Rasmus går på Dackeskolan i Mjölby. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, tycker läraren Maria Dahl.
Här brassar eleverna loss med proffs
Den anpassade grundskolan Egebyskolan och gymnasiet Dackeskolan i Mjölby rockar loss med Östgötamusikens orkester Brasskvintetten.
Anpassad grundskola
Eleverna var involverade i alla steg i det lyckade samarbetet mellan Östgötamusikens brasskvintett och två anpassade skolor i Mjölby.
– Det här har varit så roligt, gör det bara!, säger kulturskolläraren Mia Dahl till lärare på andra skolor i landet.
”Vad vore livet utan dig, vad vore livet utan mig. Iiiiingeting, iiiiingeting!”
Så lät det när anpassad grundskola och gymnasium, tillsammans med Östgöta
Brasskvintett på Östgötamusiken avslutade musikalen ”Musikraketen”. Och de 33 eleverna på scenen mötts av stora applåder och jubel.
Det här musikalprojektet började med att Micke Mittvång, trumpetare i Östgötamusiken, kontaktade Mia Dahl som jobbar på Kulturskolan i Mjölby.
Han ville dra igång ett samarbete med den anpassade grundskolan Egebyskolan och gymnasiet Dackeskolan. Och Mia Dahl svarade givetvis ja.
Bara livemusik
– Jag och de andra lärarna skrev manuset själva tillsammans med några av eleverna och sedan valde Östgötamusiken ut några låtar som passade både orkestern Brasskvintetten och eleverna.
All musik var livemusik, med instrument som trumpet, trombon, valthorn och tuba som ackompanjemang, berättar trumpetaren Micke Mittvång.
– Vi på Östgötamusiken är mycket ute och spelar på skolor och det betyder väldigt mycket för oss och för de elever vi träffar, säger han och tillägger att eleverna alltid får se och lyssna på instrumenten när de träffar musikerna under repetitionerna.
– Då känner man musiken i hela kroppen på ett helt annat sätt när det är live.
Det här har varit en stor upplevelse för eleverna.
Mia Dahl fortsätter:
– Vi har ”övat, övat och övat” hela våren så att alla eleverna kan känna sig trygga på scenen. Det är inte bara uppspelet och slutresultatet som är det viktiga, det är även hela vägen fram till premiären.
Ämnesövergripande
Arbetsprocessen har varit ämnesövergripande. Eleverna fick själva göra vissa kostymer och rekvisita på sin estetiska verksamhet. Alla har kämpat för att komma i mål, konstaterar Mia Dahl och hyllar lärarna och assistenterna för deras fantastiska arbete.
– Det hade inte gått utan dem. De har arbetat med stor glädje och inlevelse hela vägen. Hatten av för dem, säger hon och nämner bland annat på Bonnie Eckestam Axén, lärare på Egebyskolan och Sara Hyllerud-Lidbrandt, lärare på Dackeskolan.
Alla lärare har kämpat hårt för att genomföra det här projektet, med glädje.
Mia Dahl ser musiken som ett pedagogiskt verktyg. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, kunskaperna fastnar på ett helt annat sätt och blir något man får med sig hela livet, anser hon.
– Har man inte talet så har man kanske andra krafter som man kan visa, exempelvis. Syftet är att alla ska få synas och höras på sitt sätt. Jag vill uppmuntra alla lärare i skolan att genomföra sådana här projekt, stora som små. Det är så roligt, så gör det bara!
Östgötamusiken och dess samarbete
– Östgötamusiken har i uppdrag att arbeta med skola, bland mycket annat.
– Lärare och elever övar inledningsvis på egen hand med hjälp av inspelade låtar och manus.
– Strukturen och upplägget är ofta densamma: Planeringsmöte, introduktion, repetition, genrep och föreställning. Men det går också att lägga upp det förberedelserna på andra sätt, i samråd med Östgötamusiken.
– Den här typen av verksamhet finns på flera platser i landet.
LÄS ÄVEN
Så vill han blåsa nytt liv i orkestrarna
Musikalen som tar eleverna till högre höjder
Gamla musikläraren stolt över hyllade världsstjärnan
Debatt: 10 anledningar att inte tillämpa semestertjänst i kulturskola