
Nioåringarna har börjat få rutin på att få besök i klassrummet och prata yrkesval. Här är regionens vård- och omsorgsförvaltning på besök. Foto: Linn Malmén
Malin Andersson, SYV på F–9-grundskolan Forshaga lärcenter, på en av sina ”yrkesluncher”. Foto: Linn Malmén
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Förväntningarna är höga i Karin Ohlssons tredjeklass. En gång i månaden har skolan, Forshaga lärcenter, ”yrkeslunch” och får besök från olika delar av arbetslivet. I dag är det Christian Ryberg och Annika Aude från vård- och omsorgsförvaltningen som kommit för att äta och prata med lågstadieeleverna.
– Många unga känner till hemtjänsten och att vi arbetar med äldrevård, men vårt uppdrag är ju så mycket mer! säger Annika Aude. Att komma ut så här och få berätta om bredden i vilka jobb vi faktiskt har är fantastiskt.
Det är en fenomenal möjlighet för mina elever att tidigt få en kontakt med yrkeslivet.
Initiativtagare är Malin Andersson, studie- och yrkesvägledare på F–9-grundskolan.
– En yrkeslunch börjar alltid med ett klassrumsbesök där gästerna berättar om sin verksamhet och sina jobb, säger hon. Sedan går vi tillsammans till matsalen och äter lunch ihop. Vi gör det här redan i årskurs tre för att visa på bredden bland yrken i samhället. Jag vill att eleverna får upp ögonen för yrken som de inte ser i vardagen. Många av dem känner ju till polis, brandman, lärare och jobba i butik men jag vill öppna deras perspektiv.
Nioåringarna har börjat få rutin på att få besök i klassrummet och prata yrkesval. Här är regionens vård- och omsorgsförvaltning på besök. Foto: Linn Malmén
Annika och Christian hinner knappt in i klassrummet förrän eleverna börjar vifta med händerna i luften för att ställa frågor. Annika börjar med att förklara vad vård- och omsorgsförvaltningen är och alla olika delar de har ansvar för, och fortsätter med att berätta om tystnadsplikten och respekt för brukare och vårdtagare.
– Eftersom vi är med vårdtagarna dygnet runt är vi ju med dem i allt som händer i deras liv, och då får vi inte berätta för andra vad vi sett och hört. Man måste kunna lita på oss, förklarar Christian.
– Måste ni jobba dygnet runt? frågar en av eleverna och Christian svarar att man arbetar dygnets alla timmar men inte 24 timmar i sträck, och berättar mer om vad det innebär att arbeta som personlig assistent:
– Då stödjer du en person med funktionsnedsättning att leva det liv hen själv vill leva och det innebär allt från att gå till affären och veckohandla till att gå på konsert eller till badhuset. Men även toalettbesök, dusch och hjälp att komma upp på morgonen.
När Annika berättar att hon haft 15 olika jobb på kommunen under sin karriär börjar eleverna ivrigt vifta med händerna.
Sedan tar Annika över och berättar om en arbetsdag på kontoret, där hon ser till att alla har scheman och får lön, och där hon pratar med dem som beslutar om vilka insatser vårdtagarna har rätt till.
Det är tydligt att eleverna tycker badhus och veckohandling med vårdtagarna verkar mer spännande än schemaläggning, men när Annika berättar att hon haft 15 olika jobb på kommunen under sin karriär skiner eleverna upp och börjar ivrigt vifta med händerna igen.
– Vilket jobb har varit ditt svåraste?
– Hur ofta får man byta jobb?
– Hur länge tänker du jobba med det här?
Annika Aude svarar att alla hennes jobb har varit på Forshaga kommun och att man inte någonsin behöver bestämma sig för vad man vill bli när man blir stor.
– Huvudsaken är att man trivs bra på sitt jobb och har bra arbetskamrater. Jag tycker om att gå till jobbet på morgonen och jag vet att jag gör ett viktigt jobb!
Återigen kommer följdfrågan direkt, men till Christian. Vad har han haft för tidigare jobb, och hur blev han personlig assistent? Medan han svarar att han har jobbat med möbelsnickeri och återvinning, och att hans väg till nuvarande jobb var att han läste till undersköterska på komvux, sitter vägledare Malin Andersson och myser. Det är ju det här allt handlar om, detta är målet med yrkesluncherna – att locka fram de unga elevernas jobbtankar och haka på med berättelser, idéer och kunskaper.
Regionens Annika Aude hoppas att några i klassen får upp ögonen för att jobba med vård och omsorg.
Forshaga är en liten kommun och det blir frågor högt och lågt om vilka de känner, vad man tjänar och om man får sova när man jobbar på natten.
– Vad är det konstigaste som hänt på ditt jobb? frågar lärare Karin Ohlsson.
Annika berättar för klassen att hon varit med om både dödsfall och förlossning – under ett och samma arbetspass.
– Tänk att ha ett jobb där man får vara med om livets början och livets slut nästan samtidigt, det är fantastiskt!
När det blir dags för själva lunchen frågar jag om Karins tankar om de här månatliga arrangemangen.
– De är en fenomenal möjlighet för mina elever att tidigt få en kontakt med yrkeslivet, säger hon. Det går dessutom perfekt att koppla till undervisningen om hur ett samhälle är uppbyggt. I synk med yrkesluncherna har vi naturligt kunnat diskutera allt från vatten och avlopp till snöplogning. Eleverna har kunnat ställa matematiska frågor till ingenjörer!
Förr kom den första kontakten med yrkesverksamma i årskurs åtta i samband med prao och det är väldigt sent, tycker Karin Ohlsson:
– Det är ju precis innan de ska göra gymnasievalet och i viss mån välja inriktning på livet.
Karin uppskattar också yrkeslunchernas öppningar för mer existentiella frågor.
– Inte sällan har de lett till filosofiska samtal om livet, samhället och dess förutsättningar. Varför bosätter man sig runt Klarälven? Vad vill eleverna ha för samhälle? Var bor jag?
Vid borden i matsalen pågår det samtal och diskussioner om vad som är viktiga egenskaper för att jobba inom ett vårdande yrke. Christian förklarar att det är personligheten och hur man är som person som är det absolut viktigaste.
– Ska man jobba som personlig assistent är det bra att vara utbildad undersköterska. Men det viktigaste är hur man är i kontakten med människor.
Israela, Ida och Noel är rörande överens om att de gillar yrkesluncherna. Ingen av dem säger sig ha någon tydlig bild av vad de vill arbeta med i framtiden, så de tycker att det varit bra med inspiration.
– Det är också roligt att få besök i klassrummet och att få höra hur andra har det på dagen, säger Noel.
– Eller på natten! säger Israela, och Noel konstaterar att han helst vill jobba dagtid.
Har eleverna fått lära sig om några yrken de inte ens visste existerade?
– Klimat- och energirådgivare! svarar eleverna i mun på varandra, och förklarar att de inte hade en aning om att det fanns personer på kommunen som jobbar med att hjälpa andra att vara klimatsmarta.
Ingen av dem ser sig själv som klimat- och energirådgivare i framtiden, dock.
– Jag vill bli först fotbollsproffs och sedan hundfrisör, säger Ida.
Noel kan tänka sig att bli polis, eftersom han är bra på att springa och kan jaga ikapp tjuvar om det skulle behövas.
En person som gjort stort intryck på gruppen var från fritidsförvaltningen och arbetade som chef för parkerna och badhuset.
– Tänk att få bestämma över badhuset! Det måste vara ett coolt jobb, menar Ida.
På frågan om de har strukit några yrken från listan med önskejobb är två av dem säkra. Noel kommer garanterat aldrig att bli hästskötare och Ida vill inte arbeta med sophantering. Israela känner däremot att hon har precis hela yrkesfältet öppet, även om hon nog särskilt kan tänka sig att bli brandman.
LÄS ÄVEN
Viktigt med inkluderande APL: ”Trepartssamtal måste prioriteras”
Industrin är okänd i gymnasievalet
Spak: Vägledare har höga kvalifikationer men kan inte söka karriärtjänster
Studie- och yrkesvägledare Drömmen om vägledarkolleger … det är temat för det nya numret av Vi Vägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om AI: hur de använt AI hittills, hur de hoppas kunna använda AI i framtiden och – hur de hoppas slippa …
Krönika Ida Lindell vill gärna se studie- och yrkesvägledning som något mätbart – och förklarar på vilket sätt.
Studie- och yrkesvägledare Vi Vägledares Cecilia Lindgren tipsar om Sveriges tre bästa poddar om studie- och yrkesvägledning.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
Annat ”Gymnasiereformen skapar förvirring och många frågor”, skriver Vi Vägledares redaktör i sin presentation av det nya numret – som försöker bringa lite klarhet kring Gy25.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Fackböcker Tre nyutkomna böcker om att arbeta inom förskolan, köksbranschen och AI-utveckling.
Fackböcker Vi måste bli bättre på KASAM – känslan av sammanhang – när vi pratar arbetsliv, menar författaren Ann-Sofie Forsmark.
Fackböcker Både personligt och faktatungt om den svåra men spännande integrationsresan.
Fackböcker Tre forskare identifierar universitetens utmaningar och kommer med lösningsförslag i en ny rapport.
Mitt jobb Alla i branschen känner igen Lotta Lindström och Johanna Möller, som båda har lång erfarenhet som syv:ar och som innehållsskapare i Sveriges Vägledares tidskrift Vägledaren.
Panelen Vi bad tre studie- och yrkesvägledare kommentera om den nya syv-politik som Sveriges Lärare deklararat att de ska driva de närmaste åren.
Skolpolitik I ett nytt politiskt program ger Sveriges Lärare sin syn på studie- och yrkesvägledning. Här är hela kravlistan – och experternas kommentarer.
Skolpolitik Sveriges Lärare har upprättat en kravlista som sammanfattar förbundets nya syv-politik. Vi bad fyra studie- och yrkesvägledare lista sina egna krav på facket.
Studie- och yrkesvägledare Umeåforskaren Lisbeth Lundahl lyfter fram SYV som nyckel till lyckade övergångar i skolan.
Integration Etablering på arbetsmarknaden är ofta svårt för nyanlända. Läkare som kör taxi och ingenjörer i hemtjänsten är inte ovanligt. Men det går att komma till rätta med problemen.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med prao på sina skolor.
Framtidens arbetsmarknad Personliga brev skrivna av Chat GPT och frågan om SYV-rollen i framtiden kan ersättas av AI engagerade publiken under onsdagens stora vägledarkonferens.
Studie- och yrkesvägledare Stor konferensdag i dag! Vi går igenom programmet och hur vår rapportering kommer att se ut.
Gymnasieval Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.
Studie- och yrkesvägledare I dag kan en enda vägledare behöva ansvara för tusen elever, och de nya ändringarna i skollagen gör problemet akut. Nu krävs en stor SYV-satsning, menar Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Mitt jobb Pension är inget hinder för 67-åriga Dinah Gordon-Sehlin – SYV-missionen fortsätter på deltid. Samtidigt har svårigheten att få en heltidstjänst varit ett bekymmer genom hela hennes yrkesliv.
Studie- och yrkesvägledare Välkommen till en ny termin med Vi Vägledare!
Debatt Regeringen vill underlätta för elever på yrkesprogram och påpekar vikten av vägledning – men borde ha tryckt mer på SYV på gymnasiet, där valet ska göras. Det skriver studie- och yrkesvägledaren Maria Bramme.
Böcker Barnböcker är bra verktyg när studie- och yrkesvägledning introduceras i lägre skolåldrar – här är tre nysläppta titlar om jobbval och prao.
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram kan locka fler till yrkesprogram – ”och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson.
Krönika Att sätta ord på kompetenser, styrkor och förmågor hjälper både oss själva och dem vi möter att ta sig vidare, växa och utvecklas, skriver Elin Fellers, ny krönikör hos Vi Vägledare.
Yrkesutbildning Nu upphör försöket med branschskolor där extra statsbidrag betalades ut för yrkeselever.– Försöket har inneburit en ökning av antalet elever hos oss, nu får vi se hur intresset blir, säger Niklas Angelöf, utbildningsrådgivare på Plåt & Ventbyrån.
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.
Porträtt Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson bestämt sig för att bli studie- och yrkesvägledare: ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb.”
Reportage En överväldigande majoritet niondeklassare vet inte vilka jobb som det industritekniska programmet kan ge. Teknikföretagens strategi är nu att försöka göra både programmet och industrin mer kända.
Arbetsplatslärande – Vi ska jobba med mångfald och jämställdhet och vi har utmaningar med kompetensförsörjning. En lösning är inkluderande arbetsplatslärande, iAPL.Det säger Pia Berg, som är projektledare på Byggbranschens yrkesnämnd.
Krönika ”Jag är övertygad om att ett steg i att möta bristen på utbildade vägledare är att göra det möjligt att utvecklas och göra karriär inom yrket”, skriver vår krönikör David Spak.
Reportage Genom att bygga relationer och aldrig förutsätta särskilda förkunskaper kan studie- och yrkesvägledaren Besa Murati i Malmö arbeta mer normkritiskt. Hennes mål är att få eleverna att våga tänka utanför givna ramar.
Böcker Vi Vägledares bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om tre böcker om arbetsliv och karriär.
Mitt jobb Ylva Eriksson var redigerare på Dagens Nyheter men tröttnade på alla omorganisationer, bestämde sig för att byta bana och utbildade sig till studie- och yrkesvägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om deras roll på arbetsplatsen – och hur den uppfattas av övrig skolpersonal.
Ledare ”Detta måste bli vårt motto, känner jag: SYV måste vara en organisk del av skolverksamheten", skriver redaktör Kjell Häglund.
Studie- och yrkesvägledare Elever i gymnasiesärskolan har stort behov av kontakt med arbetslivet, men arbetsgivare har ofta svårt att ta emot dem. Det gäller både möjligheten till apl och jobb efter skolan.– Restaurangbranschen är tacksam, många är öppna för personer med olika typer av funktionshinder, säger yrkesläraren Bernth Nyström.
Böcker Bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om en ny bok inom studie- och yrkesvägledning.
Studie- och yrkesvägledare Catharina Niwhede sitter i förbundsstyrelsen och har lång erfarenhet som vägledare. Att det blev just dessa roller kan förklaras med frustration och irritation – och en aha-upplevelse på komvux.
Krönika "Genom att vara handledare för studenter kan jag bidra till en ökad kvalitet och ökad kunskap hos mina blivande kollegor", skriver David Spak som är studie- och karriärvägledare på Årstaskolan i Stockholm.
Studie- och yrkesvägledare En nyckelfaktor för att kunna arbeta tidigt med vägledning är att de som undervisar har kunskap och intresse för frågor om skola, arbetsliv och elevernas framtid. Det säger Anders Lovén, universitetslektor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.
Studie- och yrkesvägledare Som vägledare på Lindholmens tekniska gymnasium träffar Katrin Karlsson alla elever på yrkesintroduktion tre eller fyra gånger under ett läsår.
Reportage Yrkesintroduktion blir för många en nystart. Här kan eleverna lämna gamla misslyckanden bakom sig och skaffa sig behörighet eller ett yrke. ”Vi jobbar i team för att eleverna ska må så bra som möjligt under sin tid hos oss, säger studie- och yrkesvägledaren Katrin Karlsson.
Panelen Läroplanen och samarbetet med lärare är frågor som är avgörande för hur effektivt Sveriges studie- och yrkesvägledare kan ta sig an sitt uppdrag.
Kompetensutveckling Med det nationella skolutvecklingsprogrammet ”Naturvetenskap och teknik för alla” som grund stärker Karlstads kommun valkompetensen hela vägen från förskoleklass till nian.
Kjell häglund En egen facktidning för Sveriges studie- och yrkesvägledare. Det kanske är läge att gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen?