Enda lösningen på problematisk skolfrånvaro

Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.

LÄS MER Vad mer kan vi göra åt skolfrånvaron?

En insiktsfull och praktisk antologi om problematisk skolfrånvaro, med fint redaktörad balans mellan teoretiska resonemang och konkreta exempel och fallstudier. Genom att samla olika perspektiv och erfarenheter från yrkesverksamma inom skola, socialtjänst, primärvård och specialistvård erbjuder boken en bred förståelse för problematiken och praktiska strategier för att hantera den.

Inledningen, en genomgång av de teoretiska grunderna för skolnärvaro, kan kännas en aning tung men ger läsaren den bakgrund som är nödvändig för att förstå de mer praktiska delarna av boken. För mig som specialpedagog i gymnasiet är kapitlen som behandlar samverkans­modeller särskilt värdefulla eftersom de ger oss konkreta verktyg som vi kan implementera i vår skolvardag.

Författarna understryker att en helhetssyn och ett inkluderande arbetssätt är avgörande för att öka skolnärvaron. De lyfter även fram vikten av att förstå de individuella orsakerna bakom varje elevs frånvaro. Detta individfokus är centralt i boken och illustreras genom flera personliga berättelser och intervjuer med elever och deras familjer. Dessa inslag ger en mänsklig dimension till den annars ganska teoretiskt tunga texten och påminner läsaren om att bakom varje siffra i frånvarostatistiken finns en unik individ med sina egna utmaningar och behov.

En annan viktig aspekt som boken behandlar, och som vi på vår skola arbetar med, är betydelsen av uppföljning för att identifiera mönster i skolfrånvaro och för att utveckla effektiva insatser. På det sättet kan skolor bättre förstå vilka åtgärder som fungerar och varför. 

Boken riktar sig till alla som är involverade i att stödja elevers skolgång.  Den kan kännas överväldigande med sin omfattning och detaljrikedom, därför kan det vara fördelaktigt att läsa den i etapper och att fokusera på de kapitel som är mest ­relevanta för er skola.

Persson och Hjorton har lyckats skapa en omfattande och användbar guide som kan göra verklig skillnad. Med sin gedigna teoretiska grund och praktiska råd ger boken både inspiration och konkreta verktyg i arbetet för ökad skolnärvaro. 

Margot Zakariasson är specialpedagog i Luleå och Specialpedagogiks bokrecensent.

LÄS ÄVEN

Skolans sista utpost – HVB-knuten specialpedagogik

Hästar hjälper hemmasittare

Elevstöd – ett action-jobb!