Nya studievägar till spelindustrin

Boden myllrar av blivande spelutvecklare.

Spelbranschen har brist på personal. Om tio år kommer det att behövas 25 000 spel­utvecklare. På Boden Game Camp finns i dag sju utbildningar vars studenter bidrar till den efterfrågade tillväxten.

LÄS MER Här skapas framtidens spel

2017 var Boden Game Camp i Sävast inte mycket mer än en idé, ”ett blankt papper med en rubrik”, som Mattias Bergqvist uttrycker det. I dag är han Business­ ­Development ­Manager för Boden Business Park och Boden Game Camp, där det ryms företag, utbildningar och studentbostäder.

Vi har många samarbeten för att replikera hur yrkeslivet ser ut.

Det började med en utbildning för indiespelutvecklare i samarbete med Sunderby folkhögskola. Två år senare startade två YH-utbildningar och sedan har verksamheten byggts på ytterligare. I dag erbjuder Boden Game Camp fem YH-utbildningar: Game Artist, Game Designer, Game Programmer, QA/Game tester och Futuregames Animator and VFX Artist. Därutöver finns utbildningen till indiespelutvecklare i samarbete med Bodens Vuxenutbildning och GameDev-programmet på Björknäsgymnasiet. 

Mattias Bergqvist. Foto: Elvira Lind

– Vi har även summer och winter camps tillsammans med det lokala bolaget FCV. Där erbjuds ”hemmasittare” och andra som är långt ifrån arbete en tioveckorskurs i spelutvecklingens grunder, säger Mattias Bergqvist och tillägger att det är väldigt många av dessa elever som sedan gått vidare till de olika spelutbildningarna.

– Det finns riktiga solskenshistorier om elever som inte fungerat i skolan tidigare men som efter kursen hos oss gått vidare till utbildning och sedan fått jobb. Vi har haft ett flertal sådana fall, elever som inte fungerat i skolan eller hittat en plats i yrkeslivet tidigare men som fungerar väl här hos oss. Alla våra program har praktik och är inte så akademiska, det kan vara därför.

I dag pluggar närmare 300 elever på något av de sju heltidsprogrammen samt de kortare utbildningarna på Boden Game Camp, och de ser ut att gå en riktigt ljus arbetsmarknad till mötes. Mattias Bergqvist berättar att man räknar med att det kommer att behövas cirka 25 000 spelutvecklare om tio år, detta att jämföras med de cirka 9 000 som arbetar i branschen i dag.

– Spelbranschen är en ekonomi som växer exceptionellt. Spel omsätter faktiskt mer än film, musik och streaming gör tillsammans, de omsätter fem procent mindre sammanlagt än vad spel gör.

I dag har Boden Game Camp fem YH-utbildningar samt både sommar- och vinterläger.

Utbildningarna på Boden Game Camp ger en uppsjö av möjligheter yrkesmässigt, förklarar Mattias, kunskaperna som erövras i utbildningarna efterfrågas nämligen även av många andra än just spelföretag.

– De flesta som går här har som mål att göra spel, men det finns ett intresse även från andra företag. Våra studenter får en kompetens som nästan alla branscher skriker efter. 

Hemmasittare erbjuds en tioveckorskurs i spelutvecklingens grunder.

Boden Game Camp hänger tätt samman med Boden Business Park, som är hjärtat i Bodens näringslivsutveckling. I början fick studenterna göra sin praktik på andra orter, men sedan dess har flera företag etablerat sig på plats.

– Vi jobbar för att ännu fler ska etablera sig här, det är en av mina högsta drömmar. Även flera av våra tidigare studenter har startat egna bolag som håller på med spel.

Två, tre gånger per år sätts olika team ihop med studenter från de olika utbildningarna och  skapar sedan tillsammans ett spel. Därefter får teamet visa upp sitt spel för en branschjury som ger återkoppling.

– Vi har många samarbeten för att replikera hur det kommer att se ut när studenterna kommer ut i yrkeslivet, det är en bra förberedelse.

Föreläsningar och internationellt utbyte är en viktig del i Boden Game Camps ekosystem.

Inom spelbranschen finns traditionellt mest män, men kanske är en förändring på gång. På utbildningarna i Boden ser det nämligen annorlunda ut, berättar Mattias.

– I det yngre tvärsnittet, på gymnasie­utbildningen och i årskurs ett och två, är det 50/50 i fördelningen mellan tjejer och killar. I 16–17-årsåldern är det alltså jämställt. Senare i kedjan har det ännu inte skett någon större förändring, men med tiden kommer de nya generationerna att putta ut gubbarna och ta in tjejerna. Det kommer att ske en förändring per automatik. Även gymnasieintaget visar att intresset finns även hos tjejerna och att den där barriären inte finns kvar i de yngre generationerna.

I år kommer runt 100 studenter att vara klara med sina utbildningar på Boden Game Camp och ge sig vidare ut i yrkes­livet.

– Det har tagit några år men nu har vi många studenter och ett jättebra talangflöde ut från oss, det är nu magin startar i stor skala. Förhoppningsvis har vi många framgångsrika, välfungerande företag framför oss.

Mer om Boden Game Camp och de olika utbildningarna

  • bodengamecamp.com
  • futuregames.se/educations
  • boden.se/utbildning/game­dev-nationell-spel­utbildning

YH-utbildningar

Game Artist. Skapar 2D- eller 3D-grafik för de visuella elementen i spelen.

Game Designer. Skapar ramarna för spelupplevelsen och sätter ihop de olika delarna till ett komplett spel.

Game Programmer. Skriver koden som skapar de efterfrågade funktionerna och mekanikerna spelet förväntas inneha.

QA/Game tester. Utvärderar spelupplevelsen samt upptäcker felaktigheter och säkerställer att dessa åtgärdas/förbättras innan spelet lanseras till konsumenter.

Animator and VFX Artist. Skapar visuella effekter och animationer för rörliga sekvenser inom spelen.

Vuxenutbildning

Indiespelutvecklare. Lär sig bitvis av alla olika element som krävs för att skapa ett komplett spel för att skapa en helhetsförståelse.

Gymnasieutbildning

GameDev-programmet. 3-årigt gymnasieprogram med nationellt intag med fokus på spelutvecklingskunskaper.

LÄS ÄVEN

Folkhögskolor – ett lyft för spelbranschen

Kan den nya lagen ge vägledarna en tyngre roll i skolan?

Vägledare om hur man fångar en hel grupp