
Angelice Alm Lennartsson och Enya Bengtsson ska svetsa beslag till en hängmatta och instrueras av yrkesläraren Stefan Sjöstrand. Foto: Fredrik Jalhed
Angelice Alm Lennartsson, Hannah Kristiansson och Enya Bengtsson på industritekniska programmet med inriktning svetsteknik och underhåll. Foto: Fredrik Jalhed
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram var oväntat men välkommet. ”Det kan locka fler till yrkesprogram – och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson. Vi hälsar på i gymnasievardagen i Stenungsund, där oron samtidigt växer för eleverna med särskilda stödbehov.
Elisabeth Andersson, SYV på Nönsnäsgymnasiet.
Elisabeth Anderssons område på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund är de utbildningar som går under Teknikcollege, det vill säga det tekniska programmet och de båda inriktningarna av det industritekniska programmet. Alltså både program som i dag är högskoleförberedande och ett rent yrkesprogram (inriktningen driftsäkerhet och underhåll/svetsteknik på det industritekniska programmet). I Stenungsund är den processtekniska delen av industriprogrammet redan högskoleförberedande sedan många år, på grund av det starka samarbetet med processindustrin och de krav den ställer.
Mest bekymrad är Elisabeth över de elever som går på yrkesprogram och behöver extra stödundervisning för att klara av de obligatoriska ämnena. I dag har de 2 500 poäng i sin utbildning och har möjlighet att träffa en stödpedagog en viss tid i veckan på sin lektionsfria tid.
– Det blir svårt att få ihop den ekvationen med 2 800 poäng och den ökade studiebörda det innebär för de här eleverna, och att dessutom få tid till stödundervisning, säger Elisabeth Andersson.
Angelice Alm Lennartsson och Enya Bengtsson ska svetsa beslag till en hängmatta och instrueras av yrkesläraren Stefan Sjöstrand. Foto: Fredrik Jalhed
I den bästa av världar kan det bli positivt, hoppas Elisabeth. Om det till exempel finns elever som i dag väljer bort yrkesprogram för att de har lägre status. Eller om elever som i normala fall skulle valt studieförberedande program, men egentligen skulle passa bättre på ett yrkesprogram, nu i stället kan välja det de vill utan att välja bort något.
– Det kan ju bli helt andra elever som kommer att söka sig till yrkesprogrammen nu och kanske kan det locka fler tjejer till de mansdominerade yrkesprogrammen? Men det vet vi ju inte!
Det var länge sedan en tjej ville byta på grund av grabbig miljö.
Hon tror ändå att många av eleverna på yrkesprogrammen kommer att välja bort den grundläggande behörigheten och ser framför sig att det blir många diskussioner mellan elever och föräldrar hemma runt köksbordet.
– Ja, det blir säkert också något extra föräldramöte för att förklara hur det går till att välja bort kurser.
Stefan Sjöstrand, yrkeslärare på det industritekniska programmet (svetsteknik och underhåll), är också orolig för att hans elever kommer att reagera mer negativt om de behöver välja bort kurser, i stället för att som nu att ha möjlighet att välja till.
– Jag vill hellre peppa eleverna än säga till dem som har bekymmer i de teoretiska ämnena att de ska välja bort något. Det blir ett ansvar för både oss lärare och elevhälsan att se till att detta framförs på ett bra sätt.
När Vi Vägledare besöker Nösnäsgymnasiet träffas vi i svetsverkstaden där eleverna, en etta, för första gången ska prova på att löda. Den här dagen får klassen tillfälligt besök av Hannah Kristiansson, som går i trean och gör sin APL på Swedish Match i Kungälv. Hon är en av de tre tjejer som är viktiga pusselbitar i det arbete som görs på skolan för att locka fler tjejer till tekniska utbildningar. I höstas fick Nösnäsgymnasiet utmärkelsen Årets gymnasieskola 2022 för detta arbete och för det nära samarbetet med arbetslivet.
Jag vill hellre peppa eleverna än säga att de ska välja bort något.
– Jag kände aldrig någon tvekan att söka hit för att jag var tjej, säger Hanna Kristiansson. Om jag kan vara med och påverka andras yrkesval så gör jag gärna det. Jag har varit med ute i högstadieklasser och pratat om vårt program och tycker också det är roligt att ha en handledande roll.
En av insatserna som skolan gör för att få fler tjejer är de så kallade årskurs åtta-dagarna, när enbart tjejer från omgivande högstadieskolor bjuds in för att de ska få se att teknik är roligt. Då är det eleverna själva som är värdar och både berättar om utbildningarna och visar vad de gör i verkstäderna. Elisabeth tycker det är en jättebra insats, men tror samtidigt att det är för sent att börja med den typen av kampanjer när eleverna går i högstadiet.
– De är mitt i tonåren och har redan formats av normer i samhället, samtidigt som kompisar betyder mycket, säger Elisabeth Andersson. Man måste börja när barnen är små, innan de hunnit få så många föreställningar om manligt och kvinnligt.
Det betyder inte att Elisabeth tycker att man ska ge upp, för attityder har förändrats de senaste åren, inte minst från företagen som genom samarbetet med Teknikcollege gör allt de kan för att visa att de står upp för jämlikhet, mångfald och inkludering. Under en branschdag alldeles nyligen kom flera av samarbetsföretagen till Nösnäsgymnasiet och föreläste för eleverna om just dessa ämnen. En annan viktig ingrediens i jämlikhetsarbetet är kommunikationen.
– När vi gör vår katalog är vi väldigt noga med vilka bilder vi väljer. Att vi till exempel visar en tjej vid en svarv eller en kille som går vård- och omsorgsprogrammet.
Elisabeth och hennes SYV-kolleger följer också upp hur både tjejer och killar som gjort otraditionella val trivs.
– De känner sig väl omhändertagna och trivs bra. Alla tycker också det är bra när klasserna blir mer blandade. Det var länge sedan jag fick besök av någon tjej som ville byta program på grund av den grabbiga miljön.
Fotnot: Störst ökning av antalet tjejer till de tekniska utbildningarna syns på teknikprogrammet, där cirka 30 procent är tjejer i dag. I industriprogrammets båda inriktningar går det i dag två eller tre tjejer i varje klass (av 18 elever), från ettan till trean.
Årskurs åtta-dagar: Flera hundra tjejer från närliggande högstadieskolor bjuds in för att visa att teknik är roligt. Det är alltid gymnasieelever (hälften killar, hälften tjejer) som själva får visa vad de gör i skolan, först genom att berätta om utbildningarna i aulan, sedan i verkstäderna. Svetsning brukar vara ett populärt moment, men också att få manövrera moderna industrirobotar.
Bredda bilden: Att i kommunikationen vara noga med att både bilder och texter riktar sig lika mycket till tjejer som till killar.
Attityder: Om kunskap fortfarande är det första företagen frågar efter är det nu attityder och engagemang som ligger tvåa. Mjuka värden har helt enkelt blivit hårdvaluta och kommuniceras alltmer, nu senast på en branschdag där företagen föreläste för eleverna om mångfald och inkludering.
LÄS ÄVEN
Viktigt med inkluderande APL: ”Trepartssamtal måste prioriteras”
Industrin är okänd i gymnasievalet
Studie- och yrkesvägledare Drömmen om vägledarkolleger … det är temat för det nya numret av Vi Vägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om AI: hur de använt AI hittills, hur de hoppas kunna använda AI i framtiden och – hur de hoppas slippa …
Krönika Ida Lindell vill gärna se studie- och yrkesvägledning som något mätbart – och förklarar på vilket sätt.
Studie- och yrkesvägledare Vi Vägledares Cecilia Lindgren tipsar om Sveriges tre bästa poddar om studie- och yrkesvägledning.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
Annat ”Gymnasiereformen skapar förvirring och många frågor”, skriver Vi Vägledares redaktör i sin presentation av det nya numret – som försöker bringa lite klarhet kring Gy25.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Fackböcker Tre nyutkomna böcker om att arbeta inom förskolan, köksbranschen och AI-utveckling.
Fackböcker Vi måste bli bättre på KASAM – känslan av sammanhang – när vi pratar arbetsliv, menar författaren Ann-Sofie Forsmark.
Fackböcker Både personligt och faktatungt om den svåra men spännande integrationsresan.
Fackböcker Tre forskare identifierar universitetens utmaningar och kommer med lösningsförslag i en ny rapport.
Mitt jobb Alla i branschen känner igen Lotta Lindström och Johanna Möller, som båda har lång erfarenhet som syv:ar och som innehållsskapare i Sveriges Vägledares tidskrift Vägledaren.
Panelen Vi bad tre studie- och yrkesvägledare kommentera om den nya syv-politik som Sveriges Lärare deklararat att de ska driva de närmaste åren.
Skolpolitik I ett nytt politiskt program ger Sveriges Lärare sin syn på studie- och yrkesvägledning. Här är hela kravlistan – och experternas kommentarer.
Skolpolitik Sveriges Lärare har upprättat en kravlista som sammanfattar förbundets nya syv-politik. Vi bad fyra studie- och yrkesvägledare lista sina egna krav på facket.
Studie- och yrkesvägledare Umeåforskaren Lisbeth Lundahl lyfter fram SYV som nyckel till lyckade övergångar i skolan.
Integration Etablering på arbetsmarknaden är ofta svårt för nyanlända. Läkare som kör taxi och ingenjörer i hemtjänsten är inte ovanligt. Men det går att komma till rätta med problemen.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med prao på sina skolor.
Framtidens arbetsmarknad Personliga brev skrivna av Chat GPT och frågan om SYV-rollen i framtiden kan ersättas av AI engagerade publiken under onsdagens stora vägledarkonferens.
Studie- och yrkesvägledare Stor konferensdag i dag! Vi går igenom programmet och hur vår rapportering kommer att se ut.
Gymnasieval Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.
Studie- och yrkesvägledare I dag kan en enda vägledare behöva ansvara för tusen elever, och de nya ändringarna i skollagen gör problemet akut. Nu krävs en stor SYV-satsning, menar Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Mitt jobb Pension är inget hinder för 67-åriga Dinah Gordon-Sehlin – SYV-missionen fortsätter på deltid. Samtidigt har svårigheten att få en heltidstjänst varit ett bekymmer genom hela hennes yrkesliv.
Studie- och yrkesvägledare Välkommen till en ny termin med Vi Vägledare!
Debatt Regeringen vill underlätta för elever på yrkesprogram och påpekar vikten av vägledning – men borde ha tryckt mer på SYV på gymnasiet, där valet ska göras. Det skriver studie- och yrkesvägledaren Maria Bramme.
Böcker Barnböcker är bra verktyg när studie- och yrkesvägledning introduceras i lägre skolåldrar – här är tre nysläppta titlar om jobbval och prao.
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram kan locka fler till yrkesprogram – ”och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson.
Krönika Att sätta ord på kompetenser, styrkor och förmågor hjälper både oss själva och dem vi möter att ta sig vidare, växa och utvecklas, skriver Elin Fellers, ny krönikör hos Vi Vägledare.
Yrkesutbildning Nu upphör försöket med branschskolor där extra statsbidrag betalades ut för yrkeselever.– Försöket har inneburit en ökning av antalet elever hos oss, nu får vi se hur intresset blir, säger Niklas Angelöf, utbildningsrådgivare på Plåt & Ventbyrån.
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.
Porträtt Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson bestämt sig för att bli studie- och yrkesvägledare: ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb.”
Reportage En överväldigande majoritet niondeklassare vet inte vilka jobb som det industritekniska programmet kan ge. Teknikföretagens strategi är nu att försöka göra både programmet och industrin mer kända.
Arbetsplatslärande – Vi ska jobba med mångfald och jämställdhet och vi har utmaningar med kompetensförsörjning. En lösning är inkluderande arbetsplatslärande, iAPL.Det säger Pia Berg, som är projektledare på Byggbranschens yrkesnämnd.
Krönika ”Jag är övertygad om att ett steg i att möta bristen på utbildade vägledare är att göra det möjligt att utvecklas och göra karriär inom yrket”, skriver vår krönikör David Spak.
Reportage Genom att bygga relationer och aldrig förutsätta särskilda förkunskaper kan studie- och yrkesvägledaren Besa Murati i Malmö arbeta mer normkritiskt. Hennes mål är att få eleverna att våga tänka utanför givna ramar.
Böcker Vi Vägledares bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om tre böcker om arbetsliv och karriär.
Mitt jobb Ylva Eriksson var redigerare på Dagens Nyheter men tröttnade på alla omorganisationer, bestämde sig för att byta bana och utbildade sig till studie- och yrkesvägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om deras roll på arbetsplatsen – och hur den uppfattas av övrig skolpersonal.
Ledare ”Detta måste bli vårt motto, känner jag: SYV måste vara en organisk del av skolverksamheten", skriver redaktör Kjell Häglund.
Studie- och yrkesvägledare Elever i gymnasiesärskolan har stort behov av kontakt med arbetslivet, men arbetsgivare har ofta svårt att ta emot dem. Det gäller både möjligheten till apl och jobb efter skolan.– Restaurangbranschen är tacksam, många är öppna för personer med olika typer av funktionshinder, säger yrkesläraren Bernth Nyström.
Böcker Bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om en ny bok inom studie- och yrkesvägledning.
Studie- och yrkesvägledare Catharina Niwhede sitter i förbundsstyrelsen och har lång erfarenhet som vägledare. Att det blev just dessa roller kan förklaras med frustration och irritation – och en aha-upplevelse på komvux.
Krönika "Genom att vara handledare för studenter kan jag bidra till en ökad kvalitet och ökad kunskap hos mina blivande kollegor", skriver David Spak som är studie- och karriärvägledare på Årstaskolan i Stockholm.
Studie- och yrkesvägledare En nyckelfaktor för att kunna arbeta tidigt med vägledning är att de som undervisar har kunskap och intresse för frågor om skola, arbetsliv och elevernas framtid. Det säger Anders Lovén, universitetslektor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.
Studie- och yrkesvägledare Som vägledare på Lindholmens tekniska gymnasium träffar Katrin Karlsson alla elever på yrkesintroduktion tre eller fyra gånger under ett läsår.
Reportage Yrkesintroduktion blir för många en nystart. Här kan eleverna lämna gamla misslyckanden bakom sig och skaffa sig behörighet eller ett yrke. ”Vi jobbar i team för att eleverna ska må så bra som möjligt under sin tid hos oss, säger studie- och yrkesvägledaren Katrin Karlsson.
Panelen Läroplanen och samarbetet med lärare är frågor som är avgörande för hur effektivt Sveriges studie- och yrkesvägledare kan ta sig an sitt uppdrag.
Kompetensutveckling Med det nationella skolutvecklingsprogrammet ”Naturvetenskap och teknik för alla” som grund stärker Karlstads kommun valkompetensen hela vägen från förskoleklass till nian.
Kjell häglund En egen facktidning för Sveriges studie- och yrkesvägledare. Det kanske är läge att gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen?