Viktigt om inkludering och dilemmaperspektiv
Bokrecension Inkludering är en självklarhet för hela skolan och alla elever, inte bara för specialpedagoger och barn i behov av särskilt stöd.
Genom att vända och vrida på inkluderingens tillstånd i svensk skola i dag återvänder Claes Nilholm i nya boken till sitt välkända dilemmaperspektiv. Det handlar om allt från begreppets olika betydelser och uttryck i styrdokumenten till att identifiera framgångsfaktorer i olika forskningsstudier.
Nilholm betonar att inkludering handlar om alla elever, inte bara om dem som befinner sig i svårigheter. Fokus hamnar lätt på det mätbara i provresultat, men skolan har ett bredare uppdrag än bara kunskapsuppdraget.
Så hur mäter man personlig utveckling, eller hur väl skolan lyckas med att skapa gemenskaper? Nilholm berör de riktigt stora frågorna – vad vi egentligen vill med utbildning, inte bara som enskilda individer utan som nation.
Boken är tydlig i sitt upplägg, med frågor som avslutar varje kapitel. Det gör att man med fördel kan läsa den ihop med kolleger, för att kunna diskutera och fundera tillsammans hur man kan hitta en balans mellan de motstridiga mål, de dilemman, som uppstår i jakten på en inkluderande skola.