Nyckeln: nära mellan lärare och specialpedagog

Annika Eklund Andersson och Anna Lindström, specialpedagog respektive lärare. Foto: Johan Strindberg

Här har gemensamma elevstödjarveckomöten blivit ryggraden för extra anpassningar och särskilt stöd som sätts in – och lyft samarbetet mellan lärare och specialpedagog.

LÄS MER: Ljus i mörkret för elever med npf – bättre lärmiljöer möjliga

Anna Lindström är lärare och Annika Eklund Andersson specialpedagog på Ekhammarskolan i Upplands-Bro. Varje vecka har hela kollegiet på mellanstadiet elevstödjarmöten.

Berätta om mötenas betydelse för samarbetet och andan på skolan! 

Annika: Den är ovärderlig. Vi är omkring tio personer som träffas åt gången, en och en halv timme varje torsdag, och det ger en unik plattform för mig som specialpedagog att diskutera elevers behov och extra anpassningar tillsammans med lärarna, och ha ett kollegialt lärande inom det specialpedagogiska området. Det skapar goda relationer och samarbete med både klass- och ämneslärare.

Anna: Ja, de här mötena är mycket viktiga eftersom de ger mig en helhetsbild av mina elever. Man får till exempel ta del av hur andra pedagoger upplever den enskilde elevens styrkor och utmaningar.

Samarbetet

Annika Eklund Andersson
Ålder: 61 år.
Bor: I Kungsängen.
Gör: Specialpedagog sedan 20 år.
Bäst med yrket: ”Eleverna!”

Anna Lindström
Ålder: 47 år.
Bor: I Järfälla.
Gör: Lärare sedan 20 år.
Bäst med yrket: ”Variationen – att ingen dag är den andra lik.”

Hur ser ert samarbete i klassrummet ut?

Annika: Vi är ett team. Anna har gedigna kunskaper som lärare och lång erfarenhet. Hon vet vilka färdigheter eleven ska utveckla. Jag är ju inte med i klassen hela tiden, men Anna anammar de specialpedagogiska strategierna och har hela tiden en specialpedagogisk struktur i sin vanliga undervisning. Det är ju en dröm för mig som specialpedagog att hon som klasslärare exempelvis har en tydlig återkommande lektionsstruktur, samt använder bildstöd i olika former. 

Anna: När jag började på den här skolan upptäckte jag att många elever i min klass hade ett stort behov av att utveckla sin läsförmåga, inte minst förmågan att läsa, förstå och skriva olika typer av texter. Därför samarbetar vi mycket kring språkutvecklande arbetssätt i klassrummet just nu. Där är Annika ett stort stöd. Vi är båda målmedvetna och har samma fokus: att eleverna ska nå maximal utveckling.

Annas & Annikas 5 tips

  1. Återkommande EHM, elevhälsomöten, med specialpedagog, special­lärare, elevassistenter, klasslärare och praktisk-estetisk lärare skapar en unik plattform för ett gott samarbete.
  2. Var prestigelös och ta vara på varandras kompetenser.  Ta stöd av varandra – ensam är inte stark!
  3. Värna om elevens rätt till undervisning på sin nivå.
  4. Det är viktigt att man som lärare har en gedigen utbildning och uppdaterar sig om forskningsläget.
  5. Ha ett inkluderande klassrum – det som är bra för elever i behov av särskilt stöd är i regel bra även för övriga elever.

LÄS ÄVEN

Tema Åtgärdsprogram: ”Lägg pusslet så sitter bitarna ihop”

Var effektiv i dokumentationen – handbok från start till mål

Forskare efterlyser samarbete mellan EHT och vägledare