Allt fler vägledare använder AI i jobbet

Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om AI: hur de använt AI hittills, hur de hoppas kunna använda AI i framtiden och – hur de hoppas slippa …
LÄS MER ”Lärarna ser positivt på samarbetet – om det är förutsägbart”

Ellinor Häll Wesslau, Sollentuna:
1. Hur tror du att AI kommer att påverka vägledarrollen?
– Jag tror att AI främst kommer att vara ett informationsstöd för elever, där de kan få snabb tillgång till uppgifter som behörigheter, ansökningstider och statistik. Vägledarrollen handlar mer om att hjälpa eleverna att använda AI på rätt sätt, snarare än att vi vägledare själva aktivt integrerar AI i vårt dagliga arbete.
2. Har du själv testat att använda AI i ditt arbete eller i vägledningssamtal?
– Jag har inte använt AI särskilt mycket i samtal med elever, men har testat det själv genom att ställa frågor inom vägledningsområdet. Jag tipsade en elev om att använda AI för att hitta information om internatskolor för gymnasieingenjörsutbildningar.
3. Vad kan du se för risker med AI inom studie- och yrkesvägledning?
– En stor risk är att AI:s svar baseras på den information eleverna själva anger. Om inmatningen är otydlig eller bristfällig kan resultaten bli missvisande. Dessutom ger AI generella svar, inte individanpassade rekommendationer, vilket gör att vi vägledare behöver vara vaksamma på hur elever tolkar och använder informationen.

Malin Fogelberg, Tomelilla:
1. Hur tror du att AI kommer att påverka vägledarrollen?
– Jag använder redan AI för att skapa frågor till yrkesföreläsningar, hantera personuppgifter i Excel, generera quiz utifrån informationsfilmer och textsätta videor. Men AI kan inte ersätta syv-rollen. Det är svårt för elever att ställa relevanta AI-frågor. Tid som frigörs kan gå till mer vägledning och handledning av skolpersonal.
2. Har du själv testat att använda AI i ditt arbete eller i vägledningssamtal?
– Ja, jag använder AI regelbundet i administrativa uppgifter, för att skapa pedagogiskt material och effektivisera repetitiva moment.
3. Vad kan du se för risker med AI inom studie- och yrkesvägledning?
– Om AI börjar ge rekommendationer snarare än att presentera alternativ finns en stor risk att eleven blir styrd i stället för att hens valkompetens utvecklas. AI bör användas som ett verktyg för att visa möjligheter och ge information, inte för att avgöra vad som är rätt val för någon annan.

Via Hansen, Helsingborg:
1. Hur tror du att AI kommer att påverka vägledarrollen?
– AI kan analysera stora mängder data, identifiera arbetsmarknadstrender och presentera individanpassade alternativ. Det frigör tid. Men vägledning handlar om förtroende och om att hjälpa elever att hantera osäkerhet och till självreflektion. Med AI finns en risk att vägledning blir opersonlig och mindre stödjande.
2. Har du själv testat att använda AI i ditt arbete eller i vägledningssamtal?
– Jag har skapat individanpassade personlighetstester inför gymnasievalet. AI kan analysera en elevs intressen och styrkor och ge förslag på utbildningsvägar. Och jag har med AI sammanställt och presenterat information om alternativ och arbetsmarknadstrender. Det ger eleverna en tydligare bild av framtida möjligheter.
3. Vad kan du se för risker med AI inom studie- och yrkesvägledning?
– AI kan ge sken av objektivitet men kan inte tolka en elevs känslor, osäkerhet eller behov av bekräftelse. Om AI används fel kan vägledning reduceras till ren informationsöverföring. AI måste användas på ett sätt som stärker elevens självbestämmande, inte begränsar det. Den mänskliga faktorn är avgörande för att vägledningen ska vara meningsfull och stödjande.
LÄS ÄVEN
Så använder vägledare digitala verktyg
Hur jobbar ni med elever med funktionsnedsättningar? Vägledare svarar