Ljudboken förändrar gamla mönster

Till skillnad från ­traditionell läsning, som ofta sker på kvällstid, visar grafiken att mycket ljudboksläsning äger rum dagtid. Topparna på morgonen och eftermiddagen beror ­troligtvis på att många lyssnar under pendlandet till och från jobbet eller skolan. Att så många lyssnar på ljudböcker på dagen beror enligt forskarna på att det ofta kombineras med andra sysslor – som att diska, promenera eller träna. Grafik: Björn Öberg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Pojkar läser betydligt mindre än flickor. Det stämmer – förutsatt att man enbart tittar på traditionell bokläsning. Men en ny studie visar att ljudböcker lockar killar till läsning i högre utsträckning än tjejer. Och många lägger mycket tid på lyssningen. Vi lät forskaren bakom rapporten tipsa om hur lärare kan dra nytta av undersökningens resultat.

Så kan lärare dra nytta av studien

Elisa Tattersall Wallin, forskaren bakom studien, ska nu undersöka hur elever i skolor använder ljudböcker. Här ger hon tre tips till lärare.

  1. Har ni motvilliga läsare i klassen, låt dem prova att lyssna på en ljudbok.
  2. Uppmuntra alla former av läsning. Om läsning av tryckta skönlitterära böcker ses som den finaste sortens läsning kan det leda till att personer som har svårt att läsa på det viset känner sig utanför eller inte identifierar sig som läsare.
  3. Utnyttja att många lyssnar på ljudböcker samtidigt som de gör annat. Man kan kanske låta elever lyssna på böcker samtidigt som de genomför andra lämpliga praktiska moment i exempelvis bild-, slöjd- eller idrottsundervisningen.

Fotnot:

Grafiken bygger på lyssningsvanor hos 3 200 svenskar mellan 18 och 20 år som har prenumerationstjänsten Bookbeat. I snitt lägger de unga männen 100 minuter om dagen på att lyssna, medan motsvarande siffra är 90 minuter för de unga kvinnorna.