Så preppar du inför APL utomlands

Elever som gör sin APL utomlands måste kunna ta mycket eget ansvar, både för sina studier och sitt arbete, konstaterar Eva-Karin Fryklund.

Yrkesläraren Eva-Karin Fryklund ser många värden med APL utomlands. Det vidgar perspektiven, ställer krav på ansvar och väcker tankar om fortsatt arbete i andra länder.

Eva-Karin Fryklunds elever har haft APL på spanska förskolor i Fuengirola under hösten. Det är fjärde året i rad som elever från årskurs tre på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg får pröva sina färdigheter utomlands med stöd av EU-programmet Erasmus+.

– Eleverna får insyn i ett annat
lands arbetskultur, både inom pedagogik och didaktik. På så vis lär de sig att analysera både likheter och olikheter som finns inom respektive verksamhet, säger Eva-Karin Fryklund, som är yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet.

Alla som vill får ansöka om att göra APL i Spanien. I höstas var det 15 elever som sökte till de fyra platserna.

Elever som gör sin APL utomlands måste kunna ta mycket eget ansvar, både för sina studier och sitt arbete, berättar Eva Karin Fryklund.

 

Först får de göra en ansökan på engelska. Sedan är det biträdande rektorn och studie- och yrkesväg­ledaren som kallar till en första intervju.

– Här handlar det inte om att ha de högsta betygen. De mjuka värdena är viktiga, exempelvis att kunna samarbeta. Avgörande är också hur det har fungerat med APL i Sverige.

Eleverna behöver inte ha läst spanska. De talar engelska med sina handledare. Innan de åker förbereder de olika aktiviteter som de kan leda tillsammans med barnen. Ett exempel är att leka ”imse vimse spindel” på spanska.

De följer arbetsschemat på för­skolan och får omdöme från handledaren. Eleverna för också loggbok och ska lämna in en utvärdering av APL-perioden när de kommer hem till skolan i Trelleborg.

– APL i Spanien passar för våra kurser i pedagogiskt arbete, aktivitetsledarskap, specialpeda­gogik och sociologi, säger Eva-Karin Fryklund.

Eva-Karin Fryklunds tips för APL utomlands

  • Tänk på att perioden inte ska vara för lång. Tidigare hade Eva-Karin Fryklunds elever tre veckor APL. Nu har de kortat ner perioden till två veckor. Det ska även finnas tid för förberedelse vid ankomst, museibesök och andra kulturella aktiviteter. Planera i god tid vilken svensk lärare som ska vara på plats i den stad eleverna befinner sig i. Variera gärna.
  • Intervjua eleverna om deras förväntningar på att arbeta på en arbetsplats i ett annat land. Väg in hur det har fungerat med APL i Sverige. Tänk på att de ska bo tillsammans med sina kamrater och sköta ett vuxenliv med matlagning, handling och städning. Ingen alkohol är tillåten. Eleverna representerar skolan.
  • Kalla föräldrarna till ett möte inför resan så att de kan ställa frågor om boendet, arbetsplatsen och planeringen för dagarna. Använd ett kontrakt om förhållningsregler som eleverna får skriva under om de har fyllt 18 år. Om de är under 18 år får en förälder skriva under. Tänk på att eleverna ska vara mogna både kunskapsmässigt och som person.
  • Försök att ha kontakt med eleverna dagligen. Använd gärna Whats App eller annat digitalt verktyg så att eleverna kan ställa frågor när de vill. Låt även eleverna föra loggbok som kan användas som utgångspunkt vid utvärderingen. Handledaren på förskolan ger ett omdöme. Som lärare bör man vara beredd på att mycket kan inträffa och att man kan behöva agera snabbt.

 

LÄS MER:

Forskaren som bäddar för en smärtfri APL

Eva kräver utbildade handledare under apl

Viktigt med bra matchning på apl