Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper
Foto: Getty Images
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
LÄS MER Boktips: Starta särskild undervisningsgrupp
Skolinspektionens visar i en ny rapport allvarliga brister i undervisningen för elever i särskild undervisningsgrupp. För dessa elever, som ofta har en svår skolsituation bakom sig, är särskilt stöd och individanpassad undervisning avgörande. Trots detta får många inte den hjälp de behöver, och konsekvenserna är allvarliga.
På nära hälften av de granskade skolorna konstaterar Skolinspektionen att eleverna inte får ett tillräckligt aktivt och individanpassat stöd.
Granskningen omfattar 28 skolor, varav 20 sägs behöva utveckla kvaliteten i undervisningen – ofta handlar det om att undervisningen är alltför ensidig. På nära hälften av de granskade skolorna konstaterar Skolinspektionen att eleverna inte får ett tillräckligt aktivt och individanpassat stöd från lärarna. Bristen på anpassningar, både vad gäller innehåll och arbetssätt, leder till att många elever inte når sin fulla potential.
– Elever i särskild undervisningsgrupp behöver möta en undervisning som stimulerar deras lärande och möter deras behov. I stället ser vi att elevernas lektioner ofta består av eget arbete, vilket generellt hänger samman med minskat engagemang hos eleverna och sämre kunskapsresultat, säger Therese Jakobsson, rapportens författare, i ett pressmeddelande från Skolinspektionen.
– Alltför ofta blir lärarnas roll att sitta bredvid eleverna och stötta dem i att få olika uppgifter gjorda, snarare än att bedriva undervisning. På många skolor behöver undervisningen i särskild undervisningsgrupp bli mer stimulerande, och bättre möta de behov som eleverna har.
Skolinspektionen pekar på att flera skolor har goda förutsättningar, som små elevgrupper och hög andel legitimerade lärare, men att dessa resurser inte utnyttjas effektivt. Undervisningen brister i variation och struktur, och elevernas möjlighet till delaktighet är begränsad.
Rapporten skickar en tydlig varningssignal om att omedelbara förbättringar krävs för att säkerställa att eleverna i särskild undervisningsgrupp får den kvalitativa undervisning de har rätt till.
LÄS ÄVEN
”Höj nivån! Det är inte fel på barnen”