Så använder vägledare digitala verktyg

Vi bad tre studie- och yrkesvägledare berätta om sina digitala favoritverktyg – och vilka analoga verktyg de inte tänker överge.

LÄS MER Så tycker vägledarna om fackets nya syv-politik

Pamela Daoud, Stockholm:

1. Hur använder du digitala verktyg i din vägledning?

– Jag använder tjänster som Studera.nu och Framtid.se för läsning om yrken och om vägen dit för eleven. Ett annat användbart verktyg är Sacos personlighetstest. Man ska alltid ta personlighetstester med en stor nypa salt men det kan få i gång tankarna hos elever som inte har en aning!

2. Hur påverkar användningen av digitala verktyg din arbetsbelastning?

Jag har ett digitalt bokningssystem där eleverna själva går in via en QR-kod när de vill boka tid. Eftersom systemet även skickar ut påminnelser och det är lätt för dem att avboka vid förhinder så får jag betydligt färre avbokningar. Det underlättar enormt mycket.

3. Vilka analoga verktyg eller källor vill du inte överge?

– Jag skulle aldrig klara mig utan mina gula Post-it-lappar och pennor … Med dem kan jag pedagogiskt visa vägen för elever, skriva påminnelser åt dem och så vidare. Jag använder mycket digital kommunikation men ingen får ta mina Post-it-block.

Charlotte Hellström, Eskilstuna:

1. Hur använder du digitala verktyg i din vägledning?

– Jag använder digitala verktyg och filmer för att visa exempelvis gymnasieprogram, ibland även via Teams. Jag har visat hur man kan ställa frågor via ChatGPT och förklarat att man ibland behöver anpassa språket, till exempel genom att säga ”berätta för en 15-åring hur det är att …”, så att nivån blir åldersadekvat.

2.Hur påverkar användningen av digitala verktyg din arbetsbelastning?

– I de flesta fall positivt, men det gäller att hitta en balans. Till exempel har vi Jobbcirkus i Eskilstuna som ett verktyg, med VR-glasögon och ett spel där eleverna kan låtsas välja mellan högskoleförberedande program och yrkesprogram. Sedan får de prova på att till exempel laga hamburgare på en restaurang. Inget nödvändigt verktyg men roligt för både eleverna och mig.

3. Vilka analoga verktyg eller källor vill du inte överge?

– Jag sitter aldrig med dator mellan mig och eleven under ett samtal. Då skriver jag på en särskild samtalsmall, eftersom jag inte vill skapa en barriär mellan oss. Det är viktigt. Sedan kan vi ta fram datorn om det är något specifikt som behöver göras där. Om jag har en elev som inte pratar så mycket använder jag till exempel yrkeskort som hen får sortera.

Karin Lundkvist, Sunne:

1. Hur använder du digitala verktyg i din vägledning?

För att guida eleverna, exempelvis för att visa hur UHR fungerar, var de hittar statistik på Antagning.se eller hur de navigerar på YH:s plattform för vidareutbildning. Arbetsförmedlingens sajter är mycket användbara. För yrkesinfo visar jag gärna film. Och Saco och Framtid.se är trogna följeslagare i min vägledning.

2. Hur påverkar användningen av digitala verktyg din arbetsbelastning?

Aldrig negativt. Jag tycker att digitala verktyg är toppen! De är en fantastisk hjälp och gör verkligen mitt jobb lättare.

3. Vilka analoga verktyg eller källor vill du inte överge?

Mina kort! Eleverna får ranka egenskaper för att bli anställd, som punktlighet och god hygien. Det ger alltid intressanta diskussioner och något att fundera på. Vi kör rollspel kring olika roller i en rekrytering. Den som är social kanske blir kundmottagare, medan den som gillar siffror blir ekonom. Det blir en positiv övning där eleverna boostar varandra.

LÄS ÄVEN

Hur jobbar ni med elever med funktionsnedsättningar? Vägledare svarar

Vägledare svarar om läroplan och lärarsamarbete

Får ni tillräckligt med utrymme i skolan? Vägledare svarar