Risk för färre elevplatser på fordons- och transportprogrammen

Antalet utbildningsplatser överensstämmer inte med branschens bedömning av det kommande behovet av yrkesförare. Foto: Stock adobe och TYA.

Flera kommuner överväger neddragningar inom fordons- och transportprogrammen, enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Nämnden vill ha fler utbildningsplatser, både på gymnasiet och på yrkesutbildningar, för suget efter arbetskraft är enormt.

Det råder en stor efterfrågan på lastbilsförare, enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnds (TYA) rapport ”Trendindikator anställningsbehov – åkeri 2024/2025”. Upp till 34 procent av åkeriföretagen förväntar sig att anställa förare inom närmaste framtid, vilket motsvarar mer än 4 600 förare under hela året.

Trots det har TYA fått signaler om att flera kommuner överväger neddragningar inom fordons- och transportprogrammet, vilket oroar dem.

– Jag tror att man ser det som en enkel besparing då inriktning transport är en resurskrävande utbildning, men det är en kortsiktig åtgärd som kan få långsiktiga konsekvenser, säger projektledare Lena Törnstrand i ett pressmeddelande.

Svårt att hitta arbetskraft

För transportbranschen växer. Trots det uppger 43 procent av de företag som har genomfört nyanställningar att de har haft rekryteringssvårigheter det senaste året. Dessutom har 22 procent av företagen har haft svårt att hitta förare med rätt yrkesutbildning.

Åkeribranschens framtid i siffror

  • 2 304 Anställningsbehovet de kommande sex månaderna.
  • 4 623 Anställningsbehovet de kommande tolv månaderna.
  • 49 procent av företagen har anställd under de senaste 12 månaderna.
  • 18 procent av de som anställts de senaste 12 månaderna är kvinnor.
  • 1 933 av de som anställts de senaste 12 månaderna har mindre en ett års erfarenhet.

TYA menar att vikten av Skolverkets planeringsunderlag, som ska förutse framtida behov av utbildningsplatser, inte överensstämmer med branschens bedömning av det kommande behovet av yrkesförare. Och att planeringsunderlaget bör justeras.

En tydlig trend är också att nyutbildade inom transportbranschen snabbt får jobb.

– Det visar vilket sug det finns efter välutbildade medarbetare och att varje utbildningsplats verkligen behövs för att täcka branschens behov, konstaterar Lena Törnstrand, projektledare på TYA.

I stället för att genomföra nedskärningar bör beslutsfattare investera i fler utbildningsplatser, anser TYA.

Politiska beslut och initiativ har aldrig varit viktigare än nu, säger Lena Törnstrand.

Rapporten presenterar även fem förändringar för att lösa situationen, som TYA har identifierat.

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnds fem åtgärder för en växande transportbransch

  • Fler utbildningsplatser, både på gymnasiet och på yrkesutbildningar.
  • Anställningsbarhet ska vara en central faktor vid beslut om utbildningsinnehåll och tillgång till lärare för elever.
  • Politiska beslut bör säkerställa långsiktig finansiering av vuxenutbildningen. Då kan utbildare planera sin verksamhet effektivt och utnyttja statsbidragen på bästa sätt.
  • Både bransch och utbildare bör göra kartläggningar för att identifiera kunskapsluckor och effektivisera utbildningsinsatserna.
  • Branschen måste bli mer aktiv i att visa upp yrkesbredd och karriärmöjligheter, samt att kommunicera hur den arbetar för att öka sin attraktivitet för olika målgrupper.

Källa: Trendindikator anställningsbehov – åkeri 2024/2025.