
Från vänster: Adam Palmquist, Martin Hassler Hallstedt, Gabrielle de Bourg och Marina Wernholm. Illustration: Tzenko Stoyanov
Spelifiering Nedräkning och motorljud. Ett ark med statistik över din spelare. Eller kanske bara en hand med spelkort. ”Gamification”, att använda element från spelvärlden, har blivit ett verktyg inom industrin, forskningen, politiken … och skolan. Vad innebär det egentligen att spelifiera undervisning?
Adam Palmquist. Doktorerar inom informationsteknologi vid Göteborgs universitet. Föreläser och forskar om spelifiering och digitalisering. Gillar att spela Pandemic och Freedom: The Underground Railroad.
– Jag tycker om slump! Man kan slumpa i ett klassrum vem som ska prata, antingen med en tärning eller med en slumpgenerator, och då kan man få fler personer att prata och hålla eleverna lite på tårna.
Martin Hassler Hallstedt. KBT-psykolog och medgrundare och CEO på Akribian, ett företag som gör pedagogiska matematik-appar. De har flera pågående projekt som visar att det går att höja resultaten för barn i olika åldrar, med eller utan behov av särskilt stöd.
– Min styrka är att jag blir så arg när jag förlorar att jag skärper mig. Det kanske är därför jag håller på med det jag gör, jag blir förbannad över undervisning som sviker de svagare eleverna.
Från vänster: Adam Palmquist, Martin Hassler Hallstedt, Gabrielle de Bourg och Marina Wernholm. Illustration: Tzenko Stoyanov
Gabrielle de Bourg. Utbildningsledare på Sverok (Spelhobbyförbundet) och rollspelsförfattare. Hög karisma och intelligens men sämre på de fysiska variablerna. Har ordvitsande som både styrka och akilleshäl.
– Jag har haft en spelifierad tandborste. Det var så dumt att jag kände att jag måste prova. Den lät mig se i telefonen hur många dagar i rad jag borstat och om jag var en early morning brusher eller night brusher.
Marina Wernholm. Erfaren specialpedagog, nydisputerad i pedagogik. Forskar om barns lärande i en hybridverklighet, det vill säga där den fysiska och digitala världen hänger ihop.
– Min superkraft är envishet, jag ger inte upp. Jag gillar spel med snabb belöning – jag ligger på nivå 2620 i Candy Crush.
Vad menar vi egentligen med spelifiering? Det kan verka som ett typiskt trendord som används så mycket att det inte betyder något längre. Allt ska spelifieras, från diskmaskiner till inläggssulor.
– Jag upplever att inom utbildningssfären finns det en stor definitionsproblematik. Man blandar ihop allt, kastar in allt som har med spel att göra och säger att det är spelifierat. Om eleverna får spela tv-spel kallar man det spelifiering, säger Adam Palmquist.
– Det finns ju också spelbaserat lärande, men spelifiering definierar jag som att man använder spelelement. Det kan handla om turordning, eller slump, att använda en tärning är också spelmekanik! Om du använder en tärning eller någon form av poängsystem, kanske en karta, då har det helt plötsligt spelifierats. Det är spelelement som hänger samman.
Man måste känna sin klass, känna sina deltagare. Vad tycker de om, vad driver dem, vad tycker de om för design?
Gabrielle de Bourg fortsätter:
– Vi hade massa ”edutainment”-spel på 1990-talet som var så väldigt fokuserade på att låtsas vara spel och lura i folk någonting. Det funkar bättre när vi lite mer öppet vågar involvera spelifiering, men stå för att lärande är lärande. Det är bättre att säga att lärande kan vara kul än att säga att du lärde dig en massa saker utan att märka det. Folk märker sånt och sätter sig gärna lite på tvären.
Det kan också handla om att spela ett spel med pedagogiska element för att väcka diskussion. En form av spelifiering där belöningarna inte i sig är relaterade till undervisningen eller hur den tas in och rapporteras, utan där det handlar om att testa ett nytt sätt att ta till sig ett sammanhang.
– Spel är egentligen bara väl designade regelsystem, säger Adam Palmquist. Ett bra spel har en tydlig målsättning med regler och ramar för hur man når den målsättningen. Det är mycket feedback, så fort jag gör något händer det något, och så är det ett socialt sammanhang där man kämpar med eller mot varandra.
Men är det egentligen så nytt, eller så komplicerat?
– Digitaliseringsvurmen har gjort att folk tänker annorlunda kring sånt här. Spelbaserat lärande har använts jättelänge. Jag skulle säga att det är något man gör mycket i skolan utan att man vet att det är det man gör, och man skulle kunna förstärka det genom att förstå vad man gör, säger Adam Palmquist.
– En del äldre lärare kommer fram efter föreläsningar och säger att de känner igen det här och att man pratade om det förut, men att det var länge sedan.
När man kommer upp på högre nivåer ser det ut som att lärare och skolor oroar sig mindre för att det bara ska bli lek av det hela. Kanske för att det vid det laget är så mycket kunskap och specialkunskap som dansar runt på brädor och digitala spelplaner.
– På teknikhögskolorna använder de mycket spel för att utbilda sig om olika fält och områden, säger Martin Hassler Hallstedt. Det finns de som jobbar uteslutande med att leverera spel till de stora högskolorna, man tror mycket på game-based learning. Militären gör det också. Och militären skulle inte satsa så mycket pengar på spel och spelforskning om de tänkte att det bara var lek.
Illustration: Tzenko Stoyanov
Gabrielle de Bourg varnar för att spelifiera för sakens skull, och kommer tillbaka till sin tandborste:
– Den är ett ganska tydligt exempel. Spelifiering som trend ger inget i sig. Och det är givetvis så att den typen av onödig spelifiering existerar i skolvärlden också.
– Om pedagoger vill testa att spelifiera i sin undervisning är mitt tips att spela lite spel och försöka tänka vad du får ut av dem, bra eller dåligt, säger Gabrielle de Bourg. Det behöver inte vara digitala spel. Spela lajv, eller läs om det, så får du förståelse.
Hon menar att det också finns en poäng i att utforska olika former av äventyrsdesign eller problemlösning. Och gärna hur man kan använda humor för att få saker att gå in.
– Det behöver inte vara ett stort projekt, fortsätter Adam Palmquist. De bästa spelifieringarna uppstår när man börjar litet och gör det större. Mina stora misstag i början var att jag tänkte för stort och vidlyftigt. I mindre skala kan man testa vad som funkar bra.
– Man måste känna sin klass, känna sina deltagare. Vad tycker de om, vad driver dem, vad tycker de om för design? Om det är engagerande blir det mer lättanvänt. Ska de lära sig spelet eller ska de lära sig något annat? Det kan vara något väldigt konkret där spelet ska facilitera lärandet, inte öppna upp för en diskussion om att tävla eller inte tävla.
– Det finns potential i det här, man ska inte vara rädd för att testa det, säger Marina Wernholm, som tycker att det är spännande att se hur barn lär sig strategier för att lära sig i spelen; hittar verktygen och läser av spelmiljön.
– Jag tror inte att lärare har så mycket koll, de tänker att det där gör barnen på fritiden. Men det börjar förändras, många är nyfikna. Och det handlar inte bara om vad barnen lär sig, ”hur:et” är ännu mer intressant här!
– Ur ett specialpedagogiskt perspektiv, hur man ska få dem att ta till sig saker, tror jag det är viktigt att förstå att barn är resurser för varandra i lärande, säger Marina Wernholm. De använder kollektiv kunskap, de vet precis vem som kan vad lite mer än de andra. Det sättet att hitta kunskap är också en strategi.
– Barn skiljer sig alltid åt i vilka förutsättningar och kunskaper de har. Då är det ännu viktigare att de är resurser för varandra. Vi vill ofta in och styra, men de måste få hitta sitt sätt att lösa saker. De är inte lika rädda för att prova på det digitala.
Man kan behöva lära sig uthållighet, att nöta på, men det kan inte vara det enda målet. Man kan göra inlärningen mer personlig och specifik.
Martin Hassler Hallstedt tar specifikt upp särskolan, och egen färsk forskning, ännu inte publicerad:
– Den visar stora effekter även när barn och ungdomar inom särskolan får använda de här verktygen. Man ser störst effekt hos dem som behöver mest hjälp och individuella anpassningar, men egentligen är de här hjälpmedlen till för alla. Det ska vara som ett komplement i undervisningen, och kanske också utanför skolan. Det kan funka som hjälpmedel för föräldrar också, om de kanske inte kan hjälpa till med läxorna. Det ultimata är nästan om barnen sedan börjar återberätta och förklara spelen för föräldrarna.
– Rollspel har på vissa skolor använts för elever med neuropsykiatriska funktionshinder just för att få i gång samarbetet och få elever att prata med varandra, tillägger Adam Palmquist.
En berättelse växer fram genom en konkret och enkel struktur. Det här är reglerna för hur världen är uppbyggd; det här är målet för äventyret. Först gör en person så här, sedan slår man tärning om vad som händer, sedan är det nästa persons tur. Det ingår ett mått av slump, men det är egentligen inte oförutsägbart på det sätt som kan vara svårt när en ung neuroatypisk person ska navigera världen – och om man analyserar skeendet i efterhand är det inte verkliga personer man spekulerar om, vars känslor kan ha sårats på riktigt.
Då är spelet inte det som i sig ska förmedla kunskap, utan ett verktyg för att väcka nya tankebanor och funderingar, som i sin tur kan göra lärandet eller de sociala situationerna lättare.
I vissa spel pratar man om grinding, som i det här fallet ska förstås mer som att nöta än att mala. Man gör samma ganska lilla uppgift om och om igen tills det blir helt rätt, eller tills man samlat in tillräckligt mycket belöning för att kunna köpa ett nytt svärd till exempel. I skolvärlden pratar man gärna om grit, om envisheten och att köra på. Spelifierat kan det bli mindre enformigt, och justeras för olika elever och situationer.
– Jag tycker att det ska vara kul att lära sig saker, säger Martin Hassler Hellstedt. Sedan kan man behöva lära sig uthållighet, att nöta på, men det kan inte vara det enda målet. Man kan göra inlärningen mer personlig och specifik. Om vi tänkt att en halvtimmes övning (i appen) innehåller 15 minuter matteträning och 15 minuter story så kan det mycket väl funka bättre för ett visst barn att i stället få fem minuter story och 25 minuter matteträning.
Illustration: Tzenko Stoyanov
Den som behöver öva mer kan öva mer, och det kan vara en inbyggd del i mekaniken snarare än ett misslyckande. Den som vill nöta genom att göra svårare eller mer saker kan göra det.
Du har kommit till sista rutan. Kanske ska du besegra en ”slutboss” – är det betygsdatabasen? Är det en seg administration? Är det välmenande föräldrar? Eller visar det sig kanske att det finns ingen slutboss – flaggan höjs i topp, en glad trudelutt tutar, och spelet börjar om igen, men med lite nya kunskaper om var fällor och belöningar gömmer sig. Eller nya erfarenheter som gör ett helt annat spel lite lättare att lära sig. Det kan vara ett nytt sätt att ta sig an elever som har någon språkstörning eller som behöver fler olika sätt att ta in material – eller att förmedla det de lärt sig, att göra interaktionen mellan lärare och elev enklare och tydligare. Det kan hjälpa till att jämna ut förutsättningar och strukturer som exkluderat på olika grunder.
Framför allt kan de göra fler verktyg mer eller mindre lika tillgängliga för alla.
– I dag finns det större tillgänglighet och möjligheter när det gäller digitala lärresurser som appar och program, säger Marina Wernholm. Tidigare var det dyrt med licenser och man tvingades som lärare prioritera vilka elever som behövde detta mest. Numera är tillgängligheten mycket större vad gäller till exempel talsyntes och inlästa läromedel. Digitala verktyg i kombination med väl valda digitala lärresurser kan främja barns lärande då möjligheterna ökar till att både tillägna sig och representera kunskap. Många barn spelar digitala spel på fritiden och dessa erfarenheter kan användas som utgångspunkt i lärandet i skolan.
Martin Hassler Hallstedt fortsätter:
– Jag skulle vilja att lärare visste att det finns otroligt mycket data som de skulle kunna få om vi forskare får dela med oss av vårt arbete, och data som förlagen som gör material skulle kunna ha koll på. De skulle kunna anpassa sig mycket bättre, både efter vad eleverna gör och behöver och efter vad lärare behöver tillgång till.
Martin Hassler Hallstedt menar att det finns en massa teknik på plats i skolorna men inte så mycket faktiska hjälpmedel eller mjukvara.
– Det digitala kan vara ett bra sätt att kunna mäta och utvärdera direkt, dels när det gäller en viss strategi men också hur det sedan går för enskilda elever. Man kan slippa prov helt! Om vi samlar in data kontinuerligt kan vi se dag för dag hur ett barn flyttas framåt, oavsett om vi jämför med en genomsnittlig elev eller förväntade resultat.
Gabrielle de Bourg påpekar att det samtidigt inte får bli för enkelt. Det ska gå att få belöningar, men hon lyfter ledorden kämpa och utmana. Du måste arbeta för att komma någon vart, och sen ska det vara tydligt att du har gjort en sak och gjort den rätt.
Nästan som att spel och skola vill ungefär samma sak.
Bra spel för att pröva på olika spelformer och spelelement.
En hemsida (chorewars.com) utformad som ett klassiskt äventyrsspel. På hemmaplan kan man till exempel sätta upp en kampanj för familjen där olika sysslor kan översättas till spelmoment (”sortera tvätt” blir ”att brottas med strumpmonster”) och vad de ger för ”XP” (experience points) som kan bytas in mot olika belöningar i det faktiska hemmet. Och efter det – pröva i skolan? Innehåller belöningssystem, tävlingsmoment, och kan ge bra diskussion om hur jobbiga olika saker är och hur de ska skattas mot varandra.
Samarbetsspel där man på tid ska laga trasiga delar av ett rymdskepp genom att skicka omkring verktyg enligt olika regler. Kaotiskt men stimulerande. Finns som kortspel eller app där man kopplar ihop telefoner.
En app för att lära sig och öva på andra språk. Enkel spelifiering – omedelbar feedback och belöningar som märken och juveler. Motiverar att hålla en ”streak”, alltså att öva varje dag. Går att koppla ihop med vänner och öka tävlingsmomentet. Finns i app-butiker till både Apple och Android.
Ett samarbetsspel i brädspelsform där man ska bygga ett lag av olika experter för att hindra ett virus från att sprida sig runt jorden. Även viruset är en sorts ”spelare” vars drag påverkas av bland annat tärningsslag.
Vad kan du hitta på för särskilda regler till exempelvis Fia med knuff, Yatzy eller Kasta gris? Hur påverkar de spelmekaniken och momenten av tävling eller samarbete, och går de att översätta till något annat som ska läras ut eller diskuteras?
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.