ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Specialpedagogik Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Specialpedagogik
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Kjell Häglund
    Kjell Häglund

    Redaktör

    072-506 86 06
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Lars Eriksson
    Lars Eriksson

    Formgivare

    076-240 23 54
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64
En genrebild av en elev som ligger lutad över bänken med ansiktet i en tjock bok

”Läroplanen bör fokusera på kunskaper – inte fakta”

Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”

Ett porträtt av Ekaterina Ivanova och en genrebild av en lärare som står framför tavlan, där det står mattetal, hon pekar mot en elev, flera elever räcker upp handen

”Omvärdera idén om skolans kärnuppdrag”

Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.

Glädjen på anpassad skola: ”Här vill jag vara”

Porträtt Diana Storvik om elevens brev som berörde och klassen som påverkade henne på djupet.

Specialpedagogen: Okunskap om vad vi gör

På djupet Kritiken mot specialpedagogerna är orättvis menar Alicia Eriksson.

Ett porträtt av Jessika Linde och en genrebild av ett klassrum där eleverna sitter i rader framför sina skärmar

”No excuses – vem ska genomföra planen?”

Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.

Ett porträtt av Heléna Fransman och en genrebild av ett barn som skriver ett prov

Varningen för regeringens nya stöd-program: ”Missvisande”

Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”

En genrebild av en lärare sitter vid en elevs bänk och de verkar titta på en uppgift på elevens bord

”Relationsskapande handlar inte om att fjäska”

Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren

”Hur vi talar om elever formar deras lärande”

Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”

Ge specialpedagogen fullt mandat för särskilt stöd

Debatt Specialpedagogens roll måste lyftas, inte sänkas, skriver Antonia Nilsson, legitimerad yrkeslärare, i en debattartikel.

”No Excuses Sverige är en propagandakampanj”

Pedagogik Varför dyker plötsligt den extrema och osvenska skolformen No Excuses upp i debatten, från till synes koordinerade aktörer? Specialläraren Niclas Fohlin manar till besinning.

Närbild på barnhänder som håller en blommig stressboll

”Skolfrånvaro beror inte på att det saknas stressbollar”

Replik Specialpedagogen: ”En elev hamnar i skolfrånvaro som följd av långtgående otrygghet.”

Debatt: Vem finns förskolan till för?

Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.

Nya politiska utspel – men inget nytt för specialpedagoger

Krönika Nya numret av Specialpedagogik är ute! Här är redaktör Kjell Häglunds intro-krönika – om de politiska utspelen kontra en annan verklighet.

Fohlin: Det auktoritära smyger sig in i skolan

Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.

Elin Z: Bannlys hokuspokus om npf i skolan!

Krönika Om något borde vara experters område så är det skolan. I stället har den blivit en åsiktsmarknad, menar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.

Lovande resultat för distansundervisning som särskilt stöd

Distansundervisning Förra hösten började Göteborg med distansundervisning för elever med allvarlig skolfrånvaro – och i våras gick 75 procent av dem tillbaka mot vanlig undervisning. Nu välkomnar Göteborg elever från hela landet.

Ett porträtt av Oscar Björk och en bild av den tidigare artikeln från Simona Mohamsson och Lotta Edholm

”Liberalernas bild av läsinlärning är nostalgisk”

Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk

Replik: ”Hälsa och lärande går inte att separera”

Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan

Få Specialpedagogiks nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Sverla: ”Varsågod, Mohamsson – bara att kopiera och klistra in”

Debatt Har utbildningsministern inget vettigt att säga om anpassad skola? Det som inte går att förenkla till populistiska slagord existerar inte i Liberalernas skolvärld, konstaterar specialläraren Denice Sverla.

Fohlin: ”Detta är min dröm om skolan”

Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.

Ny anpassad skola – då anpassar sig läraren

Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.

Elin Z: ”Bara skollagen står i vägen för M:s drömskola”

Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.

Inspiration! Både praktiskt och på djupet om specialdidaktik

Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.

Fohlin: ”Nu måste grälet om skolan få ett slut”

Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.

Panelen: Speclärares och specpedagogers olika roller

Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras ­inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.

Fohlin: ”Vi skyller vår otrygghet på barnen”

Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.

Fohlin: ”Alla lärare behöver de professionella samtalen”

Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.

Elin Z: ”Ge politikerna åtgärdsprogram, de behöver särskilt stöd!”

Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.

”Relationer står inte i vägen för kunskap utan bär den”

Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.

Katastrofal skolrapport – nu krävs nationellt npf-lyft

Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.

Plötsligt blev omöjliga anpassningar möjliga

Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.

Distansundervisning nu även i Stockholm

Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.

Elin Z: ”Skolavslutningarna har börjat skava”

Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.

Specialpedagog specialiserad på läsning

Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.

Elin Z: ”Du lärare som har det motigt … du är ovärderlig!”

Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.

Anpassad skola: Emma & Olle jobbar kämpar för förändring

Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.

Anpassad skola: Metodik som utvecklar skrivandet

Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.

Anpassad skola: Tydliggörande pedagogik lyfter klassrummet

Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.

Anpassad skola: Mer kunskap – men inte mindre omsorg

Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.

Anpassad skola: Lära för vuxenlivet

Tema I anpassade skol­former är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!

Nytt nummer ute – stort tema om anpassad skola

Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.

Hundra mil för en dyslexiutredning?

Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.

Panelen: Reaktiv i stället för proaktiv skola?

Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.

Spec specialiserad på närvaro – här är metoderna

Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.

”Skolan kan inte förväntas fylla vårdens tomrum”

Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.

”Revirtänkande och maktkonflikter hör inte hemma i elevhälsan”

Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.

Fohlin: ”Den mänskliga berättelsen gör all skillnad”

Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.

Elin Z: ”Se skolan som en investering mot gängvåld”

Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.

”Skolan behöver inte uppfinnas på nytt hela tiden, den behöver resurser”

Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.

”Elevhälsa är en skolinsats, inte vård!”

Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.

Adhd-genombrott i sikte – AI träffar rätt i 9 fall av 10

Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.

”Rädda sexualundervisningen!”

Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.

Elin Z: ”Elevinflytande ger bättre undervisning”

Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.

Fohlin om särskilt stöd-utredningen: ”Saknar praktisk trovärdighet”

Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”

Nytt material mot övergrepp – ”bättre i skolvardagen än som temadagar”

Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.

Elevinflytande och läraransvar – vem håller i rodret?

Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.

”Elevinflytande är inget hot utan ett stöd för lärarrollen”

Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.

Skolsköterskorna: ”Vi oroar oss för att förlora spetskompetensen”

Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.

Skolledarna: ”Pedagogiska resurser kommer att slukas av vården”

Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.

Skolläkarna: ”Specialpedagoger och vi talar samma språk”

Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.

Psykologerna: ”Specialpedagogerna är våra viktigaste samarbetspartners”

Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.

Kuratorerna: ”Utan specialpedagoger förlorar elevhälsan sitt syfte”

Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.

Utredningen om elevhälsan möter kompakt motstånd

Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.

Elin Z: ”Mobilförbud demokratihot? Det är ju omtanke!”

Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”

Största möjliga tumme ner för elevhälsoutredningen

Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.

Nu ska privata adhd-aktörer granskas på allvar

Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.

Reformerna sätter systemets behov framför elevernas

Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.

Elin Z: ”Obs-klasser bygger inte upp, de bryter ner”

Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.

Senaste nytt

  1. Debatt

    Sverla: ”Varsågod, Mohamsson – bara att kopiera och klistra in”

  2. Debatt

    Fohlin: ”Detta är min dröm om skolan”

  3. Mitt jobb

    Ny anpassad skola – då anpassar sig läraren

  4. Krönika

    Elin Z: ”Bara skollagen står i vägen för M:s drömskola”

  5. Fackböcker

    Inspiration! Både praktiskt och på djupet om specialdidaktik

  6. Krönika

    Fohlin: ”Nu måste grälet om skolan få ett slut”

  7. Panelen

    Panelen: Speclärares och specpedagogers olika roller

  8. Krönika

    Fohlin: ”Vi skyller vår otrygghet på barnen”

  9. Krönika

    Fohlin: ”Alla lärare behöver de professionella samtalen”

  10. Krönika

    Elin Z: ”Ge politikerna åtgärdsprogram, de behöver särskilt stöd!”

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Rekordintresse för yrkesprogram

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Läraregenskapen som väcker elevernas intresse för matte

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Söderberg: Handarbete är en nödvändighet för att hjärnan ska må bra

Grundskolläraren

Elever vill att dåligt beteende i skolan ska få konsekvenser

Specialpedagogik

Sverla: ”Varsågod, Mohamsson – bara att kopiera och klistra in”

Fritidspedagogik

Debatt: ”Fritidshemmet är inte ett stödhjul – det är motorn”

Förskolan

”Du kan själv” – en helig ko i förskolan

Folkhögskolan

Recension: Kärlek och mord på folkhögskola

Vi Vägledare

Vägledning i framtiden – nu är jubileumskonferensen i gång!

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Specialpedagogik
  • specialpedagogik@vilarare.se
Specialpedagogik X-konto Specialpedagogik Facebook-konto Specialpedagogik Instagram-konto Specialpedagogik RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare