
Katharina Sparrwardt, speciallärare och förstelärare på Njupkärrs skola i Tyresö. Foto: Johan Strindberg
Inkludering Klasserna växer och resurspersonerna är inte alltid utbildade. Specialläraren Katharina Sparrwardt i Tyresö ser ingen ände på inkluderingens problem.
Inkludering i skolan är ett ämne som aldrig upphör att väcka känslor inte bara hos föräldrar, forskare och skolpersonal utan också hos debattörer. Grundprincipen är att eleven har rätt till utbildning inom klassens ram, och diskussionen gäller en ekvation som är lika enkel att formulera som svår att lösa. Nämligen hur skolan bäst använder sina begränsade resurser, relaterat till vad man genom forskning vet att barnen mår bäst av. Ofta avser diskussionen elever med autism och andra npf-diagnoser, en grupp som är utsatt i samhället generellt och riskerar att bli offer när ekvationen inte går ut.
De bästa lärarna borde vara med de elever som behöver dem mest. I stället fyller man på med resurspersoner utan utbildning.
Traditionen att placera elever som av olika orsaker inte hänger med i klassrummet på annan plats har en lång historia i Sverige. Man var länge generös med placering av elever i andra undervisningsformer: elever med inlärningssvårigheter har placerats i särskola och smågrupper, medan elever som upplevts ha ett problemskapande beteende hamnat i OBS-klass.
Historien har dock visat att många farit illa av att placeras i särskola utan att vara i behov av det, och att skolans behov av att få en välfungerande klass gått före den enskilda elevens behov. Efter granskningar som resulterat i regeländringar finns det nu strikta bedömningskriterier och krav på föräldrars samtycke för inskrivning i särskolan och ambitionen är att alla ska vara inkluderade i ordinarie verksamhet.
Katharina Sparrwardt, speciallärare och förstelärare på Njupkärrs skola i Tyresö. Foto: Johan Strindberg
Ett problem som då uppstår är att klassrum och ordinarie skolverksamhet ofta fylls av resurspersoner som saknar utbildning.
– En lösning som de flesta känner igen är att man sätter in en stödperson till elever som upplevs som krävande och problemskapande för övriga, men här kan det gå snett direkt, säger Katharina Sparrwardt, speciallärare och förstelärare på Njupkärrs skola i Tyresö utanför Stockholm.
– De bästa lärarna borde vara med de elever som behöver dem mest. I stället fylls det på med resurspersoner som kanske helt saknar utbildning både vad gäller npf- och ämneskunskaper.
Rätten till behörig lärare blir då extremt ojämlikt fördelad, när eleverna med behov av särskilt stöd kommer i andra hand.
Barnen på bilderna hör inte till ”studio”-verksamheten på Njupkärrs skola, utan illustrerar texten rent generellt. Foto: Johan Strindberg
– Ibland känns det som att vi tvingar in elever i en klass för att vi själva ska må bra. Autistiska barn far ofta väldigt illa i vanlig skolklass, och över huvud taget är det för många i varje klass som blir stressade och förvirrade av att inte hänga med i genomgångar och i tempot, många som är i ett stort behov av ett mindre sammanhang för att förstå omvärlden. Och de elever som inte är utåtagerande blir sittande för sig själva, deras problem märker vi knappt.
Katharina Sparrwardt beskriver en av alla de elever hon mött genom åren som saknar diagnos men är i stort behov av särskilt stöd.
– På pappret är den här eleven inkluderad men i praktiken ingår hen sällan i några sammanhang. Eleven har sedan skolstarten varit rymningsbenägen och försökt lämna lokalen. Har svårt att delta i lekar med klasskamrater. Deltar oftast inte vid lektionsgenomgångar. Sitter i praktiken i ett eget rum med en resursperson större delen av dagen. Är det att vara inkluderad? För vems skull ingår den här eleven i en stor klass?
– Rektorer har inte alltid möjlighet att skapa en liten grupp, det faller på sin egen orimlighet, fortsätter Katharina Sparrwardt. En grupp kräver ett klassrum och personal och det finns det inte alltid möjlighet eller budget till. Därför har de här barnen suttit i vanliga klasser, med vanliga lärare och 25 klasskamrater, och inte fått den hjälp de egentligen behöver.
När Katharina Sparrwardt nyanserar problemet blir det uppenbart hur svårfångat det är:
– Många av barnen utvecklas fint och har det bra i större grupper – men det kan finnas ganska många behov. Tre eller fyra elever med olika stödbehov kan hanteras av en duktig lärare, men med uppåt tio i samma klass som behöver individuella lektionsplaneringar och anpassningar blir det ohållbart. Dessutom ska undervisningen för övriga klassen löpa på.
På Njupkärrs skola har man en ”studio”. Det vanligaste är att eleven går i studion för att få särskilt stöd och ett mindre sammanhang men är inkluderad i en klass vid olika moment. Katharina berättar att hon kikade in i ett klassrum nyligen och såg schemat för dagen – olika elever skulle till sex olika ställen bara under en lektion.
Foto: Johan Strindberg
– Det blir rörigt både för dem som ska i väg och för dem som är kvar i klassrummet, kontinuiteten blir lidande för alla.
En undersökning från Autism- och Aspergerförbundet visar att 58 procent av alla elever med autism har varit borta mer än fyra veckor i sträck av andra anledningar än beviljad ledighet eller sjukdom. Dessutom saknar 63 procent betyg i något eller flera av kärnämnena svenska, engelska och matematik, vilket i praktiken gör dem obehöriga att läsa på gymnasiet. Vilket i sin tur innebär en ökad risk att hamna utanför i yrkeslivet.
– Vi ser hur antalet hemmasittare ökar och hur elever far illa av det här, säger Katharina Sparrwardt, som dessutom har en känsla av att åldern på hemmasittare har sjunkit de senaste åren, ”men det får du försöka hitta statistik på”.
Barnen på bilderna hör inte till ”studio”-verksamheten på Njupkärrs skola, utan illustrerar texten rent generellt. Läraren, barnen och deras vårdnadshavare har gett sitt tillstånd till att bilderna publiceras i detta sammanhang. Foto: Johan Strindberg
Tyvärr existerar ingen nationell statistik på hemmasittare, eller skolfrånvaro som det formellt kallas. Men Katharina berättar om elever som redan på lågstadiet blir hemmasittare, något mycket ovanligt för 20 år sedan.
När frånvaron ökar i skolan ökar även kravet på att föräldrar och vårdnadshavare ska ta ökat ansvar för undervisning och skolsituation hemifrån. Och det är som en dominoeffekt av en utveckling som går år fel håll på många fronter.
– Klasserna har blivit för stora och lokalerna för små. Klassrummen är inte byggda för 25–27 barn. Och det påverkar skolans kompensatoriska uppdrag. Att vara en förebild, att eleverna får prata med en vuxen och lära sig sociala spelregler – det är en jättestor del av vårt uppdrag, som vi får allt svårare att hinna med.
– Men under coronapandemin inträffade något spännande, under perioder med jättehög elevfrånvaro och halverade klasser. Då blev det tydligt för oss pedagoger hur oerhört mycket elevgruppens storlek påverkar resultatet. Vi nådde fram till eleverna på ett helt annat sätt när det fanns dubbelt så mycket tid för varje, och barn i behov av särskilt stöd märktes knappt tack vare att vi hann förebygga och anpassa. Det måste få ta tid att jobba med människor. Vi måste låta de elever som behöver extra tid komma till sin rätt. Alla har rätt att utvecklas och nå sin fulla potential.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.