ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Specialpedagogik Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Specialpedagogik
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Kjell Häglund
    Kjell Häglund

    Redaktör

    072-506 86 06
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Lars Eriksson
    Lars Eriksson

    Formgivare

    076-240 23 54
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Replik: ”Hälsa och lärande går inte att separera”

Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan

Genrebilder på ett öra med en hörapparat i närbild, en lektion i ett klassrum och ett porträtt på Sarra Tlili Bertillson

”Ytliga anpassningar gör oss ingen tjänst”

Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.

Anpassad skola: Mer kunskap – men inte mindre omsorg

Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.

Nytt nummer ute – stort tema om anpassad skola

Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.

Körling om lyssneläsningen: Inte antingen eller – utan både och

Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”

Hundra mil för en dyslexiutredning?

Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.

Panelen: Reaktiv i stället för proaktiv skola?

Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.

”Skolan kan inte förväntas fylla vårdens tomrum”

Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.

”Revirtänkande och maktkonflikter hör inte hemma i elevhälsan”

Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.

”Elevhälsa är en skolinsats, inte vård!”

Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.

Spec specialiserad på närvaro – här är metoderna

Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.

Elin Z: ”Se skolan som en investering mot gängvåld”

Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.

”Skolan behöver inte uppfinnas på nytt hela tiden, den behöver resurser”

Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.

Adhd-genombrott i sikte – AI träffar rätt i 9 fall av 10

Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.

Utredningen om elevhälsan möter kompakt motstånd

Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.

Skolläkarna: ”Specialpedagoger och vi talar samma språk”

Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.

Skolledarna: ”Pedagogiska resurser kommer att slukas av vården”

Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.

Skolsköterskorna: ”Vi oroar oss för att förlora spetskompetensen”

Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.

Psykologerna: ”Specialpedagogerna är våra viktigaste samarbetspartners”

Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.

Kuratorerna: ”Utan specialpedagoger förlorar elevhälsan sitt syfte”

Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.

”Rädda sexualundervisningen!”

Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.

Fohlin om särskilt stöd-utredningen: ”Saknar praktisk trovärdighet”

Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”

Nytt material mot övergrepp – ”bättre i skolvardagen än som temadagar”

Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.

Elin Z: ”Elevinflytande ger bättre undervisning”

Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.

Elevinflytande och läraransvar – vem håller i rodret?

Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.

”Elevinflytande är inget hot utan ett stöd för lärarrollen”

Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.

Elin Z: ”Mobilförbud demokratihot? Det är ju omtanke!”

Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”

Nu ska privata adhd-aktörer granskas på allvar

Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.

Reformerna sätter systemets behov framför elevernas

Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.

Akutläraren får kriminella att klara godkänt i skolan

Porträtt Iraj Shirkhani: ”Känslan av att lyckas blir magisk – den har blivit min drivkraft.”

Obs-debatten: ”Sorteras ut från det normala”

Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader

Värdegrund i praktiken

Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.

Mer kritik: DNP diskriminerar dyslektiker – Skolverket saknar evidens

Digitala nationella prov Forskning visar tydligt att elever med dyslexi presterar bättre när de får tillgång till rätt anpassningar, säger Idor Svensson, professor i psykologi, och dömer ut Skolverkets argumentation kring de digitala nationella proven.

Hotet med ”hjälpklasser” riskerar skapa fler murar

Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”

Debatt: ”Vi behöver ett betygssystem som inte stänger ute fler elever”

Debatt

Obs-debatten: ”Vi vuxna måste jobba ihop – inte sortera ut elever”

Debatt ”När vi separerar ut elever i parallella system tar vi in på en väg som leder bort från lärande, bort från möjligheter och bort från samhället”, skriver speciallärarna Davor Delic och Denice Sverla i debatten om ”nya obs-klasser”.

Debatt om OBS-klasserna: ”Vi går in i en historielös tid”

Debatt ”Elever ÄR inte stökiga, de BLIR stökiga”, skriver specialläraren Denice Sverla i en protest mot idén att återinföra OBS-klasserna under det nya begreppet ”hjälpklasser”.

Vädjar till regeringen: ta ansvar för förskolebarnen med autism!

Särskilt stöd Lärarutbildningsutredningen missar relationen mellan förskola och habilitering. Det är beklämmande, för detta är chansen att ge förskolebarn med autism rätt stöd på samma sätt som i andra länder. Det skriver Lise Roll-Pettersson, professor i specialpedagogik.

Anpassningshaveri i DNP – ”eleverna blir försökskaniner”

Särskilt stöd Kritiken växer mot de digitala nationella proven. Inte minst för de försämrade möjligheterna till extra anpassningar.– Att elever med läs- och skrivsvårigheter inte får tillgång till stavningskontroll i engelska är obegripligt, säger specialpedagog Linda Sjögren.

Debatt: ”Skolan ska ge stöd, inte straff”

Debatt ”All skolpersonal, från administratörer till vaktmästare, bidrar till en trygg skolmiljö”, skriver specialläraren Davor Delic i en kommentar till regeringens utredning om disciplinära åtgärder i skolan.

Ny rapport: 30 av 100 specar hotas av utbrändhet

Tema utbrändhet Sveriges Lärare larmar om specialpedagogers och speciallärares utsatthet på jobbet. Här är mekanismerna bakom missförhållandena, och kraven från Sveriges Lärare.

Fohlin: ”Rapporten är en tickande bomb”

Tema utbrändhet ”Det är en daglig kamp mellan­ ­professionella ideal och ­verklighetens begränsningar som river och sliter i vårt inre”, skriver specialläraren och specialpedagogen Niclas Fohlin.

”Ingen behöver någonsin känna sig ensam här”

Tema utbrändhet Vi besöker skolan som förebygger jobbstress och spec-utbrändhet på ett systematiskt sätt med samverkan, gemenskap, struktur och arbetsfördelning.

”Vi är gisslan i vårt eget engagemang”

Tema utbrändhet Så förklarar specialläraren och specialpedagogen Emma, som äter ångestdämpande för att orka jobba, specars höga risk för utbrändhet Här är hennes berättelse.

Få Specialpedagogiks nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Välkommen!
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

Specialpedagog specialiserad på läsning

Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.

Elin Z: ”Du lärare som har det motigt … du är ovärderlig!”

Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.

Anpassad skola: Emma & Olle jobbar kämpar för förändring

Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.

Anpassad skola: Metodik som utvecklar skrivandet

Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.

Anpassad skola: Tydliggörande pedagogik lyfter klassrummet

Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.

Anpassad skola: Lära för vuxenlivet

Tema I anpassade skol­former är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!

Fohlin: ”Den mänskliga berättelsen gör all skillnad”

Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.

Största möjliga tumme ner för elevhälsoutredningen

Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.

Elin Z: ”Obs-klasser bygger inte upp, de bryter ner”

Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.

”Läroplansutredningens föråldrade syn på dyslexi gör mig rädd och orolig”

Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.

Elin Z: ”90-talsskolan hade resurser och ställde krav”

Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.

Nytt nummer ute – stort tema om utbrändhet

Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.

”Regeringen sviker den anpassade skolan”

Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.

Fohlin: ”Tar skolan demokratiuppdraget på allvar?”

Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.

Lärare saknas – mindre barnkullar hjälper inte bristen

Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.

Fohlin: ”När konservativa vindar blåser i skolan – håll hårt i det du håller kärt”

Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.

Elin Z: ”Lögnen om inkludering måste stoppas”

Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.

”När ett fält vill innefatta ’allt’ blir gränserna suddiga”

Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”

Replik: ”Halmgubbar om kognitionsvetenskap”

Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.

”Vi borde samtala i stället för debattera”

Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit ­skolan trogen – som lärare, ­specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.

Elin Z: ”Elevernas brister skapas i skolan”

Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.

”Kognitionsvetenskap kan aldrig bli mer än ett komplement”

Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.

Spec-panelen: ”Så jobbar vi mot demokratihotet”

Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.

Niclas Fohlin: Regeringens akutskolehaveri röjer en populistisk skolpolitik

Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.

Elin Z: ”Vi vann! Eller … fick vi bara en tidsfrist?”

Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.

Svensk inkludering = besparingar?

Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.

Framsteg på världens största inkluderingsmöte

Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.

Så jobbar vi – specialpedagoger i tre världsdelar

Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.

Specar i europeiskt samarbete

Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.

Kan VR-baserad ögonträning förbättra läsförmågan?

Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.

Sverige på tvären när skolvärlden inkluderar

Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?

Rejäl introduktion till logopedi

Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.

Tips! Nya böcker om språkutveckling

Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.

Enda lösningen på problematisk skolfrånvaro

Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.

Elin Z: ”Inkluderingshaveriet är att vi inte inkluderar”

Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.

Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper

Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.

”Välkommen till oss specar också, Edholm! Vi vill prata EHT”

Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.

DLD-dagen – ”Varje skola måste börja anpassa för elever med språkstörning”

Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.

Niclas Fohlin: ”Staten skapar analfabeter”

Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.

På spansk praktik med elevhälsan

Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från ­Praktiska gymnasiet i Uppsala.

”Så löser vi mattekrisen”

Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.

”När eleverna tror på sig själva släpper det”

Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.

Elin Zlatanovski: ”Håll ert malliga lärarhuvud högt genom krisen”

Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.

Niclas Fohlin: ”Skolan måste inkludera – men ska vi sluta prata om det?”

Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?

Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen?

Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.

Uteblivet särskilt stöd bakom sjunkande behörighet

Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.

Speciallärare: ”Finns evidens för EHT-upplägget?”

Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.

Niclas Fohlin: ”Visa viljan att förstå varje elev!”

Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?

Speciallärare med facklig karriär

Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och special­pedagoger.

Specar om sina viktigaste digitala verktyg

Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!

Senaste nytt

  1. Mitt jobb

    Specialpedagog specialiserad på läsning

  2. Krönika

    Elin Z: ”Du lärare som har det motigt … du är ovärderlig!”

  3. Tema

    Anpassad skola: Emma & Olle jobbar kämpar för förändring

  4. Tema

    Anpassad skola: Metodik som utvecklar skrivandet

  5. Tema

    Anpassad skola: Tydliggörande pedagogik lyfter klassrummet

  6. Tema

    Anpassad skola: Mer kunskap – men inte mindre omsorg

  7. Tema

    Anpassad skola: Lära för vuxenlivet

  8. Specialpedagogik

    Nytt nummer ute – stort tema om anpassad skola

  9. Npf

    Hundra mil för en dyslexiutredning?

  10. Panelen

    Panelen: Reaktiv i stället för proaktiv skola?

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Här får eleverna PT-licens

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet

Grundskolläraren

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Specialpedagogik

Specialpedagog specialiserad på läsning

Fritidspedagogik

Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Förskolan

Förskollärare sågar statistiken över gruppstorlekar

Folkhögskolan

Silfverskiöld: Att det finns ett nytt gäng i olika åldrar att hänga med när du nördar ned dig i ditt intresse är en bonus. Eller hur?

Vi Vägledare

Därför vill Julia vara syv på deltid

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Specialpedagogik
  • specialpedagogik@vilarare.se
Specialpedagogik X-konto Specialpedagogik Facebook-konto Specialpedagogik Instagram-konto Specialpedagogik RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare