
Foto: Linn Malmén
Marianne Ahlstrand hjälper eleverna att kalibrera balansvågen, som en del i NTA-temat ”Balansera och väga”. Foto: Linn Malmén
Kompetensutveckling Med det nationella skolutvecklingsprogrammet ”Naturvetenskap och teknik för alla” som grund stärker Karlstads kommun valkompetensen hela vägen från förskoleklass till nian.
Kompetensförsörjning och studie- och yrkesvägledning är ofta i ropet i samhällsdebatten. För att kunna arbeta strategiskt för en långsiktig kompetensförsörjning behöver blickarna riktas mot våra yngsta barn i förskolan och skolan.
I Karlstads kommun arbetar man med den generella vägledningen för alla barn och elever från förskoleklass till årskurs 9. Samlingsnamnet är ”Framtidsval”, och sammantaget syftar allt till att öka barns och elevers valkompetens.
Barn- och ungdomsförvaltningen har tagit fram en huvudmannaplan för studie- och yrkesvägledningen i förskolan och upp till årskurs 9. I den finns bland annat en modell som ska visualisera skolans SYV-uppdrag och som består av fyra delar: individuella samtal för medvetna val, systematisk samverkan och tillitsfulla mötesplatser mellan skola och arbetsliv, värdeskapande lärande samt information för medvetna val.
– Vi jobbar för att planen ska få fäste i våra förskolor och grundskolor, och för att alla inom skolan ges förutsättningar att förstå sin roll kopplat till den generella vägledningen, säger Lotta Smideborn, verksamhetsutvecklare för studie- och yrkesvägledning i Karlstads kommun.
Foto: Linn Malmén
Konceptet Framtidsval ska ge barn och elever upp till årskurs 9 en ökad förståelse för olika valmöjligheter samt öka samverkan mellan det lokala arbetslivet och kommunens grundskolor. En del av arbetet med att motverka könsstereotypa val till gymnasiet, som sedan avspeglar sig även i arbetslivet, är att arbeta med studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar och att låta barn och elever upptäcka arbetslivet återkommande genom hela sin skolgång.
En av beståndsdelarna i konceptet Framtidsval är NTA, naturvetenskap och teknik för alla. Det är ett nationellt skolutvecklingsprogram som syftar till att skapa en likvärdig undervisning av hög kvalitet i dessa ämnen.
Jakob Sandin, NTA-samordnare och verksamhetsutvecklare i kommunen, berättar att man i Karlstad sedan 2010 arbetar målmedvetet med att på detta sätt låta barn och ungdomar närma sig biologi, fysik, kemi, teknik och matematik på ett lustfyllt sätt. Eleverna får arbeta praktiskt med olika teman, vilket gör att de lättare kan ta till sig kunskapen och få ett växande intresse för naturvetenskap och teknik.
– NTA är ett vetenskapligt prövat och granskat arbetsmaterial, och arbetet med NTA ska förbättra undervisningen i naturvetenskap, matematik och teknik, säger han. Alla lärare som arbetar med NTA i skolan genomgår en utbildning. Sedan får skolorna låna materiallådor, under en termin eller ett läsår.
Lotta Smideborn understryker vikten av att arbetet blir systematiskt:
– Vi vill att NTA ska vara något som finna i strukturen för skolan – för alla och inte bara för eldsjälar.
NTA-arbetet ska också skapa naturliga kopplingar mellan skolundervisningen och arbetslivet, är det tänkt.
– Vi vill att NTA ska knytas närmare arbetslivet, säger Lotta Smideborn. Vi har bland annat ett bra samarbete med Karlstads el- och stadsnät.
Lotta Smideborn ser många tydliga kopplingar mellan NTA-arbetet och arbetslivet. Foto: Linn Malmén
Satsningen i Karlstad innebär att NTA-arbetet är prioriterat även i förskolan. Samtliga cirka 25 arbetsteman är utarbetade utifrån styrdokumenten för grundskolan och förskolan. Det kan handla om växters och djurs livscykler, smarta tekniska system, kemiska reaktioner samt papperstillverkning och förpackningskonstruktion. Genom att även arbeta genomgående med lärande för hållbar utveckling bidrar det till att barn och elever aktivt kan delta i samhällsutvecklingen och på sikt bli handlingskompetenta medborgare.
– För lågstadiet är det fem olika teman som gäller, berättar Marianne Ahlstrand, lärare och temautbildare inom NTA. De berör ämnena biologi, kemi, fysik och teknik. Bland annat jobbar vi med boken “Amanda undrar över el”, som finns med som ett tillägg till NTA-temat ”Fasta ämnen och vätskor”.
I denna bok, som skrivits av författaren Kristina Hoas och kan beställas via branschorganisationen Energiföretagen, drabbas Amandas hushåll av strömavbrott, och hon beger sig ut för att undersöka elens väg till hemmet tillsammans med grannen Elinor. Ett bra exempel på konkret, vardagsnära och samhällsrelevant NTA-arbete. Och jämte temaarbetet i klassrummet gör eleverna även studiebesök på Karlstads el- och stadsnät, där de kommer i kontakt med flera olika yrkesroller och får en förståelse för vad det går att arbeta med kopplat till NTA-temat.
– Studiebesöken blir mer värdefulla när vi jobbat så konkret med temat i klassrummen, säger Marianne Ahlstrand.
NO kan även i skolans yngre åldrar bli väldigt teoretiskt och till stor del bestå av läsande, men NTA är ofta mer praktiskt och motiverande.
– Innan jag började arbeta med NTA var det väldigt mycket läsa, och med fokus på biologi. Nu kan vi lättare arbeta även med kemi. Det blir så mycket begripligare för eleverna när de får ta sig an ämnet mer praktiskt.
Det finns flera vinster med att börja redan i de yngre åldrarna, förutom att tidigt så frön och väcka intresse för naturvetenskap och teknik.
– Vi matar eleverna med ord och begrepp, säger Marianne Ahlstrand, som de sedan har med sig till de högre årskurserna. Tanken är att det ska bli en bättre progression redan från förskola och lågstadium.
Både Jakob Sandin och Lotta Smideborn pekar på hur arbetet med de yngsta eleverna lägger en bra grund för vidare arbete med naturvetenskap och teknik i grundskolan.
– Det är viktigt att fånga upp barnens egna tidiga intressen för de här ämnena och låta dem börja arbeta strukturerat med dem, säger Jakob. De lär sig tidigt viktiga begrepp och behärskar det naturvetenskapliga arbetssättet mer och mer.
Forskning visar att elever som arbetat med NTA får bättre skolresultat. I en studie har Erik Melander, forskare vid IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering), och Maria Rasmusson, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet, analyserat resultat för över 123 000 elever i årskurs 6 och slår fast att elever som undervisats enligt NTA-konceptet får högre meritpoäng i de berörda ämnena.
Så vad finns det för möjligheter och utmaningar i det fortsatta arbetet med Framtidsval och NTA?
Både Lotta och Jakob upplever att många arbetsgivare är nyfikna och positiva till att samverka med skolan. Inte minst förvaltningar och bolag inom koncernen Karlstads kommun, men också flera externa arbetsgivare. De har en förståelse för att de behöver samverka med skolan, där vi finns som stöd för att hitta former för samverkan. Där ser flera arbetsgivare tydliga kopplingar till det som eleverna möter när de arbetar med NTA.
En utmaning som både han och Lotta Smideborn ser är att få skolan och näringslivet att samverka i än högre utsträckning, få hela styrkedjan att fungera och att få fler att upptäcka vinsterna med en bra samverkan mellan skola och arbetsliv. En stor del av arbetet med Framtidsval har trots allt bara pågått i skarpt läge i drygt ett år.
– Det är mycket som är nytt för oss alla. Det är mycket information som ska ut till många skolor. Vi behöver fundera ut internt hur vi kommunicerar allt till skolorna, säger Lotta Smideborn, och Jakob Sandin fyller i:
– Det handlar om hela styrkedjan och om att alla ska förstå sin roll.
Studie- och yrkesvägledare Drömmen om vägledarkolleger … det är temat för det nya numret av Vi Vägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om AI: hur de använt AI hittills, hur de hoppas kunna använda AI i framtiden och – hur de hoppas slippa …
Krönika Ida Lindell vill gärna se studie- och yrkesvägledning som något mätbart – och förklarar på vilket sätt.
Studie- och yrkesvägledare Vi Vägledares Cecilia Lindgren tipsar om Sveriges tre bästa poddar om studie- och yrkesvägledning.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
Annat ”Gymnasiereformen skapar förvirring och många frågor”, skriver Vi Vägledares redaktör i sin presentation av det nya numret – som försöker bringa lite klarhet kring Gy25.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Fackböcker Tre nyutkomna böcker om att arbeta inom förskolan, köksbranschen och AI-utveckling.
Fackböcker Vi måste bli bättre på KASAM – känslan av sammanhang – när vi pratar arbetsliv, menar författaren Ann-Sofie Forsmark.
Fackböcker Både personligt och faktatungt om den svåra men spännande integrationsresan.
Fackböcker Tre forskare identifierar universitetens utmaningar och kommer med lösningsförslag i en ny rapport.
Mitt jobb Alla i branschen känner igen Lotta Lindström och Johanna Möller, som båda har lång erfarenhet som syv:ar och som innehållsskapare i Sveriges Vägledares tidskrift Vägledaren.
Panelen Vi bad tre studie- och yrkesvägledare kommentera om den nya syv-politik som Sveriges Lärare deklararat att de ska driva de närmaste åren.
Skolpolitik I ett nytt politiskt program ger Sveriges Lärare sin syn på studie- och yrkesvägledning. Här är hela kravlistan – och experternas kommentarer.
Skolpolitik Sveriges Lärare har upprättat en kravlista som sammanfattar förbundets nya syv-politik. Vi bad fyra studie- och yrkesvägledare lista sina egna krav på facket.
Studie- och yrkesvägledare Umeåforskaren Lisbeth Lundahl lyfter fram SYV som nyckel till lyckade övergångar i skolan.
Integration Etablering på arbetsmarknaden är ofta svårt för nyanlända. Läkare som kör taxi och ingenjörer i hemtjänsten är inte ovanligt. Men det går att komma till rätta med problemen.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med prao på sina skolor.
Framtidens arbetsmarknad Personliga brev skrivna av Chat GPT och frågan om SYV-rollen i framtiden kan ersättas av AI engagerade publiken under onsdagens stora vägledarkonferens.
Studie- och yrkesvägledare Stor konferensdag i dag! Vi går igenom programmet och hur vår rapportering kommer att se ut.
Gymnasieval Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.
Studie- och yrkesvägledare I dag kan en enda vägledare behöva ansvara för tusen elever, och de nya ändringarna i skollagen gör problemet akut. Nu krävs en stor SYV-satsning, menar Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Mitt jobb Pension är inget hinder för 67-åriga Dinah Gordon-Sehlin – SYV-missionen fortsätter på deltid. Samtidigt har svårigheten att få en heltidstjänst varit ett bekymmer genom hela hennes yrkesliv.
Studie- och yrkesvägledare Välkommen till en ny termin med Vi Vägledare!
Debatt Regeringen vill underlätta för elever på yrkesprogram och påpekar vikten av vägledning – men borde ha tryckt mer på SYV på gymnasiet, där valet ska göras. Det skriver studie- och yrkesvägledaren Maria Bramme.
Böcker Barnböcker är bra verktyg när studie- och yrkesvägledning introduceras i lägre skolåldrar – här är tre nysläppta titlar om jobbval och prao.
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram kan locka fler till yrkesprogram – ”och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson.
Krönika Att sätta ord på kompetenser, styrkor och förmågor hjälper både oss själva och dem vi möter att ta sig vidare, växa och utvecklas, skriver Elin Fellers, ny krönikör hos Vi Vägledare.
Yrkesutbildning Nu upphör försöket med branschskolor där extra statsbidrag betalades ut för yrkeselever.– Försöket har inneburit en ökning av antalet elever hos oss, nu får vi se hur intresset blir, säger Niklas Angelöf, utbildningsrådgivare på Plåt & Ventbyrån.
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.
Porträtt Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson bestämt sig för att bli studie- och yrkesvägledare: ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb.”
Reportage En överväldigande majoritet niondeklassare vet inte vilka jobb som det industritekniska programmet kan ge. Teknikföretagens strategi är nu att försöka göra både programmet och industrin mer kända.
Arbetsplatslärande – Vi ska jobba med mångfald och jämställdhet och vi har utmaningar med kompetensförsörjning. En lösning är inkluderande arbetsplatslärande, iAPL.Det säger Pia Berg, som är projektledare på Byggbranschens yrkesnämnd.
Krönika ”Jag är övertygad om att ett steg i att möta bristen på utbildade vägledare är att göra det möjligt att utvecklas och göra karriär inom yrket”, skriver vår krönikör David Spak.
Reportage Genom att bygga relationer och aldrig förutsätta särskilda förkunskaper kan studie- och yrkesvägledaren Besa Murati i Malmö arbeta mer normkritiskt. Hennes mål är att få eleverna att våga tänka utanför givna ramar.
Böcker Vi Vägledares bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om tre böcker om arbetsliv och karriär.
Mitt jobb Ylva Eriksson var redigerare på Dagens Nyheter men tröttnade på alla omorganisationer, bestämde sig för att byta bana och utbildade sig till studie- och yrkesvägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om deras roll på arbetsplatsen – och hur den uppfattas av övrig skolpersonal.
Ledare ”Detta måste bli vårt motto, känner jag: SYV måste vara en organisk del av skolverksamheten", skriver redaktör Kjell Häglund.
Studie- och yrkesvägledare Elever i gymnasiesärskolan har stort behov av kontakt med arbetslivet, men arbetsgivare har ofta svårt att ta emot dem. Det gäller både möjligheten till apl och jobb efter skolan.– Restaurangbranschen är tacksam, många är öppna för personer med olika typer av funktionshinder, säger yrkesläraren Bernth Nyström.
Böcker Bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om en ny bok inom studie- och yrkesvägledning.
Studie- och yrkesvägledare Catharina Niwhede sitter i förbundsstyrelsen och har lång erfarenhet som vägledare. Att det blev just dessa roller kan förklaras med frustration och irritation – och en aha-upplevelse på komvux.
Krönika "Genom att vara handledare för studenter kan jag bidra till en ökad kvalitet och ökad kunskap hos mina blivande kollegor", skriver David Spak som är studie- och karriärvägledare på Årstaskolan i Stockholm.
Studie- och yrkesvägledare En nyckelfaktor för att kunna arbeta tidigt med vägledning är att de som undervisar har kunskap och intresse för frågor om skola, arbetsliv och elevernas framtid. Det säger Anders Lovén, universitetslektor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.
Studie- och yrkesvägledare Som vägledare på Lindholmens tekniska gymnasium träffar Katrin Karlsson alla elever på yrkesintroduktion tre eller fyra gånger under ett läsår.
Reportage Yrkesintroduktion blir för många en nystart. Här kan eleverna lämna gamla misslyckanden bakom sig och skaffa sig behörighet eller ett yrke. ”Vi jobbar i team för att eleverna ska må så bra som möjligt under sin tid hos oss, säger studie- och yrkesvägledaren Katrin Karlsson.
Panelen Läroplanen och samarbetet med lärare är frågor som är avgörande för hur effektivt Sveriges studie- och yrkesvägledare kan ta sig an sitt uppdrag.
Kompetensutveckling Med det nationella skolutvecklingsprogrammet ”Naturvetenskap och teknik för alla” som grund stärker Karlstads kommun valkompetensen hela vägen från förskoleklass till nian.
Kjell häglund En egen facktidning för Sveriges studie- och yrkesvägledare. Det kanske är läge att gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen?