Hitta rätt språknycklar i särskolan

Specialpedagogerna Helena Helander och Marita Holgersson har skrivit läromedlet för gymnasiesärskolan.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Att få en vän. Vara ihop. Känna sig arg eller ensam. Sånt är inte lätt att prata om. Med boken ”Petter hjärta Ellen” ger två specialpedagoger lärare och elever i särskolan hjälp på vägen.

”Nu är han ensam i soffan. Ingen syster som stör. Men det känns inte bra ändå. Pia har nog rätt, tänker han. Han är avundsjuk. Han har ingen tjej eller kille. Han har aldrig ens pussat någon.” 

Raderna är hämtade ur första kapitlet i ”Petter hjärta Ellen”, ett nytt läromedel att ta till när man vill jobba med livsfrågor tillsammans med ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar. Här ges möjlighet att diskutera tillsammans och öva på de sociala förmågorna, få ökad självkännedom, självkänsla och självförtroende. Författare är specialpedagogerna Marita Holgersson och Helena Helander, båda med lång erfarenhet från gymnasiesärskolan.

– Självkänsla och självkännedom är extra viktigt för ungdomar med IF, som ofta saknar tillfällen att dela tankar och känslor med andra, säger Helena Helander.

Vill utveckla sociala förmågor

Marita Holgersson berättar att de i arbetet med livsfrågor vill att eleverna ska få möjlighet att utveckla sina sociala förmågor. Skapa förutsättningar för gemenskap och vänskap, men också att kunna sätta gränser, när vill jag säga ja eller nej, att veta sina gränser.  

– Ungdomarna får möjlighet att fundera över vad de själva tycker och lyssna på andra. Därmed stärker och rustar vi dem förhoppningsvis för vuxenlivet.  

Boken berör identitet, känslor, kärlek, samspel och relationer. Till varje kapitel hör dramaövningar och samtalsfrågor att använda sig av, både inför och efter läsningen.

Jag har en kompis som arbetar på häktet och som tror att materialet kan vara användbart även där.

– Som pedagog gäller det att vara väldigt lyhörd, anpassa och göra urval från materialet utifrån sin grupp, säger Helena.

Eftersom det i materialet inte framgår hur gamla Petter och Ellen är eller vilka svårigheter de har kan det även användas tillsammans med yngre elever i grundskolan. 

– Och på daglig verksamhet eller boenden, säger Helena Helander. Jag har en kompis som arbetar på häktet och som tror att materialet kan vara användbart även där.

Maritas och Helenas tips

  1. Det är bra att vara två ledare när man arbetar med materialet, för att kunna dela gruppen, vara varandras stöd i planeringen och hinna uppmärksamma vad som händer i rummet. 
  2. Övningarna passar de flesta, men gruppövningar kan kännas svårt för vissa. Då kan man med fördel jobba en till en, eller i en liten grupp.
  3. Var uppmärksam på att alla kommer till tals. Öppna även för att det är okej att säga ”pass” om någon tycker att ämnet känns jobbigt.  
  4. Appen Privatliv, ”om kroppen, känslor, relationer och sex”, är en god hjälp för många med intellektuella funktionsnedsättningar.
  5. Boken är en bas. Knyt gärna an till aktuella frågeställningar i just er grupp.

LÄS ÄVEN

Skolan som storsatsar på specialpedagoger

Det är inte autism som gör unga män till ”incels”

Pixelbrus hjälper mot koncentrationsproblem

Varför pratar skolan allt oftare om ”etisk stress”?