Frida Klar: ”Jag har själv fått jobba hårt”

Frida Klar på jobbet i sörmländska Åkers Styckebruk.

Att jobba heltid och dessutom ha ledningens stöd och känna sig som en i gänget i lärarkåren – det är inte alla studie- och yrkes­väg­ledare förunnat. Men Frida Klar har varit med om motsatsen också.

Frida Klar vet hur det är att jobba som SYV på 20 procent och inte hinna med mycket annat än att släcka bränder. Men på Åker­skolan är det annorlunda. Där kan hon jobba förebyggande, vilket hon ser som både ”smart och nödvändigt”. Frida berättar att hon även känner stort stöd av rektorn som värnar SYV-perspektivet, kan lyssna in och alltid har ett bra bemötande.

– Jag har dessutom toppenkollegor som arbetar med studie- och yrkesvägledning i bred bemärkelse på olika sätt, säger hon. Jag känner mig som en del i gänget och inkluderad i min profession.

Nyligen startade Åkerskolan arbetet med Hej Framtidsval, en digital resurs som skapar engagemang kring SYV som hela skolans ansvar. De börjar med de yngre åldrarna och när vi talas vid ska Frida snart ut till lärarna i förskoleklass och ettan, bland annat för att visa hur man loggar in och håller i den första lektionen.

Det är alltid med måtta jag använder mig själv som exempel för eleverna, men det blir samtidigt mer genuint.

Åkers Styckebruk, som ligger i Strängnäs kommun, är en av landets äldsta bruksorter, något som präglar elevernas studieval än i dag. Många väljer yrkesprogrammen av tradition, men Frida visar eleverna fler ­alternativ och försöker bredda deras perspektiv kring val av utbildningar, bland annat sådana som leder vidare till högskolestudier. 

– Det är en del i det kompensatoriska arbetet, och det är både viktigt och kul.

Frida Klar brukar även berätta för elever som oroar sig inför gymnasievalet att det inte behöver vara helt avgörande för livet som vuxen – att det är bättre att välja något som intresserar en.

– Det går ofta att komplettera i efterhand eller vidareutbilda sig.

Frida vet det av egen erfarenhet, något hon ibland också delar med sig av till eleverna. Hon kompletterade själv sina tidigare betyg med extra matte på komvux eftersom hon ville öka sin behörighet. Hon har även testat på en hel del olika yrken, även om det då mest handlade om att tjäna ihop nya pengar till hennes då stora passion – nämligen att resa. Genom åren har hon bland annat jobbat i fabrik, inom vården och som barnflicka. 

När hon senare började fundera på att utbilda sig var det en kompis som är lärare som ledde in henne på SYV-spåret.

– Jag visste att jag ville ha ett yrke som var positivt och där man kunde göra skillnad. Som SYV får jag vara kreativ och det är ett i grunden positivt yrke där jag kan ge både hjälp och stöd. 

Frida tycker att det är en stor fördel att arbeta på en skola, att det då finns möjligheter att arbeta förebyggande och främjande som studie- och yrkesvägledare – och arbeta med alla åldrar. 

– SYV-yrkets arbetsbelastning har både toppar och dalar, det är verkligen väldigt varierande.

Foto: Johan Strindberg

Det Frida Klar brinner mest för är att jobba med hela skolan, och hon påpekar att alla årskurser är viktiga på sitt sätt. En annan del av arbetet hon månar extra mycket om är att hjälpa elever med olika funktionsvariation. 

– Att visa att vägen till framtiden inte alltid går via en rak stig, att det ibland är lite tuffare och att man kan behöva gå några omvägar för att nå sitt mål, men att det går. Det är viktigt att stärka alla elever så att de vågar satsa på det de vill, säger hon och tillägger att hon själv har dyslexi, något som gjorde den litteraturtunga SYV-utbildningen till en utmaning. Hon fick hitta strategier och lägga mycket tid på läsningen, men det gick bra. 

– Det är alltid med måtta jag använder mig själv som exempel till eleverna, men det blir samtidigt mer genuint.

Frida berättar också att Åkerskolan samverkar med det största lokala företaget på orten, Åkers Sweden. Bland annat kommer representanter därifrån till skolan och föreläser om sin verksamhet för eleverna i årskurs sex och åtta, och företaget delar även ut ett pris i samband med Nobel­dagen.

– Det är ett jättefint samarbete. Ja, jag gillar verkligen att arbeta här.

LÄS ÄVEN

Berit Haugen: ”SYV är ett elevhälsoarbete!”

Dinah Gordon Sehlin: Livslång vägledarpassion

Jasmine Bohlin: Därför är jag syvare