Labyrinten gör det lättare att lyssna

Den här artikeln publicerades ursprungligen på specialpedagogik.se

Mjuka labyrinter i tyg ökar koncentrationen i klassrummet, berättar specialpedagogen Marie Forsman.

Att knuffa fram kulan genom tyggångarna ger ro åt rastlösa fingrar. Foto: Norra skolan

Bänklock som smäller. Pennor, linjaler och nyckelknippor som skramlande faller till golvet. Vissa elever kan inte låta bli att plocka med något under lektionerna. Och det måste de få göra, resonerar specialpedagogen Marie Forsman på Norra skolan i Sveg. För att möta det har varje klassrum utrustats med koncentrationslådor med bland annat fidget spinners, stressbollar och piprensare.

– Lärarna delar ut dem vid behov, förklarar Marie Forsman.

Men det händer att stressbollarna kastas

i väg och fidget spinners åker i golvet. I stället för lugnande inslag blir det störande element eller upphov till bråk.

– Fördelen med tyglabyrinten är att den är helt tyst och ligger stilla i handen.

Hon upptäckte uppfinningen på Facebook förra hösten och tänkte att den skulle passa perfekt i klassrummen.

– Först sydde jag själv en prototyp som inte funkade så bra. Jag hade inte mätt rätt i svängarna och ibland blev gångarna för trånga. Då tog det tvärstopp för kulan.

Textilslöjdsläraren konsulterades och såg vad som behövde göras. Hon tillverkade en ny version som funkade bättre. Nu finns två exemplar till varje klassrum och dessutom ett lager att fylla på med, eftersom det blir ett visst slitage.

– Textilläraren har dessutom utvecklat labyrinten och sytt in två kulor i vissa modeller. Då kan de båda kulorna förflyttas åt olika håll eller efter varandra i gångarna, säger Marie Forsman.

Labyrinterna är gjorda i olika material, som fleece, filt, stretch och flanell.

– Eleverna hittar sina egna favoriter. Jag tror att fleece är mest poppis för det är mjukt och lite luddigt.

Labyrinterna används mest i lågstadiet. Det är också där koncentrationslådorna fått störst genomslag. Nästa steg blir att involvera eleverna i produktionen.

– Vi har haft funderingar på att de ska få sy egna labyrinter på slöjdlektionerna.