Dubbelt exceptionell: Hanna fick prestationsångest

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Hanna, 16, ligger långt över genomsnittet när det gäller intelligens och har samtidigt autism och GAD, generaliserat ångestsyndrom. Hon berättar att hon avskydde skolan från första början.

– Det var tråkigt och gick för långsamt, säger hon. Jag fick väldigt mycket prestationsångest, delvis för att jag visste att jag var smart. Det gjorde också ont när jag skulle umgås med andra elever, det var så tydligt att vi inte var likadana. 

Hanna förstod tidigt att hon var speciell och kände till sin höga IQ, men autismdiagnosen fastställdes senare. Hon var känslig för intryck, klarade inte att vistas i klassrummet och fick sitta avskilt.

De visste att jag var en elev som var autistisk och hade ångest, ändå hände det ofta att de glömde berätta saker och glömde att inkludera mig.

– Jag satt ensam hela dagarna och arbetade, gick hem igen och träffade inte någon. Ofta var det som om jag inte fanns. En dag gick brandlarmet och jag sprang panikslagen ut. Det var efter att jag berättat att jag hade autism, men när jag mötte rektorn sa hon bara: ”Oj, Hanna, vi glömde berätta för dig att det var brandövning i dag.” De visste att jag var en elev som var autistisk och hade ångest, ändå hände det ofta att de glömde berätta saker och glömde att inkludera mig i aktiviteter och utflykter, de struntade i hur jag mådde.

Nu går Hanna i en resursskola där många andra elever också har autism, och hon känner sig sedd och stöttad på ett helt annat sätt.

Att de faktiskt tycker om mig är så läkande!

– Här finns lärare som inte bara pratar betyg, vilket gör att jag presterar mycket högre för att jag vill, säger Hanna. Att de faktiskt tycker om mig är så läkande! Jag känner mig trygg och om något går fel kan jag gå till rektorn eller mentorn och prata. De berättar allt som ska hända, det är strukturerat och är alla uppgifter tydliga.

LÄS ÄVEN

Särskilt begåvade som behöver särskilt stöd

Skolan som anpassar sig efter eleverna

Mamma till barn med OCD: ”Skolan var en katastrof”

Specialpedagogens favorit-appar i särskolan