Samtliga involverade lärare: Jimmy Bengtsson (svetslärare), Fredrik Jönsson (svetslärare), Thomas Svärd (verkstadsteknik) och Ella Ekenberg, utbildningssamordnare.
Yrkeselever bygger Rudolf med släde
Yrkesläraren Jimmy Bengtsson och hans elever Jörgen Pettersson, Adam Folkesson, Elias Perämäki och Emil Mattsson. Samt utbildningssamordnare Ella Ekenberg. Foto: Privat.
Lagarbete
På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.
– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Nu ståtar renen Rudolf och hans släde på ett av torgen i Olofström, på en bädd av granris. Och det är tack vare hårt arbete av eleverna på Monticos yrkesutbildning, som går svets och CNC-utbildning. Yrkesläraren Jimmy Bengtsson berättar om syftet med projektet.
– Framför allt var tanken att få eleverna att samarbeta mer, precis som de kommer att få göra ute på arbetsplatser. Alltså att göra någonting annat än att svetsa och svarva på egen hand hela tiden. På så vis blir det även påtagligt att vi människor är olika, men att det går att arbeta tillsammans ändå, säger Jimmy Bengtsson och berättar att vissa av eleverna hade gått på skolan i tre veckor, medan andra nästan var klara med sin utbildning. Alla kunde medverka oavsett erfarenhet. Nya elever kan hjälpa till med de lite enklare momenten: borra några hål, slipa, kapa och med de mer kunniga får stå för det mer komplicerade arbetet.
Arbetet pågår för fullt. Foto: Privat.
Arbetsprocessen från start till mål har varit oerhört givande, både för elever och lärare, tycker han. En ytterligare positiv effekt är att eleverna har börjat utveckla en yrkesstolthet. När arbetet presenterades av lärarna fick eleverna information om att de skulle se projektet som ett ”riktigt jobb”.
– De har själva fått ringa och åka runt för att hämta plåt och rör på lokala företag, som sponsrade dem med material. Eleverna har verkligen salufört sig själva och fått bra kontakta med företagen i Olofström, säger han.
De fick börja med att rita enkla skisser på papper, därefter i 3D CAD med bakgrundsmiljö för att se hur det kommer att se ut i verkligheten. När materialet fanns på plats påbörjades det praktiska arbetet.
– De som går inriktning CNC fick hjälpa dem som går svets och tvärtom. Därmed var de verkligen tvungna att prata med varandra för att ta reda på vad som är möjligt och inte. Och det har funkat fantastiskt bra.
Nu har eleverna lärt sig hur viktigt det är att passa tider, ha koll på när ett moment måste vara klart för att man ska kunna gå vidare till nästa, vilket krävde en detaljerad planering.
– När det började bli ont om tid bad de andra elever om hjälp. Till slut var hälften av våra 52 elever engagerade.
Ett av de svårare momenten. Foto: Privat.
För lärarnas del har det varit lärorikt att fundera över hur man kan gå lite utanför ramarna - när det finns tid - men också att följa elevernas arbete under ett mer fritt projekt.
– Det har varit oerhört roligt att se eleverna stå och klura på hur de ska lösa ett moment. Då ger man dem lite information om vilket håll de ska gå och sedan kommer de på lösningen själva. Det är otroligt givande att se den glädjen, säger han och fortsätter:
– Jag är ansvarig men alla har hjälpt till. Det har även inneburit ett teamwork mellan lärarna, bland annat när det gäller planering: när kan vi lägga in det här i schemat för att det inte ska påverka övrig undervisning?
Slutligen visades Rudolf och släde upp för allmänheten, vilket var uppskattat, både bland invånarna och av de stolta yrkeseleverna.
Jimmy Bengtsson tror att yrkesutbildningar skulle vinna mycket på att jobba mer med den här typen av projekt, oavsett yrkesinriktning.
– Eleverna lär sig även kopplingen mellan teori och vad som går att genomföra i verkligen. Vi kan se att de är mycket mer fokuserade nu. Det är en helt annan glöd.
Tips för ”verkliga” projekt i yrkesutbildningar
Låt projektet efterlikna ett "riktigt jobb"
Skapa projekt där eleverna uppmuntras samarbeta över olika inriktningar och roller, precis som i verkliga arbetsmiljöer. Be eleverna att ta ansvar för hela processen – från att hämta material till att utföra arbetet. Det ger en känsla av yrkesstolthet.
Börja med en tydlig planering
Starta projektet med enkla skisser på papper, följt av mer avancerade 3D-modeller i CAD-program. Det visualisera slutresultatet
Skapa verkliga kontakter med arbetslivet
Låt eleverna kontakta lokala företag för att ordna material och sponsring. Det ger erfarenhet av att nätverka och presentera sig själva för potentiella arbetsgivare.
Variera arbetsuppgifterna
Låt elever från olika inriktningar hjälpa varandra – exempelvis att CNC-elever stöttar svetselever och vice versa. Det ökar förståelsen för olika yrkesroller.
Betona planering och deadline
Lär eleverna vikten av att följa tidsplaner och samordna sina insatser för att hålla projektet på spåret. Låt eleverna fundera ut lösningar på problem och vägled vid behov. Visa gärna upp slutresultatet för utomstående.