Föreningen Läsrörelsen firar 20 år

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Hallå där, Elisabet Reslegård på Föreningen Läsrörelsen som nyligen kom ut med en jubileumsskrift.

Över 20 års arbete – är det något särskilt du vill lyfta fram?

– Att vi har genomfört mängder av modellprojekt runt om i landet. Som ”Berättelser som förändrar”, med läsecirklar i 200 högstadie- och gymnasieskolor från Ystad till Kiruna, eller ”Berätta, leka, läsa”, med närläsning av bilderböcker med 1–3-åringar i 29 kommuners förskolor i tre län. Och att vi genom Bok Happy Meal nådde ut på en ny arena med 23 miljoner barn- och bilderböcker av hög kvalitet.

Vad är tanken med skriften?

– Minnet är kort. Jag blev själv förvånad när redaktören Svante Törngren sammanställde och lyfte fram det Läsrörelsen uppnått under 20 år. Satsningarna har ofta överraskat målgrupperna, som nu senast projektet ”Bildberättande & konsten att läsa bilder” hos museer, konsthallar och kulturskolor i sju regioner, med allt från grottmålningar till dataspel.      

Hur ser framtiden ut?

– Vi fortsätter att utveckla vårt arbete enligt mottot ”Ge dina barn ett språk”, för allt börjar med det lilla barnet, där högläsningen är central. Forskning visar att det krävs ett ordförråd på 50 000 ord för att på djupet förstå en dagstidning. Utan att läsa eller höra texter har en 17-åring ett ordförråd på 17 000 ord. Ett utvecklat språk är en förutsättning för demokratin. Vi funderar även på ett projekt för äldre, en målgrupp som vi hittills inte har arbetat med.  

Text Lotta Ringdahl