Pärmskärmen ger eleverna studiero
Studiero När Annelie Holm lade ut en bild av sin uppfinning på Facebook fick den över tusen likes under en helg. – Jag blev chockad, säger hon. Det visar verkligen behovet av billiga lösningar.
De hembyggda pärmskärmarna är lätta att vika ihop och stoppa undan. Foto: Lars Dareberg
Lärarna på Frösve skola utanför Skövde hade länge efterfrågat både större skärmar att dela av hela klassrum med, och mindre modeller att placera på bänkarna. I samband med skolstarten fick de äntligen pengar till investeringen.
– Tyvärr var de stora skärmarna så dyra att vi inte skulle få råd med de små. Då gick jag hem och klurade, berättar specialläraren Annelie Holm.
Tidigare hade kollegorna använt provisoriska lösningar, som att ställa upp tidskriftssamlare som en mur runt elever. Annelie Holm hade därför funderat på att bygga egna skärmar med hjälp av till exempel flyttkartonger, men befarade att det skulle bli instabilt. Fanns det andra billiga material?
Då kom hon att tänka på pärmarna i papp. De där som eleverna samlar sina arbeten i och som de får ta hem efter terminens slut.
– De kostar kanske två kronor styck, säger Annelie Holm.
Hon tog två stycken i förrådet och gick till vaktmästaren för att be om hjälp att montera ihop dem.
– Först borrade vi, men då fläkte pappen liksom ut. Nu ska vi i stället prova att stansa hål. Vi är en liten skola och alla vill verkligen elevernas bästa, så det var inte svårt att engagera vaktmästaren.
Uppfinningen blev snabbt populär bland lärarna, som genast bad att få en klassuppsättning var. Annelie Holm fick möjlighet att köpa in 100 extra pärmar, vilket resulterat i 50 färdiga skärmar.
– Det räcker långt. Om hälften i en klass har en skärm så blir ju bänkgrannen automatiskt avskärmad, resonerar hon.
Från början hade hon elever med npf-diagnoser i åtanke, men nu har hon tänkt om.
– Jag tror att alla kan tycka att det är skönt att skärma av och bara tänka på sitt. Man kanske skriver något som bara läraren ska få läsa. Eller så kan de användas i provsituationer när eleverna inte ska kunna se varandras svar.
En stor fördel är att skärmarna är lätta att vika ihop och stoppa undan när de inte längre behövs.
Att ”pärmskärmen” fick sådant genomslag i sociala medier ser hon som ett bevis på att det finns stor efterfrågan på billiga produkter.
– Jag skämtade om att jag borde ha tagit patent på den. Men det är jätteroligt att den sprids, ju fler den kan hjälpa, desto bättre!