Allt färre tar examen från yrkesprogram
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare. Foto: Oskar Omne.
Examen Andelen elever som tar examen från yrkesprogrammen i gymnasieskolan har minskat det senaste året. En förklaring till nedgången är att färre klarar matematik 1.
Andelen som tar examen från yrkesprogrammen inom tre år har minskat från 75,9 procent i fjol till 74,7 procent i år, visar Skolverkets senaste siffror.
På högskoleförberedande program är motsvarande siffra 81,4 procent, både år 2024, 2023 och 2022.
En av orsakerna till nedgången är att det var färre av de som tog examen i våras som klarade kursen matematik 1, jämfört med föregående år.
– En elev måste ha ett godkänt betyg i den kursen för att få en examen, förklarar Christina Sandström, enhetschef på Skolverket i ett pressmeddelande.
Skolverket tror att en av anledningen till att kunskapstappet hittas just i matematik beror på pandemin - matematikämnet är svårt att undervisa i på distans, vilket ledde till hög elevfrånvaro. Men en orsak är också den nya ämnesplanen i matematik, som genomfördes läsåret 2021/22, vars syfte var att minska stoffträngseln i matematik 1 och att bättre förbereda eleverna för matematik 2. Eleverna som slutförde gymnasieskolan 2024 var den första kullen som läste den ”nya” matematikkursen.
– Sammantaget ser vi att det här ledde till att färre klarade matematik 1. Vi bedömer inte att kursen är svårare än tidigare, men vi vet att det brukar ta ett par år att ställa om undervisningen när det görs ändringar i ämnesplaner. Vi ser också från vårens nationella prov i matematik att resultaten nu är tillbaka på samma nivå som innan ämnesplanen revideras, säger Jonas Vig, enhetschef på Skolverket.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, kommenterar den minskade andelen yrkeselever som tog examen efter tre år.
– Att vi ser en minskning av andelen elever som tar examen från yrkesprogrammen är en allvarlig signal. Det är avgörande att elever redan på högstadiet får de resurser de behöver för att klara kärnämnena. Vi måste därför reglera planeringstiden och undervisningstiden för lärare. Undervisningsgruppernas storlekar måste också beaktas och regleras. Eleverna måste också i högre utsträckning ges särskilt stöd. Vi måste säkerställa att eleverna är rustade inför alla gymnasieprogram.
Möjliga orsaker till att färre elever klarar av matematik 1
- Eleverna som slutförde gymnasieskolan 2024 påverkadSes av covid-19-pandemin under sin högstadietid.
- Omställningen till den nya ämnesplanen i matematik som genomfördes läsåret 2021/22. Eleverna som slutförde gymnasieskolan 2024 var den första kullen som läste den förändrade matematikkursen.
- Andelen elever som inte läst ett fullständigt nationellt program ökat. Det är också en större andel elever på yrkesprogram som bytt program under studietiden. Den siffran har ökat från 6,1 procent 2023 till 7,1 procent 2024.
Källa: Skolverket.