Hkk-lärarna: Om vi hade mer tid skulle vi …
Hkk-lärarna Helena Stenberg, Magnus Myrberg och Sara Lindberg önskar att ämnet hade fler timmar.
Timplaner Framtidsämnet hem- och konsumentkunskap måste få mer tid i skolan. Här förklarar tre hkk-lärare varför.
Helena Stenberg, lärare i hem- och konsumentkunskap på Grimstaskolan i Vällingby
Helena Stenberg
Hur stor del av din undervisning sker i köket?
– Cirka 60–70 procent skulle jag tro, men det varierar lite mellan årskurserna. Jag har eleverna varje termin men varannan vecka för att de ska få en helårsutbildning – så att alla elever får ta del av både höstens och vintersäsongens utbud av grönsaker.
Vad skulle du fokusera mer på i undervisningen om du haft fler timmar?
– Eleverna skulle få repetera sin kunskap så att de verkligen lär sig det jag vill att de ska kunna. Jag skulle även ha fler miljölektioner och lägga mer tid på elevernas framtid och hur de kan tänka när de flyttar hemifrån och ska klara allt själva. Som det är nu så hinner vi inte ens med det som står i läroplanen!
Varför är hem- och konsumentkunskap ett viktigt framtidsämne?
– Eleverna måste få mer kunskap om hur man kan laga mat både hälsosamt, ekonomiskt och med mindre miljöpåverkan. Många har föräldrar som inte heller har kunskaper om processad mat, avfallshantering och om att ha en hållbar ekonomi. Vi kan handla dygnet runt och låna pengar utan problem och det här påverkar våra ungdomar hela livet.
Magnus Myrberg, lärare i hem- och konsumentkunskap på Östra Stenhagenskolan i Uppsala
Magnus Myrberg
Hur stor del av din undervisning sker i köket?
– Jag skulle säga att 60–70 procent av undervisningstiden går åt till matlagning, bakning, diskning och rengöring i köken. Men då är inte tiden för måltider inkluderad.
Vad skulle du fokusera mer på i undervisningen om du haft fler timmar?
– Med fler undervisningstimmar skulle jag lägga ännu mer fokus på fördjupning om hur perspektiven hälsa, ekonomi och miljö hänger ihop med de praktiska arbetsprocesserna. Och så skulle jag se till att eleverna fick göra fler studiebesök som har med ämnesområdet att göra.
Varför är hem- och konsumentkunskap ett viktigt framtidsämne?
– Hem- och konsumentkunskap tränar barn och ungdomar i hemmets handlingar och valsituationer. Och visar hur beteenden i hushållet påverkar individen, familjen, samhället och naturen. Från jord till bord till glob.
Sara Lindberg, lärare i hem- och konsumentkunskap på Sylteskolan i Trollhättan
Sara Lindberg
Hur stor del av din undervisning sker i köket?
– Jag skulle säga att cirka 70 procent av min undervisning sker i köken. ”Learning by doing” är viktigt i hemkunskapen tycker jag.
Vad skulle du fokusera mer på i undervisningen om du haft fler timmar?
– Jag skulle satsa mer på kreativ matlagning och låta eleverna experimentera sig fram med smaker och konsistens. Och så skulle jag vilja jobba mer med Sapere-metoden och lära dem om hur våra sinnen samarbetar med varandra. Samt mer teori kopplat till matlagningen utifrån aspekterna hälsa, miljö och ekonomi.
Varför är hem- och konsumentkunskap ett viktigt framtidsämne?
– I hkk ska eleverna lära sig om sunda vanor i vardagen – genom matlagning, kost och hälsa. Men också om hållbar utveckling där fokus ligger på hur våra konsumtionsval påverkar vårt liv. Hkk är ett ämne som alla har nytta av, resten av livet. Eleverna ska ju lära sig för framtiden då de ska ta hand om sitt eget hushåll.
LÄS ÄVEN
Debatt: Ge hkk minst tre gånger så mycket undervisningstid
Debatt: Hkk – ett ohållbart litet hållbarhetsämne
Debatt: Hkk-ämnet kan faktiskt rädda liv
Måttlig hkk-glädje efter Skolverkets nya timplansbesked