Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter och fler kommer dyka upp, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.

Nu är det dags igen, ännu en reform ska sjösättas. Vi får återigen läsa på, tolka, anpassa oss och göra det bästa av någon annans idéer om vad skola är och hur den ska organiseras. Jag tyckte ju att vi precis började greppa Gy11. Varje reform försöker lösa föregående reforms problem och varje reform har sina egna syften och idéer. Några år efter att de drivits igenom ser vi utfallet och vilka konsekvenserna blir. Det är ju ändå vi och eleverna som omsätter reformens styrdokument i handling.

I den senaste utredningen om svensk skola ”Bygga, bedöma, betygsätta – betyg som bättre motsvarar elevernas kunskaper” kan man läsa om orsakerna bakom och intentionerna till kommande reform, Gy25. I utredningen får man följa reformernas framväxt sedan 1970-talet. Centrala frågor i varje gymnasiereform har varit studievägar och betygssystem. Hur flexibelt och hur många valmöjligheter ska eleverna ha? Vilket system ger bäst förutsättningar för lärande? Vilket betygssystem ska vi ha och vilket ger eleverna bäst möjligheter att lyckas?

Förebygga stress

Det är tydligt att varje reform är ett svar på den föregående. Som svar på Gy11 har vi nu Gy25 runt hörnet. Den kritik som dagens kurssystem har fått handlar om många saker. Den största kritiken handlar om att elever och lärare är för stressade i dagens system. En annan kritik är att konsekvenserna av att få betyg i varje kurs är för stora och att betygen inte motsvarar det eleven egentligen kan i slutet av utbildningen. Vidare har man kritiserat att systemet uppmuntrar till ytinlärning och att betygssättningen handlar mer om mekanisk avprickning än helheter och sammanhang.

Med Gy25 hoppas man alltså råda bot på Gy11:s problemområden. Med Gy25 hoppas man att stressen ska minska för både lärare och elever, och att lärare ska få större möjlighet att se till helheten och undervisa långsiktigt. Intentionen är alltså att undervisningen ska stötta elevernas kunskapsutveckling över tid i stället för mekanisk avprickning och ”bevisjagande” inför betygssättning. Det finns även en intention om att elevernas betyg bättre ska återspegla vad eleverna faktiskt kan i slutet av sina studier i ämnet.

Kan bli kontraproduktivt

Intentionerna är fantastiska och jag önskar av hela mitt lärarhjärta att det blir så, men … orosmolnen tornar upp sig. Mina kollegor och jag har redan fått syn på flera och fler kommer dyka upp. Ett tydligt orosmoln är att eleverna i Gy25 kan göra en prövning på den sista nivån utan att ha genomfört tidigare nivåer. Ett annat tydligt orosmoln är att sista nivåbetyget ersätter de tre tidigare nivåerna, vilket gynnar den som får högt betyg i slutet, men missgynnar den som sänkt det sista betyget. Det här är saker som kan göra Gy25 kontraproduktiv och alla intentioner riskerar att bli fina ord i en utredning.

Vi behöver tillsammans hjälpas åt att identifiera orosmolnen, göra förståndiga tolkningar av styrdokumenten och ta väldigt kloka beslut. 

Malin Nyberg är yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet, Rönninge gymnasium.

LÄS MER:

Nyberg: När studiedagen blir förnedring

Koppling till arbetslivet ger gedigen utbildning

Nyberg: Så kan vi höja statusen på yrkesutbildningar