”Lärarna ser positivt på samarbetet – om det är förutsägbart”
Studie- och yrkesvägledarna Ann-Christine Karlsson, Mia Ekbohm och Karoliné Långström.
Panelen Tre studie- och yrkesvägledare ger sin syn på hur det professionsöverskridande arbetet fungerar på deras skolor – och berättar vad de önskar sig mest av det nya syv-året 2025.
LÄS MER Så använder vägledare digitala verktyg
Ann-Christine Karlsson, Hemse:
1. Hur uppfattar du att lärarna ser på det vägledande arbetet?
– Hos oss är samarbetet mellan syv och lärare enkelt och okomplicerat. Lärarna på profil- och yrkesutbildningar har god kännedom om potentiella nästa steg för deltagarna, både vad gäller vidareutbildning och yrkeskarriärer. De arrangerar studiebesök och bjuder in yrkesverksamma. Som syv erbjuder jag individuell vägledning och håller ibland lektioner i ämnen som självkännedom, valkompetens och sociologi.
2. Hur får man till ett bra samarbete med lärare?
– Det varierar beroende på skola och skolform, men man behöver vara modig och lyfta fram vikten av vägledning på APT eller andra möten. Att umgås med lärare på fikaraster och delta i personaldagar, AW och liknande skapar naturliga möten där samarbeten kan växa fram.
3. Vad önskar du dig i SYV-väg under 2025?
– Det hade varit roligt med en temavecka kring entreprenörskap, företagande och arbetsliv. I min vägledarroll önskar jag mig mod, inspiration och kreativitet för att utveckla detta.
Mia Ekbohm, Lidingö:
1. Hur uppfattar du att lärarna ser på det vägledande arbetet?
– Det varierar väldigt. Många lärare verkar inte veta att studie- och yrkesvägledning är ”hela skolans ansvar”. En del ser oss som en stödfunktion när något inte fungerar med studierna, eller som någon eleverna går till vid kursbyten eller ogiltig frånvaro. Men det finns också lärare som ser bredare på vägledning och vill vara delaktiga i det framtidsfrämjande arbetet.
2.Hur får man till ett bra samarbete med lärare?
– Genom att vara ute i god tid när man vill besöka lektioner, så att lärarna inte hinner boka in prov. Det är också viktigt att ha samtal och diskussioner med ett par lärare i ämnen som svenska eller samhällskunskap, om hur vi kan samarbeta kring högskoleinformation eller framtidsdagar. Lärarna kan exempelvis integrera ett besök på Saco-mässan eller vår information i sin undervisning.
3. Vad önskar du dig i SYV-väg under 2025?
– Att övergången till Gy25 går smidigt. Det kommer att bli mycket att hålla reda på när man arbetar med både Gy11 och Gy25 samtidigt. Jag önskar mer utbildning och kompetensutveckling, samt mer tid att möta fler elever. Jag skulle också önska att våra tider för vägledning fanns med i kalendariet, så vi slipper ta tid från lärare och mentorer!
Karoliné Långström, Umeå:
1. Hur uppfattar du att lärarna ser på det vägledande arbetet?
– Min upplevelse är att de har en positiv syn så länge det är förutsägbart. Jag har skapat ett årshjul med återkommande aktiviteter för de olika årskurserna, vilket kommuniceras årligen till de berörda lärarna. Viktigt har varit att skapa en röd tråd från årskurs 7 till 9, där lärarna fått förklarat syftet med varje aktivitet för sig. Det underlättar för mig att låna lektioner.
2. Hur får man till ett bra samarbete med lärare?
– Dialog är avgörande. Vi behöver förstå varandras yrkesroller och hur vi tillsammans kan stötta eleverna. En lärare på en tidigare skola var motvillig till att släppa in mig i klassrummet men insåg vikten av vägledningen efter att ha sett mig genomföra en lektion för årskurs 8. Vi hade saknat gemensam förståelse för varandras roller, nu gick samarbetet lättare.
3. Vad önskar du dig i SYV-väg under 2025?
– Jag önskar ett större fokus på studie- och yrkesvägledning i politiken och mer kreativa och inspirerande föreläsningar för oss vägledare.
LÄS ÄVEN
Hur jobbar ni med elever med funktionsnedsättningar? Vägledare svarar