Kan VR-baserad ögonträning förbättra läsförmågan?

Rune Brautaset, professor i optometri vid Karolinska Institutet, gick igenom forskningsläget.

På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.

Seminariet om barns läsförmåga inleddes av Fredrik Malm (L), ordförande i utbildningsutskottet, som tillsammans med Niels Paarup Petersen (C) står bakom arrangemanget. Samsyn, som innebär att båda ögonen samverkar för att skapa en enhetlig och tydlig bild, är avgörande för läsning och visuell uppmärksamhet. Med VR-teknik och forskarstöd är tanken att stärka syn- och läsförmågan hos elever, något som visat sig gynnsamt särskilt för de elever som har samsynsproblem eller läsrelaterade svårigheter.

– Det här är ett dolt folkhälsoproblem, anförde Fredrik Malm, och beskrev sin egen erfarenhet som barn då han under fyra års tid tvingades bära lapp över ena ögat för att stärka sin samsyn.

– Vi behöver uppmärksamma hur dessa problem bidrar till den så kallade läskrisen.

Vid seminariet presenterade Peter Carlsson, vd för Imvi Labs, företagets VR-metod för att stärka barns ögonkoordination, något som kan förbättra både läshastighet och koncentrationsförmåga. VR-glasögonen är utformade för att skapa en engagerande träning som barn tycker är både rolig och effektiv:

– VR-träningen ger varaktiga förbättringar och hjälper eleverna att stärka samsynen, vilket är direkt kopplat till läsförmågan.

Forskning om ögonträning och visuell uppmärksamhet

Rune Brautaset, professor i optometri vid Karolinska Institutet, presenterade forskningsläget. Han beskrev hur brister i visuell uppmärksamhet kan göra det svårt för elever att följa texten, spåra rader och bearbeta innehåll effektivt.

– Att kunna fokusera på rätt information och filtrera bort visuella intryck som stör är avgörande för barns läsutveckling, förklarade han.

Therese Westerlund visar exempel på hur hennes son effektivt döljer att han håller för ena ögat.

Optometrist Therese Westerlund bidrog med insikter kring dagens skärmbeteende och dess inverkan på barns synhälsa:

– Våra ögon är inte skapade för att stirra på skärmar hela dagarna. I vår evolutionära bakgrund användes synen främst för att se på långt håll. I dag använder barn sina ögon på ett sätt som är långt ifrån naturligt – nära, statiska blickar som anstränger samsynen. Barn är också proffs på att maskera dubbelseende genom att till exempel luta sig framåt eller täcka ett öga. Huvudvärk och svårigheter att hålla fokus är några av symptomen.

– VR-träning kan hjälpa dem att stärka sin förmåga att fokusera och hålla kvar blicken.

Resultat från specialpedagogiskt arbete

Seminariet avslutades med en genomgång av erfarenheter från skolverksamheten. Moa Ahrnbom och Johanna Lindgren-Chin, specialpedagoger som använder Imvi Labs VR-metod i sitt arbete, beskrev hur eleverna reagerat positivt på träningen.

– Efter bara tolv veckors träning ser vi att eleverna hänger med bättre i undervisningen och att läxor inte känns lika svåra, sa Ahrnbom. Eleverna har också upplevt ökat självförtroende och förbättrad motivation.

Peter Carlsson avslutade med att understryka hur VR-träningen skapar varaktiga förändringar i synsystemet och ger barnen en ökad chans att lyckas i skolan.

LÄS ÄVEN

Specar om sina viktigaste digitala verktyg

Skolverket sa nej – FUB vill nå ut brett till eleverna med IF ändå

Mikael Vestman: ”Låt eleverna få ont i händerna!”