kraftsamling krävs för de yngstas läsundervisning
Krönika
Hur svårt kan det vara att lära barn läsa egentligen? Jag menar, A är ju alltid A.
Många barn lär sig att läsa utan att vi vuxna krånglar till det med tillrättalagda metoder eller material. De har ett driv och nyfikenhet och då kan man lära sig läsa på en papperspåse, en serietidning eller ett mjölkpaket som står framme på köksbordet. Bokstäver omger oss överallt – de lockar på skyltar och i reklam.
De flesta barn listar ut hur man ska tyda de där tecknen. Men så finns det en grupp som inte har vare sig drivkraft, nyfikenhet eller förmåga att ta till sig text på egen hand. Behövs det då särskilda kunskaper att få med sig dem på den litterära vägen?
Som lågstadielärare visste jag ju att det är ett hantverk med fingertoppskänsla att lära barn att läsa. Alla barn.
En gång för många år sedan, när yngsta dottern gick i ettan, satt jag i gympasalen med många andra förväntansfulla föräldrar och syskon och väntade på luciatåget. På bänken bakom förde två pappor ett samtal på nivån strax under ”snillen spekulerar”. Den ena pappan hade ju en släkting, bevars, som studerade på universitetet i en större stad, och ”då kan du ju tänka dig vilka duktiga och smarta lärare de har”, sa han med en avfärdande gest mot de leende lågstadielärarna i dörröppningen.
”Hur svårt kan det vara att lära barn läsa? Jag menar, A är ju alltid A”, resonerade han vidare. Endast den sjungande barnaskaran som kom inskridande i salen hindrade mig från att vända mig om med motfrågan: ”Ja, så var tror du att du behöver de skickligaste och kunnigaste pedagogerna?”
Som lågstadielärare visste jag ju att det är ett hantverk med fingertoppskänsla att lära barn – alla barn – att läsa.
Nu stundar stora pensionsavgångar för lågstadielärarna. Utbildningsansvariga på högsta nationella nivå har börjat införa en rad åtgärder för att försäkra fortsatt god kvalitet på den tidigaste läsundervisningen. Den 1 juli i år träder läsa-skriva-räkna-garantin i kraft, den som ska ge alla barn rätt att tidigt få rätt stöd i sin läs- och skrivutveckling.
Nationell kartläggning av barnen i förskoleklass och bedömningstöd i årskurserna 1–3 ska leda till en särskild bedömning av elevers kunskapsutveckling i svenska och matematik. Analysen av elevernas resultat ska ske i samråd med person med specialpedagogisk kompetens. Så nu kära kollegor är det åter dags att göra en insats. Hur svårt kan det vara att lära barn att läsa?
Jag menar, A är ju alltid A …