Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper

Foto: Getty Images

Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.

LÄS MER Boktips: Starta särskild undervisningsgrupp

Skolinspektionens visar i en ny rapport allvarliga brister i undervisningen för elever i särskild undervisningsgrupp. För dessa elever, som ofta har en svår skolsituation bakom sig, är särskilt stöd och individanpassad undervisning avgörande. Trots detta får många inte den hjälp de behöver, och konsekvenserna är allvarliga.

På nära hälften av de granskade skolorna konstaterar Skolinspektionen att eleverna inte får ett tillräckligt aktivt och individanpassat stöd.

Granskningen omfattar 28 skolor, varav 20 sägs behöva utveckla kvaliteten i undervisningen – ofta handlar det om att undervisningen är alltför ensidig. På nära hälften av de granskade skolorna konstaterar Skolinspektionen att eleverna inte får ett tillräckligt aktivt och individanpassat stöd från lärarna. Bristen på anpassningar, både vad gäller innehåll och arbetssätt, leder till att många elever inte når sin fulla potential.

– Det är oroväckande att eleverna lämnas med uppgifter från sina ordinarie ämneslärare, utan tillräckligt stöd eller strukturerad undervisning, säger Therese Jakobsson, rapportens författare, i ett pressmeddelande från Skolinspektionen.

– Lärarna fungerar ofta som stöd vid uppgiftslösning snarare än att ge verklig undervisning, vilket bidrar till att alltför många elever inte klarar målen.

Skolinspektionen pekar på att flera skolor har goda förutsättningar, som små elevgrupper och hög andel legitimerade lärare, men att dessa resurser inte utnyttjas effektivt. Undervisningen brister i variation och struktur, och elevernas möjlighet till delaktighet är begränsad.

Rapporten skickar en tydlig varningssignal om att omedelbara förbättringar krävs för att säkerställa att eleverna i särskild undervisningsgrupp får den kvalitativa undervisning de har rätt till.

Hela rapporten kan läsas här.

LÄS ÄVEN

”Höj nivån! Det är inte fel på barnen”

Undervisning och elevhälsa måste samverka

”Inkludering betyder inte alla i samma klassrum”