
Malin Andersson med en elev och jobbkort på Lärcenter i Forshaga.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
LÄS MER SYV-snilleblixt: Yrkesluncher för treorna
För att få skola, kommun och näringsliv att ta ett gemensamt ansvar för studie- och yrkesvägledningen krävs ett gediget förarbete, en tydlig beskrivning av syv-uppdraget och konkreta förslag för hur uppsatta mål ska nås. Och viktigast av allt, menar Malin Andersson, är att ha en engagerad rektor.
– Rektorn har en avgörande roll och har varit mitt språkrör gentemot både lärarna och kommunen, säger hon. Visst är kommunens ansvar en omställning för många, och det gäller att vara tydlig när man presenterar nya och förbättrade arbetssätt, men så snart alla ser att det gemensamma arbetet ger resultat ökar engagemanget hos samtliga.
Eleverna vaknade sent, så vi simulerade hela gymnasievalsprocessen redan i åttan.
2020 tog hon examen från Stockholms universitet, men jobbade redan under studietiden som studie- och yrkesvägledare på en grundskola i Värmland, och sedan höstterminen 2021 är hon syv på Forshaga Lärcenter, som är en F–9-skola.
Nyligen tog kommunen beslut om att anställa ytterligare en syv och att samtliga fem grundskolor i kommunen ska integrera studie- och yrkesvägledning redan från förskoleklass.
– Tillsammans ska vi nu säkerställa att alla elever i kommunen får den sammanhängande studie- och yrkesvägledning de behöver för att lyckas i sina framtidsval.
När Malin började sin strävan efter att studie- och yrkesvägledning inte bara ska vila på en persons axlar gällde det bara på hennes egen skola, men i takt med framgången har det alltså spridit sig. Alla inblandade har sett vad det kan ge, som exempelvis högre andel behöriga till gymnasiet och fler elever som kommer in på sina förstaval.
När hon tillsammans med rektor fick alla att gå samman – skola, kommun, förenings- och näringsliv – resulterade det i ett lyckat praokoncept som innebär att skolans åttondeklassare får erfarenhet av arbetsliv genom tio praotillfällen under läsåret, ihop med ett 25-timmars utbildningspaket om arbetsmarknad och vidare studier.
På så sätt kopplas praktik och teori ihop i syfte att öka elevernas förståelse för kopplingen mellan skola och arbetsliv. Praokonceptet innehåller även olika elevuppdrag, som att eleverna ska diskutera och jämföra skolans ordnings- och trivselregler med de regler som finns på praohandledarens arbetsplats.
Ett annat uppdrag är att eleverna först ska ta reda på vilka förmågor som tränas i olika ämnen i skolan och vilka av dessa som sedan efterfrågas i ett framtida arbetsliv.
– I den gamla praomodellen, där jag som syv var ensam ansvarig, har eleverna själva jagat platser och fått många nej, säger Malin Andersson. En tidigare elev fick nej från 52 företag, det är inte något som en åttondeklassare ska behöva möta. Nu är allt med prao så mycket bättre. Vid senaste utvärderingen, och med det nya sättet att praoa, svarade 98 procent av eleverna att de hade haft en fantastisk praoperiod. Det är ett sådant otroligt lyft för alla.
Malin Andersson med en elev och jobbkort på Lärcenter i Forshaga.
I arbetet med ett gemensamt syv-ansvar har man fokuserat på alla parters syften och behov, pratat sig samman och tittat på vinsterna – som att eleverna får en mer verklighetsförankrad utbildning och bättre insikter i arbetslivet; att skolan får en starkare koppling till omvärlden, vilket berikar undervisningen; och att kommun och näringsliv rustar för de lokala behoven och tidigt får knyta kontakt med potentiella framtida medarbetare.
– Tillsammansarbetet gör verkligen skillnad och gynnar både skola och samhälle på kort och lång sikt. På kort sikt får eleverna en mer relevant utbildning och skolan får ett starkare stöd från omvärlden. På lång sikt bidrar det till en mer välmående kommun med en arbetskraft som är bättre anpassad till framtidens utmaningar, vilket skapar en hållbar och positiv utveckling för hela samhället.
Gör: Studie- och yrkesvägledare på Forshaga Lärcenter.
Ålder: 38 år.
Bor: I Forshaga.
Bästa med yrket: ”Det är ett privilegium att få vara en del av elevernas utveckling och planering av framtiden, se dem växa, hitta sin väg och känna sig trygga i sina val. Jag uppskattar också utrymmet för kreativitet och flexibilitet i hur vi kan närma oss vägledning, både individuellt och i grupp.”
Fritidsintressen: Träning, resor, vänner, umgås med familj.
I dagsläget har kommunen två syv:ar som ansvarar för varsitt högstadium. I syv-uppdraget ingår också utbildning och workshops för lärarna i F–6-klasserna för att integrera en sammanhållen och löpande studie- och yrkesvägledning i unga år.
Att Malin Andersson är en driven person råder det ingen tvekan om, det framgår också av motiveringen till Vägledarpriset. Där står bland annat att hon är ”en förebild … som med sitt nytänkande, digitala och kreativa arbetssätt lyckats hitta metoder för både skola, kommun och näringsliv att arbeta tillsammans”. Hennes engagemang har även fått spridning via Facebooksidan Syvigrundskolan, där hon tidigare delat med sig av olika metoder och arbetssätt.
– Jag älskar utmaningar och problemlösning. När vi exempelvis märkte att eleverna vaknade upp för sent inför gymnasievalet, ofta inte förrän under våren i nian, bestämde vi oss för att simulera hela gymnasievalsprocessen redan i åttan.
Tillsammans med lärarna ordnas olika lektionspass om självkännedom, gymnasiet, yrken och arbetsliv samt valprocess och beslutsfattande. Även gymnasieskolor, externa aktörer, företag och yrkesverksamma bjuds in till skolan för att träffa eleverna. I slutet av åttan får eleverna sedan testa att göra ett gymnasieval som om det vore på riktigt och jämföra sina betyg med tidigare års antagningspoäng för att få en uppfattning om vad som tidigare krävts för att komma in.
Efter att eleverna genomfört sitt simulerade val går Malin tillsammans med lärare och personal i elevhälsan ut i klasserna och genomför individuella speedvägledningssamtal, där de hjälper eleverna reda ut vad som kan komma att krävas sista året i grundskolan för att komma in där de önskar.
– Det blir ett bra samarbete med alla i skolan, nu vaknar eleverna upp i tid och vi hinner göra insatser och aktiviteter för att öka deras förutsättningar att nå dit de vill, säger Malin Andersson.
En annan utmaning hon tagit sig an är elevernas förutfattade meningar och missförstånd om olika gymnasieprogram. Hon har därför spelat in tio minuter långa filmer om alla nationella program; deras ämnen, inriktningar och vad de leder till. Sedan visar mentorerna upp två filmer varannan vecka för eleverna i årskurs sju, så att dessa redan då blir medvetna om alla program. I samband med att mentor visar programfilmerna får eleverna också ta ställning till om programmet intresserar dem, tills viss del eller inte alls. Nu vet alla elever vad de väljer bort innan de väljer på riktigt, vilket är minst lika viktigt.
– Allt vi har gjort tillsammans när det gäller studie- och yrkesvägledning, och att vi börjar så tidigt, gör att vi ligger bättre till nu, och vi behöver inte längre ha informationssamtalen i nian som vi hade förr. Nu kan vi ha riktiga och givande vägledningssamtal i stället.
LÄS ÄVEN
Helén ger allt – för elever och andra syv:ar
Studie- och yrkesvägledare Drömmen om vägledarkolleger … det är temat för det nya numret av Vi Vägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om AI: hur de använt AI hittills, hur de hoppas kunna använda AI i framtiden och – hur de hoppas slippa …
Krönika Ida Lindell vill gärna se studie- och yrkesvägledning som något mätbart – och förklarar på vilket sätt.
Studie- och yrkesvägledare Vi Vägledares Cecilia Lindgren tipsar om Sveriges tre bästa poddar om studie- och yrkesvägledning.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
Annat ”Gymnasiereformen skapar förvirring och många frågor”, skriver Vi Vägledares redaktör i sin presentation av det nya numret – som försöker bringa lite klarhet kring Gy25.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Fackböcker Tre nyutkomna böcker om att arbeta inom förskolan, köksbranschen och AI-utveckling.
Fackböcker Vi måste bli bättre på KASAM – känslan av sammanhang – när vi pratar arbetsliv, menar författaren Ann-Sofie Forsmark.
Fackböcker Både personligt och faktatungt om den svåra men spännande integrationsresan.
Fackböcker Tre forskare identifierar universitetens utmaningar och kommer med lösningsförslag i en ny rapport.
Mitt jobb Alla i branschen känner igen Lotta Lindström och Johanna Möller, som båda har lång erfarenhet som syv:ar och som innehållsskapare i Sveriges Vägledares tidskrift Vägledaren.
Panelen Vi bad tre studie- och yrkesvägledare kommentera om den nya syv-politik som Sveriges Lärare deklararat att de ska driva de närmaste åren.
Skolpolitik I ett nytt politiskt program ger Sveriges Lärare sin syn på studie- och yrkesvägledning. Här är hela kravlistan – och experternas kommentarer.
Skolpolitik Sveriges Lärare har upprättat en kravlista som sammanfattar förbundets nya syv-politik. Vi bad fyra studie- och yrkesvägledare lista sina egna krav på facket.
Studie- och yrkesvägledare Umeåforskaren Lisbeth Lundahl lyfter fram SYV som nyckel till lyckade övergångar i skolan.
Integration Etablering på arbetsmarknaden är ofta svårt för nyanlända. Läkare som kör taxi och ingenjörer i hemtjänsten är inte ovanligt. Men det går att komma till rätta med problemen.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med prao på sina skolor.
Framtidens arbetsmarknad Personliga brev skrivna av Chat GPT och frågan om SYV-rollen i framtiden kan ersättas av AI engagerade publiken under onsdagens stora vägledarkonferens.
Studie- och yrkesvägledare Stor konferensdag i dag! Vi går igenom programmet och hur vår rapportering kommer att se ut.
Gymnasieval Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.
Studie- och yrkesvägledare I dag kan en enda vägledare behöva ansvara för tusen elever, och de nya ändringarna i skollagen gör problemet akut. Nu krävs en stor SYV-satsning, menar Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Mitt jobb Pension är inget hinder för 67-åriga Dinah Gordon-Sehlin – SYV-missionen fortsätter på deltid. Samtidigt har svårigheten att få en heltidstjänst varit ett bekymmer genom hela hennes yrkesliv.
Studie- och yrkesvägledare Välkommen till en ny termin med Vi Vägledare!
Debatt Regeringen vill underlätta för elever på yrkesprogram och påpekar vikten av vägledning – men borde ha tryckt mer på SYV på gymnasiet, där valet ska göras. Det skriver studie- och yrkesvägledaren Maria Bramme.
Böcker Barnböcker är bra verktyg när studie- och yrkesvägledning introduceras i lägre skolåldrar – här är tre nysläppta titlar om jobbval och prao.
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram kan locka fler till yrkesprogram – ”och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson.
Krönika Att sätta ord på kompetenser, styrkor och förmågor hjälper både oss själva och dem vi möter att ta sig vidare, växa och utvecklas, skriver Elin Fellers, ny krönikör hos Vi Vägledare.
Yrkesutbildning Nu upphör försöket med branschskolor där extra statsbidrag betalades ut för yrkeselever.– Försöket har inneburit en ökning av antalet elever hos oss, nu får vi se hur intresset blir, säger Niklas Angelöf, utbildningsrådgivare på Plåt & Ventbyrån.
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.
Porträtt Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson bestämt sig för att bli studie- och yrkesvägledare: ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb.”
Reportage En överväldigande majoritet niondeklassare vet inte vilka jobb som det industritekniska programmet kan ge. Teknikföretagens strategi är nu att försöka göra både programmet och industrin mer kända.
Arbetsplatslärande – Vi ska jobba med mångfald och jämställdhet och vi har utmaningar med kompetensförsörjning. En lösning är inkluderande arbetsplatslärande, iAPL.Det säger Pia Berg, som är projektledare på Byggbranschens yrkesnämnd.
Krönika ”Jag är övertygad om att ett steg i att möta bristen på utbildade vägledare är att göra det möjligt att utvecklas och göra karriär inom yrket”, skriver vår krönikör David Spak.
Reportage Genom att bygga relationer och aldrig förutsätta särskilda förkunskaper kan studie- och yrkesvägledaren Besa Murati i Malmö arbeta mer normkritiskt. Hennes mål är att få eleverna att våga tänka utanför givna ramar.
Böcker Vi Vägledares bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om tre böcker om arbetsliv och karriär.
Mitt jobb Ylva Eriksson var redigerare på Dagens Nyheter men tröttnade på alla omorganisationer, bestämde sig för att byta bana och utbildade sig till studie- och yrkesvägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om deras roll på arbetsplatsen – och hur den uppfattas av övrig skolpersonal.
Ledare ”Detta måste bli vårt motto, känner jag: SYV måste vara en organisk del av skolverksamheten", skriver redaktör Kjell Häglund.
Studie- och yrkesvägledare Elever i gymnasiesärskolan har stort behov av kontakt med arbetslivet, men arbetsgivare har ofta svårt att ta emot dem. Det gäller både möjligheten till apl och jobb efter skolan.– Restaurangbranschen är tacksam, många är öppna för personer med olika typer av funktionshinder, säger yrkesläraren Bernth Nyström.
Böcker Bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om en ny bok inom studie- och yrkesvägledning.
Studie- och yrkesvägledare Catharina Niwhede sitter i förbundsstyrelsen och har lång erfarenhet som vägledare. Att det blev just dessa roller kan förklaras med frustration och irritation – och en aha-upplevelse på komvux.
Krönika "Genom att vara handledare för studenter kan jag bidra till en ökad kvalitet och ökad kunskap hos mina blivande kollegor", skriver David Spak som är studie- och karriärvägledare på Årstaskolan i Stockholm.
Studie- och yrkesvägledare En nyckelfaktor för att kunna arbeta tidigt med vägledning är att de som undervisar har kunskap och intresse för frågor om skola, arbetsliv och elevernas framtid. Det säger Anders Lovén, universitetslektor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.
Studie- och yrkesvägledare Som vägledare på Lindholmens tekniska gymnasium träffar Katrin Karlsson alla elever på yrkesintroduktion tre eller fyra gånger under ett läsår.
Reportage Yrkesintroduktion blir för många en nystart. Här kan eleverna lämna gamla misslyckanden bakom sig och skaffa sig behörighet eller ett yrke. ”Vi jobbar i team för att eleverna ska må så bra som möjligt under sin tid hos oss, säger studie- och yrkesvägledaren Katrin Karlsson.
Panelen Läroplanen och samarbetet med lärare är frågor som är avgörande för hur effektivt Sveriges studie- och yrkesvägledare kan ta sig an sitt uppdrag.
Kompetensutveckling Med det nationella skolutvecklingsprogrammet ”Naturvetenskap och teknik för alla” som grund stärker Karlstads kommun valkompetensen hela vägen från förskoleklass till nian.
Kjell häglund En egen facktidning för Sveriges studie- och yrkesvägledare. Det kanske är läge att gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen?