Trappan gör tabellerna tydliga

Den här artikeln publicerades ursprungligen på specialpedagogik.se

”För två, tre år sedan var det lite i ropet med mattetrappor. Och eftersom vi har en skola i två våningar tänkte vi att det kunde passa hos oss. Vår pedagogiska tanke är egentligen att eleverna ska få med sig multiplikation gratis. De passerar ju trappan flera gånger om dagen.

När vi startade så lät vi bara trappan vara utan att säga något. Vi ville väcka ett intresse hos eleverna. Och så blev det också. Eleverna vände sig till oss lärare med frågor och ville veta mer.

Efter hand började vi använda den i undervisningen. Vi äter på undervåningen och när treorna går på lunch kan de få i uppgift att titta på mattetrappan och tänka på något som har med den att göra. Det kan vara lite olika saker de får syn på, någon förstår vad fem gånger fem är, en annan fastnar för färgmönstren och får syn på olika samband.

Vi använder den också med elever som tycker något är svårt, något i boken eller på ett matteblad. Då kan vi gå till trappan för att visa och förklara. Trappan är väldigt konkret och överskådlig, den ger en helhet som gör det tydligt för eleverna hur tabellerna hänger ihop.

Jag går dit ibland med mindre grupper för att leta efter mönster och göra 2-hopp eller 5-hopp, då tar de kliv längs tvåans eller femmans tabell och adderar två eller fem åt gången. Inlärningen blir så konkret när något är så här stort och när eleverna kan använda hela kroppen. Att trappan också

är väldigt snygg kommer på köpet.

Vi har gjort trappan av laminerade kort som vi klistrat på stegen. Nu funderar jag på hur vi kan utveckla det här och även ha lösa kort med tal i olika färger så att eleverna själva kan plocka bort, lägga till och bygga egna tabeller.”