Specar om sina viktigaste digitala verktyg

Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!

LÄS MER Specialpedagoger: Så håller vi oss uppdaterade

Sibel Brooks, speciallärare, Täby:

1. Vilka digitala verktyg använder du i ditt arbete?

– Programvaror: Claroreads, Digiexam, Kartläggaren, Mystudywebb, Lexia Provia. Prövar även pedagogiska appar, senast Spel-Ett som kom med Dyslexitidningen. Skolan har använt en AV1-robot i externt samarbete. Man måste skilja på verktyg för speciallärare och för undervisande lärare och elever.

2. Påverkas du av debatten om entreprenörer som säljer in tjänster med spec-koppling?

– Inte direkt, men under våren har vi varit i kontakt med ett företag som ville samarbeta i ett pilotprojekt gällande ett pedagogiskt spel kopplat till npf. Vidare måste skolvärlden måste vara observant på ­AI-utvecklingen. AI är i sig inte målet utan ett verktyg – som kan skapa förutsättningar för lärande på nivåer som saknar historiskt motstycke.

3. Utse en föreläsare som alla lärare borde få lyssna på!

– Professor John Hattie, som genomfört världens största metastudie om elevers lärande. Varm och humoristisk, med handfast fokus på synligt lärande och ärliga beskrivningar av vikten av lärarens roll, elevers behov och samhällsperspektiv. Jag har använt mig av hans forskning för min master i pedagogik med inriktning mot professionsutveckling.

Maud Sevebrandt, specialpedagog, Helsingborg:

1. Vilka digitala verktyg använder du i ditt arbete?

– Text-till-tal och tal-till-text för att under­lätta kommunikation och tillgänglighet. Oribi Speak, med talsyntes, ordprediktion, bokstavsljudning, OCR och ordbok. Time Timer visualiserar tid och kan hjälpa elever med tidsuppfattning och planering. Padlet, en digital anslagstavla där jag kan samarbeta med elever och dela idéer och material.

2. Påverkas du av debatten om entreprenörer som säljer in tjänster med spec-koppling?

– Nej, jag grundar alltid valet av sådana tjänster på en noggrann analys av verksamhetens behov och identifierade utvecklingsområden. Mitt beslut baseras på forskning och evidens, vilket innebär att jag fokuserar på fakta och konkreta resultat. På så sätt säkerställer jag att de tjänster vi använder verkligen stödjer de specifika behoven inom specialpedagogiken i vår verksamhet.

3. Utse en föreläsare som alla lärare borde få lyssna på!

– Kristina Bähr! Specialist i barn- och ungdomsmedicin med bakgrund som skolöverläkare. Numera driver hon Exist Nu AB, där hon bland annat arbetar med föreläsningsverksamhet och den populära podcasten Hjärnpodden. Hon beskriver tydligt och konkret hur skolan genom medvetet systematiskt arbete med elevernas resiliens kan främja barn och ungdomars psykiska hälsa.

Monika Selander, specialpedagog, Eslöv:

1. Vilka digitala verktyg använder du i ditt arbete?

– Vår kommun använder Googles verktyg, och alla elever från årskurs 7 har tillgång till egen Chromebook, så jag använder Googles appar som skrivverktyg och för kommunikation. I övrigt testar och använder jag kontinuerligt olika digitala verktyg i syfte att kunna erbjuda dem på både Chromebooks och Ipads.

2. Påverkas du av debatten om entreprenörer som säljer in tjänster med spec-koppling?

– Inte direkt, men det kan bli ett direkt hot om kommuner i besparingssyfte väljer att köpa in extern specialpedagogisk kompetens. Specialpedagoger i skolan är en kvalitetshöjning som befästes när professionen skrevs in i elevhälsoteamet. Jag anser att en specialpedagog bör vara anställd på plats och känna sin verksamhet för att kunna göra skillnad.

3. Utse en föreläsare som alla lärare borde få lyssna på!

– Jonas Aspelin, professor och forskare i pedagogik och sociologi, har fokus på relationell pedagogik och lyfter i både böcker och forskning lärare–elev-­relationen, klassrumskommunikation och den pedagogiska relationskompetensen. Den ökade frånvaroproblematiken i skolan gör att vi behöver fokusera på relationell kompetens. Men – det är också viktigt att påpeka att föreläsningar för lärare måste leda till en fortsättning och inte bara vara för ”föreläsandets” skull.

LÄS ÄVEN

Panelen: Hur fungerar din dialog med vårdnadshavare?

Vestman: ”Elevens grova provokation gör mig glad”

Boktips: Allt om RTI-modellen