Stefan Johansson och Mehdi Ghulami på byggarbetsplatsen på Södermalm i Stockholm. Deras arbetsgivare Veidekke har ansökt om att gå med i satsningen på inkluderande apl. Foto: Oskar Omne
Företag satsar på inkluderande apl
Mehdi Ghulami kom till Sverige som ensamkommande flykting år 2016. Efter utbildning på bygg- och anläggningsprogrammet har han nu fått jobb i byggbranschen. Foto: Oskar Omne
Arbetsplatslärande
– Jag har trivts bra på apl. Kläder och skåp har stått klart från första dagen.
Det berättar Mehdi Ghulami, som efter gymnasiet har fått jobb på Veidekke. Ett av flera företag som är med i branschens satsning ”iAPL”, inkluderande arbetsplatslärande.
Inne i en av lägenheterna börjar köket ta form. Stommarna är på plats och några luckor är monterade. Från ett av sovrummen hörs ett surrande ljud från en skruvdragare. Det är Mehdi Ghulami som monterar socklar längs golven. Han mäter avstånden med laser och skriver 2,96 på ett papper. Sedan går han till sågklingan för att kapa i rätt längd.
Den första juni förra året började han som byggnadslärling på byggföretaget Veidekke. Under samma period tog han examen på bygg- och anläggningsprogrammet på Järfälla gymnasium.
– Jag hade inte tänkt komma till examensdagen då jag ville vara här på jobbet. Men läraren ringde och sa att jag måste komma. Jag fick ett stipendium på 5 000 kronor att köpa verktyg för, säger Mehdi Ghulami.
”Jag kände mig som hemma”
Veidekke är ett av byggföretagen som har ansökt om att vara med i ”iAPL”. En satsning från Byggbranschens yrkesnämnd för att bland annat säkerställa att gymnasieelever blir väl omhändertagna under arbetsplatsförlagt lärande.
Några kriterier är att elevens lärande står i centrum, att företaget har kollektivavtal och att personalen som leder eleverna har handledarutbildning.
Några kriterier för iAPL:
- Företaget ska ha kollektivavtal.
- Elevens lärande ska stå i centrum.
- Företaget har handledare med någon form av handledarutbildning.
- Handledaren ska ha rätt förutsättningar i bland annat tid för att förbereda och instruera en elev.
- Ett godkännande som iAPL-företag gäller i två år. Därefter sker en förnyelseansökan.
Källa: Byggbranschens yrkesnämnd.
Mehdi Ghulami hade apl hos Veidekkei tvåan och trean. Han är nöjd med sin tid på de olika arbetsplatserna och han trivdes i gymnasiet.
– Apl på gymnasiet funkade jättebra. Jag kände mig som hemma. Redan när jag kom till arbetsplatserna hade jag skåp för kläder och annan utrustning. Min bygglärare på gymnasiet har varit jättebra och det har fungerat bra när han har besökt mig på apl.
”Ser till att eleverna blir väl mottagna”
Nu är Mehdi Ghulami med och bygger 88 lägenheter på Södermalm i Stockholm. Arbetsdagen börjar halv sju på morgonen. Nu är klockan 9.30 och det är dags för lunch.
Inne i byggboden sitter ett tiotal personer och äter. En är Stefan Johansson med flerårig bakgrund som byggnadsarbetare. Han har varit handledare för flera gymnasieungdomar.
– Det fungerar bra. Vi försöker se till att eleverna blir väl mottagna och kommer in i gruppen. De får även snurra en del för att få testa olika arbetsuppgifter, säger han.
Mehdi Ghulami har också fått göra många olika uppgifter under apl:
– När vi byggde Cederhusen var jag med på gips, stomme, tak, fönster. Nu arbetar jag med inredning, säger han.
Nu är det två elever som gör apl här på byggarbetsplatsen på Södermalm. I byggboden finns en lista på samtliga personer, både anställda och gymnasieelever. Här står det vad varje person ska göra under veckan med arbetsuppgifter som foder, kök, tak och sockel.
”Gillar att vi börjar tidigt och slutar tidigt”
Mehdi Ghulami kom till Sverige 2016 som ensamkommande flykting från Pakistan. Efter grundskolan hade han sikte på att bli byggnadsarbetare.
– Jag tyckte redan i grundskolan att det verkade roligt. Vad jag vet har det gått bra för mina klasskompisar från gymnasiet. De har jobb, tycker att det är roligt och tjänar pengar.
Mehdi Ghulami. Foto: Oskar Omne.
Hans anställning som lärling är på tre kalenderår. Första året har han 70 procent av hel lön och sedan ökar den med tio procent för varje år.
Det är mycket som han trivs med som snickare och träarbetare.
– Man får göra många olika saker och jag gillar att vi börjar tidigt och slutar tidigt, säger han och skrattar tillsammans med arbetskompisarna i boden.
Tidigare har han arbetat en del som diskare på restaurang och nu jobbar han extra på helgerna som bartender.
– Jag trivs väldigt bra här och där. Jag gillar att träffa många olika människor. Jag är glad att jag har fått jobb på Veidekke. Annars hade jag snurrat runt som en galning för att söka olika jobb. En del andra ensamkommande, som jag känner, har det tufft och söker jobb efter jobb.
”Vi jobbar alltid för inkludering”
I byggboden sitter även Ludvig Sandberg, som är lagbas för bygget på Södermalm. Han tycker att det är bra att Veidekke har ansökt om att ansluta sig till iAPL.
– Vi jobbar alltid för inkludering men visst är det bra att det nu finns ett system för det. Vi jobbar även med handledarutbildning. Nyligen hade vi nog 15 personer på en kurs, säger han.
Stefan Johansson var en av deltagarna.
Stefan Johansson och Mehdi Ghulami. Foto: Oskar Omne
– Det var kanon. Man fick lära sig om regler och paragrafer. Vi tog även upp vikten av att prata med eleverna om man misstänker att de inte trivs eller blir utsatta för något. Jag tycker själv att jag inte har svårt att ta tag i sådana situationer utan jag vill ta reda på vad som är bekymret. Om någon elev blir utsatt för mobbning så ska det upp till ytan. Man ska sätta sig med eleven, lagbas och platschef. Det gick vi igenom på kursen. Hos oss upplever jag att vi har bra stämning, säger Stefan Johansson.
När lunchen är slut är det dags att fortsätta med arbetet inne i lägenheterna.
Mehdi Guhlami öppnar en stor grind med sitt passerkort och pratar en stund med Stefan Johansson. Han berättar att Mehdi Guhlami i vår ska får testa på att arbeta med anläggning intill Mälaren.
– Ett höjdaruppdrag. Nästan så att jag bli lite avundsjuk, säger han när de går tillsammans mot de nya lägenhetshusen.