Tre praktisk-estetiska lärare om verktygen de inte klarar sig utan

Lärarna Malin Hemlin, Annis Reivant och Rickard Larsson.

Vilket verktyg klarar du dig inte utan? Och vilken övning fungerar alltid när du hamnar i tidsnöd? Vi bad tre praktisk-estetiska lärare svara.

Malin Hemlin

Malin Hemlin, bildlärare på Viksängsskolan i Västerås, årskurs 7–9.

Finns det något verktyg/hjälpmedel du inte klarar dig utan i klassrummet? Vilket och varför?

Mitt bästa hjälpmedel är kladdpappret. Att kunna visa en elev hur hen ska göra utan att rita på dennes papper och att visa att man kan öva innan man gör på riktigt är ovärderligt.

Vilken övning fungerar alltid när du inte har hunnit planera en lektion ordentligt?

Att be eleven ta av sig sin sko och ställa den framför sig och måla av den i blyerts funkar alltid.

Vilken är den viktigaste källan för inspiration när du tar fram nya lektionsidéer?

Elevernas egna intressen och deras nyfikenhet inför olika material är det som inspirerar mig mest. Att inte vara för enkelspårig utan att pröva olika saker för att väcka fler elevers intresse för ämnet.

Annis Reivant

Annis Reivant, lärare i hem- och konsumentkunskap på Entréskolan i Stockholm, årskurs 6–9.

Finns det något verktyg/hjälpmedel du inte klarar dig utan i klassrummet? Vilket och varför?

De två whiteboard-tavlorna i min hkk-sal – en liten och en stor. På den lilla tavlan skriver jag mål och vad vi ska göra på lektionen, jag har små förtryckta inplastade skyltar som jag skriver av för att göra detta. Stora tavlan håller jag ren, då jag behöver den till korta instruktionsfilmer.

Vilken övning fungerar alltid när du inte har hunnit planera en lektion ordentligt?

Då jag är hkk-lärare är det lätt att klämma till med en kryddtävling! Jag har alltid små kryddburkar förberedda och så får eleverna gissa kryddan. I årskurs 6 kan eleverna träna på att väga, mäta eller omvandla recept om det blir tid över.

Vilken är den viktigaste källan för inspiration när du tar fram nya lektionsidéer?

Olika Facebookgrupper för hkk-lärare. Jag har en egen hkk-grupp med 1 200 medlemmar.

Rickard Larsson

Rickard Larsson, lärare i trä-/metallslöjd på Naverlönnskolan i Svedala, årskurs 7–9.

Finns det något verktyg/hjälpmedel du inte klarar dig utan i klassrummet? Vilket och varför?

Jag måste alltid ha med mig en penna. När man förklarar något och orden inte räcker till kan man ofta rädda situationen genom en snabb skiss. Ibland vänder jag på det och låter eleverna skissa för att förklara något. Det uppskattas, speciellt när de märker hur mycket de faktiskt utvecklas av det.

Vilken övning fungerar alltid när du inte har hunnit planera en lektion ordentligt?

Hur konstigt det än låter så har jag förberedda kunskapstester som brukar gå hem. Det är korta tester som rör olika områden inom slöjd. Dealen är att om eleverna får alla rätt så mejlar jag hem och berättar hur grymma de är, något som peppar och som uppskattas av både elever och vårdnadshavare.

Vilken är den viktigaste källan för inspiration när du tar fram nya lektionsidéer?

Den absolut viktigaste inspirations­källan är min textilkollega Helén Wallin, vi pratar ofta om olika projekt/idéer och hennes input är ovärderlig för mig. Många av samtalen baseras på inlägg från olika grupper på Facebook, främst ”Nationellt centrum för slöjdutbildning”, som är en annan stor källa för inspiration.

LÄS ÄVEN

Han tar tillbaka slöjden till rötterna

Skytte: Svårt att hitta en vettig balans som idrottslärare

Musikläraren låter känslorna sätta tonen

Så får idrottsundervisningen ny fart med cirkus

DiMaria: Glöm inte bort varför vissa elever beter sig respektlöst