Tips! Nya böcker om språkutveckling

Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.

LÄS MER Skolan måste förstå utmaningarna med flerspråkighet

Språkliga svårigheter i skolan – Vad kan vi göra?
Julia Andersson, Elvira Ashby
(Student­litteratur)

Här får vi forskningsförankrade verktyg att använda både för att kompensera för språkliga svårigheter och för stöttning i att utveckla språket i alla ämnen, strategier och aktiviteter för att erövra begrepp och ordförråd samt utveckla förståelsen för olika texttyper och det komplexa ”skolspråket”.

 

Språklig sår­barhet i förskola och skola
Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson
(Student­litteratur)

Här presenteras begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Boken lyfter typisk språk-, läs- och skrivutveckling, men också olika slag av sårbar kommunikation utifrån socioekonomiska, sociolingvistiska och biologiska bakgrundsfaktorer. Reviderad nyutgåva.

 

Språkfrämjande arbete i förskolan
Matilda Gniste, Lina Öinert
(Studentlitteratur)

Hur gör man för att säkerställa kvaliteten på sitt språkfrämjande arbete i förskolan? Vad krävs för att nå fram till arbetssätt som fungerar över tid? Och hur får man med alla på tåget? Här beskrivs olika arbetssätt som ger effekt på barns språkliga förmågor och aktiva språkande.

LÄS ÄVEN

Bättre språk med fler ord

kraftsamling krävs för de yngstas läsundervisning

Tystnar utan rätt hjälp