
Svenskgänget Ingrid Dahlberg Nylund, Jessica Kasende och Camilla Everlycke med ciceronen Nati, engelsklärare på skolan.
Eleverna Mahmoud Alrahmon och Madelene Hedengren, hemma igen i Uppsala efter Spanienäventyret.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Som ett Erasmusprojekt får elever från Praktiska gymnasiets skolor under tre veckor varje termin göra en utlandspraktik inom sitt framtida yrke. I år har nio elever från Praktiska Uppsala varit i främst spanska Córdoba men också i Italien, Cypern och Portugal.
– Praktiken var lyckad, jag lärde mig mycket och blev stärkt i min yrkesroll, säger Kirke, som utbildar sig till billackerare och jobbade som ensam tjej på en bilverkstad. Men mest av allt uppskattade jag kontakten jag fick med andra studenter och att man blev tvungen att vara mer självständig.
Madde, snart klar målare, håller med:
– Engelskkunskaperna är skrala i Spanien så man fick hanka sig fram med Google Translate, men det gav erfarenheter för livet att möta nya människor och kulturer.
Dels stärks eleverna i studieval och blivande yrkesroller, dels är det motiverande för de yngre eleverna att höra om möjligheten.
Emil, blivande elektriker, hade viss otur med sin praktikplats och tyckte inte att han fick lära sig så mycket som han hoppats på.
– De lät mig knappt göra några elinstallationer, säger han. Men jag hade aldrig varit utomlands innan så det var ändå en fantastisk chans.
Andra el-elever har haft bättre upplevelser – en fick följa med sitt företag på flera uppdrag i södra Spanien.
Svenskgänget Ingrid Dahlberg Nylund, Jessica Kasende och Camilla Everlycke med ciceronen Nati, engelsklärare på skolan.
Praktikplatserna ordnas via organisationen Training Europe i Spanien, som även arrangerar elevernas boende med självhushåll på vandrarhem. Premissen är att varje elev ska jobba på ett företag inom området hen utbildar sig inom, i regel klockan 8:30–13. Kirke fick som ensam tjej på verkstaden göra lackeringar, Madde var med sitt företag hos en privat familj som beställt en totalrenovering, och fick bland annat spackla och måla trappräcken.
I samband med elevernas praktik får även personal jobbskugga i syfte att stärka kunskaperna och kontakterna mellan EU-länderna. Den här gången, i maj 2024, var tre från elevhälsan med – specialpedagoger från Praktiska Örnsköldsvik respektive Uppsala samt kurator från Praktiska Täby.
Före resan får man göra en Learning agreement där man specificerar vad man önskar få ut av den.
– Mitt mål var att få kunskap om hur skolorna i Spanien arbetar utifrån ett inkluderande perspektiv och hur deras elevhälsa fungerar, säger Ingrid Dahlberg Nylund, specialpedagog som var med på resan.
Man bodde centralt i Córdoba, nära de judiska kvarteren, och tog varje dag buss till skolan, IES (Instituto de Secundaria) de Rafael de la Hoz, där engelskläraren Nati fungerade som kontaktperson och mötte med ett digert program.
– Det är en offentligägd skola för åldern 12–16, med 250 elever, omringad av ett låst järnstängsel med skolgård i mitten, berättar Ingrid. Under hela rasterna spelades ABBA på hög volym, inte för att vi svenskar var där utan för att det ansågs lugnande. Det var generellt en hög ljudvolym i skolan, inga ljudabsorbenter eller liknande.
På skolan finns också en grupp för elever med IF – under den här tiden var de sex stycken – som går kvar tills de fyller 21. De har en egen avdelning, där specialpedagoger med assistenter undervisar, men ibland också lektioner gemensamma med övriga skolan. Man varvar teoretiska moment med trädgårdsskötsel, bakning, konst, idrott, dans och annat. Man gör också olika studiebesök i staden för att eleverna ska få en uppfattning om sin hemmiljö. De befinner sig på olika utvecklingsnivåer och några får regelbundet stöd av en logoped.
– Men det tillhör inte vanligheterna med en särskild undervisningsgrupp för elever med IF i den vanliga skolan, säger Ingrid, och berättar att man i Spanien delar in eleverna i fyra grupper: A betecknar ”vanliga” elever i vanlig skola, B är vanlig skola med elever i behov av stöd i klasserna, C är som den i Córdoba, med en insprängd särskild undervisningsgrupp, och D är separata skolenheter för elever med IF.
Kanske kan den här typen av europeiska samarbeten inom prao och studie- och yrkesvägledning växa framöver, tänker Ingrid Dahlberg Nylund:
– Dels är det en fantastisk möjlighet för eleverna att stärkas i sina studieval och blivande yrkesroller, dels är det motiverande för övriga elever i årskurs 1 och 2 att höra om möjligheten. De får också en inblick i hur det fungerar i andra EU-länder för olika yrkesgrupper.
– Jag reagerade på att maskiner och verktyg var omodernare än vad jag är van vid i Sverige, säger Kirke. Men de var fullt fungerande, så erfarenheten blir att det inte är prylarna utan yrkeskunskapen det hänger på, och att kunnandet växer när man får jobba på olika sätt i olika länder.
LÄS ÄVEN
Utbyggd elevhälsa kan lösa komvux-krisen
Arbetsintegrerat lärande: ”Blanda inte ihop AIL med AIU!”
Studie- och yrkesvägledare Drömmen om vägledarkolleger … det är temat för det nya numret av Vi Vägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om AI: hur de använt AI hittills, hur de hoppas kunna använda AI i framtiden och – hur de hoppas slippa …
Krönika Ida Lindell vill gärna se studie- och yrkesvägledning som något mätbart – och förklarar på vilket sätt.
Studie- och yrkesvägledare Vi Vägledares Cecilia Lindgren tipsar om Sveriges tre bästa poddar om studie- och yrkesvägledning.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
Annat ”Gymnasiereformen skapar förvirring och många frågor”, skriver Vi Vägledares redaktör i sin presentation av det nya numret – som försöker bringa lite klarhet kring Gy25.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Fackböcker Tre nyutkomna böcker om att arbeta inom förskolan, köksbranschen och AI-utveckling.
Fackböcker Vi måste bli bättre på KASAM – känslan av sammanhang – när vi pratar arbetsliv, menar författaren Ann-Sofie Forsmark.
Fackböcker Både personligt och faktatungt om den svåra men spännande integrationsresan.
Fackböcker Tre forskare identifierar universitetens utmaningar och kommer med lösningsförslag i en ny rapport.
Mitt jobb Alla i branschen känner igen Lotta Lindström och Johanna Möller, som båda har lång erfarenhet som syv:ar och som innehållsskapare i Sveriges Vägledares tidskrift Vägledaren.
Panelen Vi bad tre studie- och yrkesvägledare kommentera om den nya syv-politik som Sveriges Lärare deklararat att de ska driva de närmaste åren.
Skolpolitik I ett nytt politiskt program ger Sveriges Lärare sin syn på studie- och yrkesvägledning. Här är hela kravlistan – och experternas kommentarer.
Skolpolitik Sveriges Lärare har upprättat en kravlista som sammanfattar förbundets nya syv-politik. Vi bad fyra studie- och yrkesvägledare lista sina egna krav på facket.
Studie- och yrkesvägledare Umeåforskaren Lisbeth Lundahl lyfter fram SYV som nyckel till lyckade övergångar i skolan.
Integration Etablering på arbetsmarknaden är ofta svårt för nyanlända. Läkare som kör taxi och ingenjörer i hemtjänsten är inte ovanligt. Men det går att komma till rätta med problemen.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med prao på sina skolor.
Framtidens arbetsmarknad Personliga brev skrivna av Chat GPT och frågan om SYV-rollen i framtiden kan ersättas av AI engagerade publiken under onsdagens stora vägledarkonferens.
Studie- och yrkesvägledare Stor konferensdag i dag! Vi går igenom programmet och hur vår rapportering kommer att se ut.
Gymnasieval Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.
Studie- och yrkesvägledare I dag kan en enda vägledare behöva ansvara för tusen elever, och de nya ändringarna i skollagen gör problemet akut. Nu krävs en stor SYV-satsning, menar Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Mitt jobb Pension är inget hinder för 67-åriga Dinah Gordon-Sehlin – SYV-missionen fortsätter på deltid. Samtidigt har svårigheten att få en heltidstjänst varit ett bekymmer genom hela hennes yrkesliv.
Studie- och yrkesvägledare Välkommen till en ny termin med Vi Vägledare!
Debatt Regeringen vill underlätta för elever på yrkesprogram och påpekar vikten av vägledning – men borde ha tryckt mer på SYV på gymnasiet, där valet ska göras. Det skriver studie- och yrkesvägledaren Maria Bramme.
Böcker Barnböcker är bra verktyg när studie- och yrkesvägledning introduceras i lägre skolåldrar – här är tre nysläppta titlar om jobbval och prao.
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram kan locka fler till yrkesprogram – ”och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson.
Krönika Att sätta ord på kompetenser, styrkor och förmågor hjälper både oss själva och dem vi möter att ta sig vidare, växa och utvecklas, skriver Elin Fellers, ny krönikör hos Vi Vägledare.
Yrkesutbildning Nu upphör försöket med branschskolor där extra statsbidrag betalades ut för yrkeselever.– Försöket har inneburit en ökning av antalet elever hos oss, nu får vi se hur intresset blir, säger Niklas Angelöf, utbildningsrådgivare på Plåt & Ventbyrån.
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.
Porträtt Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson bestämt sig för att bli studie- och yrkesvägledare: ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb.”
Reportage En överväldigande majoritet niondeklassare vet inte vilka jobb som det industritekniska programmet kan ge. Teknikföretagens strategi är nu att försöka göra både programmet och industrin mer kända.
Arbetsplatslärande – Vi ska jobba med mångfald och jämställdhet och vi har utmaningar med kompetensförsörjning. En lösning är inkluderande arbetsplatslärande, iAPL.Det säger Pia Berg, som är projektledare på Byggbranschens yrkesnämnd.
Krönika ”Jag är övertygad om att ett steg i att möta bristen på utbildade vägledare är att göra det möjligt att utvecklas och göra karriär inom yrket”, skriver vår krönikör David Spak.
Reportage Genom att bygga relationer och aldrig förutsätta särskilda förkunskaper kan studie- och yrkesvägledaren Besa Murati i Malmö arbeta mer normkritiskt. Hennes mål är att få eleverna att våga tänka utanför givna ramar.
Böcker Vi Vägledares bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om tre böcker om arbetsliv och karriär.
Mitt jobb Ylva Eriksson var redigerare på Dagens Nyheter men tröttnade på alla omorganisationer, bestämde sig för att byta bana och utbildade sig till studie- och yrkesvägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om deras roll på arbetsplatsen – och hur den uppfattas av övrig skolpersonal.
Ledare ”Detta måste bli vårt motto, känner jag: SYV måste vara en organisk del av skolverksamheten", skriver redaktör Kjell Häglund.
Studie- och yrkesvägledare Elever i gymnasiesärskolan har stort behov av kontakt med arbetslivet, men arbetsgivare har ofta svårt att ta emot dem. Det gäller både möjligheten till apl och jobb efter skolan.– Restaurangbranschen är tacksam, många är öppna för personer med olika typer av funktionshinder, säger yrkesläraren Bernth Nyström.
Böcker Bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om en ny bok inom studie- och yrkesvägledning.
Studie- och yrkesvägledare Catharina Niwhede sitter i förbundsstyrelsen och har lång erfarenhet som vägledare. Att det blev just dessa roller kan förklaras med frustration och irritation – och en aha-upplevelse på komvux.
Krönika "Genom att vara handledare för studenter kan jag bidra till en ökad kvalitet och ökad kunskap hos mina blivande kollegor", skriver David Spak som är studie- och karriärvägledare på Årstaskolan i Stockholm.
Studie- och yrkesvägledare En nyckelfaktor för att kunna arbeta tidigt med vägledning är att de som undervisar har kunskap och intresse för frågor om skola, arbetsliv och elevernas framtid. Det säger Anders Lovén, universitetslektor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.
Studie- och yrkesvägledare Som vägledare på Lindholmens tekniska gymnasium träffar Katrin Karlsson alla elever på yrkesintroduktion tre eller fyra gånger under ett läsår.
Reportage Yrkesintroduktion blir för många en nystart. Här kan eleverna lämna gamla misslyckanden bakom sig och skaffa sig behörighet eller ett yrke. ”Vi jobbar i team för att eleverna ska må så bra som möjligt under sin tid hos oss, säger studie- och yrkesvägledaren Katrin Karlsson.
Panelen Läroplanen och samarbetet med lärare är frågor som är avgörande för hur effektivt Sveriges studie- och yrkesvägledare kan ta sig an sitt uppdrag.
Kompetensutveckling Med det nationella skolutvecklingsprogrammet ”Naturvetenskap och teknik för alla” som grund stärker Karlstads kommun valkompetensen hela vägen från förskoleklass till nian.
Kjell häglund En egen facktidning för Sveriges studie- och yrkesvägledare. Det kanske är läge att gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen?