![](/contentassets/6e1564d18d4d4ea1b54447aa8e8d7ceb/vikstaskolan-3.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Foto: Fredrik Karlsson
Helen Skoog har orienterat, och tävlat, hela livet. Foto: Fredrik Karlsson
Reportage Orientering behöver inte enbart vara klassisk orientering i en skog eller på skolgården. Det kan vara så mycket mer, enligt orienteraren och idrottsläraren Helen Skoog på Vikstaskolan i Kil. Ämnesläraren tog rygg på henne under en intensiv lektion.
Idrottsläraren Helen Skoog har tävlat i orientering i många länder. Orientering utgör en stor del av hennes liv och är något hon har ägnat sig åt sedan hon var åtta år. På den tiden fick man ge sig ut i skogen direkt. Numera är barnorienteringen betydligt mer pedagogisk, vilket också speglas i hennes undervisning.
Det finns många anledningar till att Helen Skoog älskar orientering.
– Det är som ett äventyr som handlar om problemlösning. Man står aldrig inför samma problem. Det är aldrig samma bana och terrängtyperna är helt olika. Dessutom är det en väldigt social sport, säger Helen Skoog som arbetar på Vikstaskolan i Kil.
Sedan berättar hon om den öppna och vänliga orienteringskulturen.
– Jag tävlar i klassen ”Damer 55” och världseliten tävlar på samma arena. Efter loppen blir det kartprat och alla frågar varandra hur man har sprungit banan. Vi tittar på kartorna och pratar om vilka vägval vi gjorde och eventuella misstag. Det är väldigt kul.
Ålder: 57 år.
Bor: Kil.
Familj: Två barn, man
och en bonusdotter.
Fritid: Åker skidor och skridskor. Orienterar, spelar bandy och golf.
Utbildning: Behörig lärare i fritidshem och lärare upp till årskurs sex i idrott och hälsa. Samt utbildad hälsopedagog.
Därför blev jag lärare: ”Jag visste inte vad jag ville bli när jag var ung men det lutade åt idrottslärare eller polis. Eftersom jag alltid har tyckt om människor så valde jag läraryrket, trots att en kompis avrådde mig, haha!”
Den här dagen ska en av Helen Skoogs årskurs 4 få testa sprintorientering på skolgården, en smart övning som får med sportens alla komponenter på ett effektivt och roligt sätt.
– Sprint är bra i skolan eftersom det inte måste vara i skogen, särskilt när eleverna inte är så gamla. Då vill man ha dem i en trygg miljö. Och så är det en övning där alla kan lyckas, säger hon.
Just sprint är Helen Skoogs egen favoritgren. För mindre än ett år sedan kom hon sexa i sprint-SM, bara 14 sekunder från medalj. Men under det loppet var det lite bättre väder än i dag. När eleverna kommer ut från skolbyggnaden regnar det. Det är kallt, blött och lite lerigt.
– Dagens övning kallas för ”Duellen” – en enkel och pulshöjande övning som även används av elitidrottare. Den brukar vara uppskattad, säger hon.
I går skrev Helen Skoog ut 28 orienteringskartor. Hon satte även upp små lappar vid varje kontroll som ser ut som orienteringsskärmar med bokstäver på, från A till Ö. Men den här övningen kan även genomföras i skogen, med lätta kontrollpunkter för nybörjare, konstaterar Helen Skoog.
Foto: Fredrik Karlsson
– Jag har även märkt 28 tennisbollar med en bokstav på varje. Det här kräver lite förberedelse men sedan kan jag köra den här övningen flera gånger i olika klasser. Och så kan jag och mina kollegor även använda de markerade kontrollerna till andra orienteringsövningar. Det gäller att vara lite smart, säger hon.
Alicia Rosen och Olivia Johansson.
Barnen ställer sig på led. De vet att de ska tävla två och två. Väljer de banan som heter ”A-B” så tar den ena eleven en boll med bokstaven A. Den andra med bokstaven B. Den som har bokstaven A ska springa till den kontrollen, och tvärtom. Där ska de lämna sin boll och springa och hämta den andres boll, vid den andres kontroll. Och sedan tillbaka. Den elev som kommer först får ett poäng.
Många skolor ligger i stadsmiljöer och då kan det ta för mycket tid att ta sig till en skog.
Alla är med på noterna. Några rycker snabbt tag i en ny karta när de kommit tillbaka till startpunkten och byter tävlingspartner. Ingen hinner alla banor men de med störst engagemang, och som springer fort, hinner ganska många banor under lektionen. Några andra väljer att göra en gå-duell – för det är också tillåtet.
Foto: Fredrik Karlsson
– Det är ju orienteringsmomentet man vill öva, förklarar Helen Skoog som tror att orientering kan upplevas som en lite komplicerad aktivitet av idrottslärare.
– De flesta vill så klart att eleverna ska få prova på den här sporten, men många skolor ligger i stadsmiljöer och då kan det ta för mycket tid att ta sig till en skog, säger hon.
Andra faktorer som kan ställa till det är att det inte finns någon uppdaterad karta till hands. Eller att det inte finns några kartor alls.
– Ett tips är att ta kontakt med den lokala orienteringsklubben. De brukar kunna hjälpa till, säger hon.
Helen Skoog jobbar med progression i sina orienteringspass.
– Här har jag en fördel eftersom jag även undervisar de yngre barnen, från förskoleklass till årskurs sex. Med förskoleklasserna brukar jag börja med att förklara vad en karta är, sedan övar vi in kartans färger på ett lekfullt sätt.
Andra gånger övar de på karttecken med hjälp av ett ”kartteckenmemory”. Exempelvis genom att springa en kartteckenstafett. Helen Skoog har även gjort en karta över skolans lekområde där konhattar med djur och bokstäver på fungerar som kontrollpunkter.
– Det går också utmärkt att köra orientering i idrottshallen, så kallad supersprint. Då bygger man upp ett landskap med redskap, eller ritar en karta över en innebandysarg, med olika banor på. Eleverna tycker det är väldigt kul, säger hon.
Att elever ska lära sig sporten orientering står inte i kursplanen. Däremot framgår det, när det gäller lågstadiet, att eleven ska lära sig ”enkla kartor och begrepp som beskriver läge, avstånd och riktning”. På mellanstadiet är målen betydligt högre. Då ska eleverna ”orientera sig i närliggande natur- och utemiljö med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg”. Digitala verktyg återkommer även på högstadiet.
– Det finns olika roliga appar att ladda ner på telefonen. Då handlar det oftast om någon form av skattjakt. Fast då måste eleverna använda sina egna telefoner. Själv lånar jag orienteringsklubbens Sportidentpaket, ett elektroniskt stämplingssystem.
Hon tycker att alla skolor borde ha ett sådant.
– Tyvärr är det ganska dyrt. Men det vore ju väldigt kul om eleverna fick testa hur den moderna sporten fungerar. Stiftklämmorna slutade vi med 1996.
Att förstå sig på en karta underlättar livet, konstaterar Helen Skoog.
– Visst finns det GPS men med en papperskarta får man en överblick med en gång. Som jag ser det är orientering ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv, och där ingår friluftsliv. Kan man kartan så har man större valmöjligheter när man ger sig ut i skog och mark eller på resor runt om i världen.
Liam Fält Danielsson, Axel Johansson, William Sandberg, Belinda Karlsson, Olivia Johansson och Alicia Rosen drar iväg. Foto: Fredrik Karlsson
LÄS ÄVEN
Flera vinster när elevernas arbeten visas upp
Så ger hkk-läraren eleverna ett mer självständigt liv
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.