”Regeringen sviker den anpassade skolan”

”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.

LÄS MER Diana Storvik på nytt jobb – möt en missionär

I natt hade jag en märklig dröm där det svenska utbildningsutskottet gick ut i ett pressmeddelande och sa att elever som befaras få F i ett ämne ska ges färre undervisningstimmar – så är problemet löst! Det är ju egentligen ingen konstig dröm med tanke på de utredningar som presenteras och dess förankring i den verkliga kontexten. Alla lösningar som våra kära politiker presenterar går att likställa med att försöka släcka ett pågående vulkanutbrott med en brandsläckare. 

Alla skulle reagera om våra politiker gick ut och sa att lösningen på bristande måluppfyllelse är att minska undervisningstiden. I alla fall om det gällde grundskolans elever. Men när det vidrör de elever som läser efter den anpassade skolans läroplan är det så tyst att vi kan höra en nål falla till golvet.

Elever som läser enligt ämnesområden i skolformen får 225 undervisningstimmar färre än alla andra elever i svensk skola.

Min dröm är dessvärre en verklighet för elever i den anpassade skolan. För att lyfta ett exempel bland flera så har elever på den anpassade skolan 190 undervisningstimmar färre i ämnet svenska. I praktiken kan vi se att elever från skolformen har utmaningar med att skriva längre och innehållsrika texter. Vi kan se att de har svårt med att läsa och förstå texter mellan och bortom raderna. Men låt oss fortsätta ge dem färre undervisningstimmar, så får vi sätta våra förhoppningar till att den magiska läsféen viftar ett varv med sitt trollspö och plötsligt ger elever ökad kunskap. 

Vi tittar tillbaka på den svenska skolan ur ett historisk perspektiv. Forskaren Diana Berthén skriver i sin avhandling att det i slutet på 1800- talet, återfanns en syn på en teoretisk oförmåga hos elevgruppen, individer med intellektuell funktionsnedsättning, vilket bidrog till att de skulle ges undervisning i handarbete, slöjd och praktiskt arbete. Med det i åtanke tar vi oss tillbaka till timplaner år 2024, där elever i den anpassade skolan ges 395 undervisningstimmar fler i ämnet hem – och konsumentkunskap till skillnad från en elev i den reguljära grundskolan. Dessutom så får elever som läser enligt ämnesområden i skolformen 225 undervisningstimmar färre än alla andra elever i svensk skola. 

Så låt oss lägga vårt hopp på att tandfén finns och att hen sällskapar tillsammans med en magisk läsfé och lärandefé, som trollar in ett kunnande hos elever på den anpassade skolan. Det känns mer troligt än att våra politiker ser över det här med likvärdig utbildning för alla. 

Denice Sverla
Leg. speciallärare och utvecklingskonsult

LÄS ÄVEN

Speciallärare med facklig karriär

Från anpassningar till färdighetsträning

Positivt beteendestöd: Uppmuntran alltid bättre än kritik