Lärare saknas – mindre barnkullar hjälper inte bristen
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Enligt Skolverkets nya prognos, som tar hänsyn till de minskande barnkullarna, behöver det examineras 145 100 lärare och förskollärare fram till 2038, men den beräknade faktiska examinationen landar på 134 500.
– Det är allvarligt att prognosen pekar på en fortsatt brist på behöriga lärare och förskollärare i flera skolformer. Att elever får möta engagerade och kompetenta lärare är en av de viktigaste faktorerna för att elever ska nå framgång i skolan, säger Sanna Vent, undervisningsråd vid Skolverket och rapportförfattare, i ett pressutskick på tisdagen.
Behovet av speciallärare kräver ökningar med 80 procent.
För att undvika bristen krävs 1 000 fler studenter per år på lärarutbildningarna – en ökning med 7 procent. Behovet av speciallärare och yrkeslärare är särskilt stort och kräver ökningar med 80 respektive 70 procent.
Förskollärare väntas utgöra den största bristgruppen, medan det kan uppstå ett överskott av fritidspedagoger, specialpedagoger och gymnasielärare.
Rapportförfattaren Sanna Vent.
– Det är tydligt att lärarbristen inte är jämnt fördelad och att utmaningarna skiljer sig mellan olika skolformer. När det gäller till exempel förskolan behöver det utbildas 10 500 fler förskollärare om vi ska ha samma andel behöriga som i dag, säger Sanna Vent.
Även om antalet barn och unga förväntas minska pekar prognosen alltså på fortsatt lärarbrist. Orsakerna är färre nybörjare på lärarutbildningarna och att många lämnar yrket, särskilt förskollärare. Pensionsavgångar förblir den största faktorn bakom rekryteringsbehovet.
Av de anställda lärarna är 73 procent behöriga (2023), men i anpassade skolformer och bland speciallärare är andelen lägre. Närmare 25 000 heltidstjänster bemannas av obehöriga lärare som behöver vidareutbildning. Dessa beräknas dock inte ersättas med nyutexaminerade lärare i prognosen och räknas därför inte in den totala bristen.
- Det här handlar främst om utbildade lärare som undervisar i ämnen eller skolformer som de inte är behöriga att undervisa i, och här är det viktigt att de erbjuds vidareutbildning. Med tanke på gruppens storlek så är det ett omfattande arbete som kommer att kräva insatser av många olika aktörer, säger Lee Gleichmann, undervisningsråd på Skolverket.
Skolverket listar i sitt pressmeddelande tre punkter för det nödvändiga strategiska arbete som anses behöva göras:
- Ett förstärkt arbetsmiljöarbete för att alla lärare och förskollärare ska få en trygg och hållbar arbetssituation.
- Bättre förutsättningar för lärare att fokusera på yrkets kärnuppdrag, att planera, genomföra och följa upp undervisning.
- En minskande omsättning på rektorer, och förbättrade förutsättningar för dem att fokusera på sitt pedagogiska ledarskap.
Inte minst behöver barns och elevers tillgång till behöriga lärare och förskollärare bli mer likvärdig, skriver Skolverket.
Läs rapporten Lärarprognos 2024
LÄS ÄVEN
Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgruppe