Nytt stödmaterial om tillgänglighet

Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.

LÄS MER Anpassa ­skolan efter eleverna! 

Tillgänglig utbildning handlar om att få en organisation, verksamhet, lokal eller plats att fungera för barn och elever oavsett funktionsnedsättning. I ett pressmeddelande om det nya stödmaterialet, som utgår från konventioner och lagar som styr utbildningsområdet, säger Gunilla Fällman, rådgivare och projektledare på SPSM:

– Förskolor och skolor som vi mött berättar att ett strukturerat och hållbart arbete med tillgänglig utbildning ger barn och elever ökade förutsättningar att nå målen för sin utbildning. De säger att det blir störst skillnad när alla nivåer jobbar långsiktigt och utgår från behov i verksamheten.

Fokus i stödmaterialet ligger på hur förskolor ochg skolor kan möta behoven hos barn och elever med funktionsnedsättning genom att identifiera och undanröja hinder i lärmiljön.

– Vi har sett många exempel på att barn och elever får bättre förutsättningar till hälsa och lärande när utbildningen är tillgänglig, säger Gunilla Fällman. Det är framför allt viktigt för barn och elever med funktionsnedsättning.

Materialet riktar sig både till dem som jobbar med skolutveckling på olika nivåer och till lärare som arbetar med att göra undervisningen tillgänglig. Det kan vara skolhuvudmän, rektorer, lärare, elevhälsans personal och övrig personal som möter barn och elever. I materialet ingår filmer, där verksamheter beskriver framgångsrikt arbete med tillgänglighet, samt stöd för att skapa samsyn, värdera nuläget och planera arbetet.

”Stödmaterial för tillgänglig utbildning” ersätter myndighetens tidigare ”Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning”.

LÄS ÄVEN

Lär dig jobba med blyga barn

Mer hands-on som spec i resursskolan

Så stöttas barn med trauma