Särskild undervisningsgrupp ger bättre studiero

Foto: Fredrik Karlsson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Specialpedagog Liselotte Rolfsdotter­ Lindström skapar studiero via en ­särskild undervisningsgrupp för ­elever från hela Karlstad.

”Helix hänger ihop med kommunens HVB-hem och aktiva familjebehandling. När jag började här för drygt ett år sedan var lokalerna helt tomma och nyrenoverade. Lärmiljö är mitt specialintresse så det var extra roligt att vara med från början, köpa in möbler och inreda efter mina önskemål. Färger, ljud och ljus var dessutom väldigt fint planerat av arkitekten. Det blev en mönsterskola!

Lokalerna är avskalade men signalerar var och en tydligt vad man ska göra just där; äta, vila eller studera. Om vi sätter upp något på väggarna gör vi det gemensamt och med ett syfte. Soffor och fåtöljer är strikta, vi har inga filtar eller kuddar. Inget plotter. Det är ordning och reda. De här ungdomarna har tillräckligt med kaos i sina liv som det är.

Viktigast är ändå bra elevrelationer, att bygga förtroende

I studiesalen och de mindre studierummen har eleverna egna platser och skärmar. Stolarna går att gunga och snurra på för dem som behöver det. Vi använder även mycket stödstruktur, bland annat i form av mallar där det tydligt står vad som ska hända under dagen och veckan, och vilka som jobbar. Som specialpedagog använder jag även stödstruktur för alla möten med olika myndigheter. Vi har alltså stödstruktur på individ-, grupp- och organisationsnivå. Det behövs.

Jag arbetar tillsammans med fyra lärare. I dagsläget har vi 16 elever i åldern 13–17 år, men tar emot upp till 20 år. De flesta har ett trassligt liv och en misslyckad skolbakgrund. Ett viktigt stöd är att vi hämtar och skjutsar hem dem med bil varje dag. Vi använder även bilarna till utflykter eller för att åka en sväng och prata.

Viktigast är ändå bra elevrelationer, att bygga förtroende. Utan det kan man jobba hur mycket som helst utan att det gör skillnad.”

LÄS ÄVEN

Satsning på övergripande specialpedagog sprider sig

Stor npf-oro inför skolstarten

Granskning: Waldorfskolor dubbelt så ofta kritiserade av Skolinspektionen

Gerland: Metoderna sitter fast i det förgångna

SPSM fortbildar lärare som jobbar efter dubbla läroplaner