissar aldrig om ämnesinnehållet.
Innan man talar om elevinflytande bör man tala om vad det är – vad eleverna ska få inflytande över och vad det syftar till. Det anser yrkesläraren Fredrik Bergström på Praktiska gymnasiet i Linköping. Han tycker det är svårt att svara på om elevinflytandet på hans skola har ökat eller inte de senaste åren, men berättar att det är en fråga som ständigt finns närvarande, i arbetslaget och på skolan. Mycket på grund av de årliga elevenkäterna från både Skolverket och skolans huvudman där frågan om elevinflytande är central.
– Jag tycker att det är för stort fokus på resultaten från elevenkäterna. Visst är det bra att man tar tempen på vad eleverna tycker men det är svårt att veta vad det ska leda till. Man borde satsa på högre måluppfyllelse i stället. Elevinflytande är viktigt men det finns så många andra värden som är viktiga.
"Vi får nästan peka på eleverna och säga: i dag har ni elevinflytande”.
Sedan påpekar han att det säkerligen finns forskning och beprövad erfarenhet som säger att elevinflytandet är en viktig faktor i skolan. Men att det är problematiskt att försöka mäta inflytandet.
– Vi får nästan peka på eleverna och säga ”i dag har ni elevinflytande”, och då blir det ju väldigt syntetiskt. Då har man elevinflytande för att kunna säga att man har det.
Fredrik Bergström arbetar på Praktiska gymnasiet i Linköping. Foto: Sophie Lagerholm.
Dessutom, tillägger han, kanske elevinflytandet inte ens är efterfrågat, även om eleverna har fått komma med åsikter.
– Då kanske man ändå får ett lågt värde på enkäten och då undrar man ju vad det är som gör att eleverna missar att de har inflytande över arbetet. Men visst vore det jättefint om man kunde lyckas med att skapa ett inflytande som leder till att eleverna sitter som tända ljus på lektionen, i ett ämne som är ganska tungt.
Liksom alla andra skolor fyller även lärarna i medarbetarenkäter där elevinflytande är en del: Hur man jobbar med det? Kan du bli bättre på det?
– Jag har efterfrågat lektionsbesök från ledningen, men det är ingen som kommer. Om vi säger att vi jobbar med elevinflytande och förklarar hur vår modell ser ut så känns det som att ledningen är nöjd, säger han och poängterar att han ändå trivs väldigt bra på sin arbetsplats.
Fredrik Bergströms elever brukar ibland få bestämma var rasten ska ligga under en lektion, men de kan inte säga att de struntar i rasten för att få gå hem tidigare.
I Yrkeslärarens enkätundersökning svarar 65 procent att en av de mest negativa aspekterna av elevinflytande i undervisningen är att det leder till att eleverna väljer det minst krävande alternativet. Fredrik Bergström är inne på samma spår.
Om eleverna själva fick bestämma hur den teoretiska undervisningen skulle gå till, ja då vill de ta bort den helt, konstaterar han.
– De skulle föreslå att de fick gå hem tidigare och då är vi illa ute. Om de tror att det är elevinflytande så kommer de ju få flera nej, exempelvis när det gäller önskemål om längre raster eller om att slippa prov. Sådana önskemål kommer vi ju aldrig kunna tillmötesgå. Det de ser som inflytande är sådana saker som det pedagogiska frirummet inte tillåter.
Fredrik Bergström jobbar med elevinflytande på olika sätt, men kompromissar inte om ämnesinnehållet. Han påpekar att det är ganska enkla saker, men som ändå verkar uppskattas av eleverna. Exempelvis när de har en lång teorilektion framför sig.
– Då får en av eleverna bestämma var rasten ska ligga. Totalt har vi 20 minuter rast och de kan inte säga att vi kör hela lektionen för att få gå hem tidigare. Efterhand brukar de välja att lägga rasten på ungefär samma ställe.
1. Ge eleverna möjlighet att fatta små beslut. Genom att låta eleverna bestämma detaljer som när rasten ska vara eller vilket ämnesområde de vill börja med, ger du dem inflytande utan att förlora kontrollen över kursinnehållet.
2. Involvera eleverna i planeringen av studiebesök. Att låta eleverna vara med och välja studiebesöken, genom att rösta på olika alternativ, gör upplevelsen mer engagerande och ger dem ett ansvar i beslutsfattandet.
3. Skapa en känsla av delaktighet i val av arbetsplats. När elever ska välja sin lärlingsplats eller APL – låt dem väga fördelarna med olika arbetsmiljöer. Att ge dem möjlighet att välja den typ av miljö de trivs bäst i gör att de känner sig mer engagerade och motiverade.
Ett annat exempel kan vara då de ska gå igenom ett område som går att dela upp i två delar. Då inleder Fredrik Bergström med att förklara syfte och innehåll.
– Sedan frågar jag vilken del de vill börja med: den här eller den här? Vi väljer alltså inte bort något, men de kan välja var vi ska börja. Ofta brukar det sluta med att de frågar oss lärare vad vi tycker, hur vi brukar göra. Och så håller de med.
Fredrik Bergström tycker att arbetet med elevinflytande innebär en fin balans mellan att ge eleverna spelutrymme, inte göra dem besvikna och att få dem att förstå att alla alternativ inte är möjliga.
– Många saknar förmågan att fatta beslut som främjar deras utveckling. De ser ju inte hela bilden. Att man inte bara kan välja bort vissa delar. Och att det inte är vi lärare som har bestämt innehållet i kursen. Vi är bara budbärare.
Ålder: 52 år.
Bor: Svartåfors utanför Linköping.
Familj: Fru och två barn.
Undervisar i: Fordonsprogrammet, personbilsmekaniker och lärlingsutbildning.
Fritid: Hobbybilar och kvällspromenader.
Därför tycker jag om att vara lärare: För att jag får möta ungdomar och följa deras utveckling till kommande samhällsmedborgare.
LÄS MER:
Utan repetition inget arbetsflöde
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.