Succé för Södertäljes nya SYV-verktyg

Camilla Andersson är SYV-samordnare i Södertälje kommun. Foto: Johan Strindberg

Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.

Camilla Andersson är SYV-samordnare i Södertälje kommun och det var på hennes bord frågan hamnade: Hur får vi till ett övergripande medel för väg­ledning som är tillgängligt för alla elever oavsett huvudman? Många elever upplevde att det var svårt att navigera sig fram till vilka betyg som krävdes för ett visst program och vilka ämnen som egentligen krävdes för att vara behörig.

– Ofta kom det där med behörighet långt ner, efter mycket sökande, och vi försökte klura ut hur vi kunde göra det bakvänt – att den informationen i stället kom först, säger hon. Det hela resulterade i en helt ny webbplats, sodertaljesgymnasier.se.

Vi försökte klura ut hur vi kunde vända på allt och låta behörigheten komma först.

På den nya sajten klickar man i vilka godkända betyg och ämnen man har och får sedan direkt besked om vilka program man då har möjlighet att söka till. Ju fler rutor man kan kryssa i, desto flera program dyker upp.

– Det här verktyget är unikt för Södertälje, vi vill att det ska vara enkelt för eleverna och deras vårdnadshavare, säger Camilla Andersson. De får en översiktlig bild av program de är behöriga till och vilka skolor i kommunen som erbjuder dessa.

De första delarna av webbsidan var klara redan i oktober förra året och fylldes på efter hand. När ansökningsperioden öppnade i januari var allt klart, och eleverna hittade snabbt dit. Enligt kommunens statistik hade webbplatsen 13 131 besök under perioden oktober 2022 till maj 2023.

Här finns sajten med verktyget: Sodertaljesgymnasier.se

Även studie- och yrkes­vägledarna välkomnar sidan. Saif Rustam, SYV på Blombackaskolan, ser många fördelar med upplägget:

– Ett digitalt verktyg gör att eleven kan börja hemma och utgå från sina intressen och betyg och se vilka skolor som skulle vara möjliga att söka till. Det blir också ett bra tydliggörande om vilka krav som ställs för respektive program. När eleven sedan kommer till mig får vi en bättre start eftersom jag inte behöver börja om från början.

Camilla Andersson förklarar att man ska kunna jobba med verktyget även i tidigare led, inte bara inför gymnasievalet i nian.

– I höstas bjöds niornas vård­nadshavare in till valkompetensutbildning i stadshuset där jag föreläste om gymnasievalet, och valkompetensutbildning har påbörjats även för vårdnadshavare i årskurs 7 och 4.

Camilla Andersson. Foto: Johan Strindberg

Tanken är att visa hur verk­tyget fungerar så att yngre elever tidigt kan få en hint om vad som gäller, vilket ger dem möjlighet att göra en insats i tid om ­behörigheten saknas.

Webbsidan innehåller text, bild och videor vilket underlättar för användarna.

– Vi har många nyanlända i kommunen och alla vårdnadshavare har inte lika lätt med språket, säger Camilla Andersson. Webbsidans innehåll gäller dessutom både för grundskolan och anpassad skola, vilket är oerhört viktigt för likvärdigheten. Vi är så nöjda med vår sida, jag rekommenderar verkligen andra att följa i våra spår.

LÄS ÄVEN

Sveriges Lärare kräver satsning på vägledare

Nytt nummer! ”Ett växande rotsystem av SYV-verksamhet”

Dinah Gordon Sehlin: Livslång vägledarpassion