
”Det är fantastiskt”, säger Görel Gårsjö om att undervisa på Centrumskolan.
Studio 17 startades på Centrumskolan av Växjö Kulturskola 2017, och idag sker undervisning på ytterligare tre grundskolor i kommunen. Här stöttar fiolpedagog Stina Paul eleverna på scenen.
Reportage Trots satsningar brottas många kulturskolor med att nå elever med utländsk bakgrund. Men i Växjö har man vänt trenden. I utsatta området Araby har kulturskolan gått från 5 till 159 inskrivna elever. Ämnesläraren åkte dit för att ta reda på hur det har gått till.
Kan alla börja med att plocka upp sin stråke? Bra! Och så lägger ni upp fiolen på axeln, säger fiolläraren Görel Gårsjö.
Hon står nedanför scenkanten i Centrumskolans aula. Framför henne, prydligt uppställda på rad, böjer sig åtta lågstadietjejer ned för att ta upp sina instrument från golvet.
– Vi ska värma upp med en favoritlåt, ”Sara gungar”. Den kan ju ni superfint, fortsätter Görel Gårsjö.
På scenen sprider sig ett glatt men lågmält ”jaaa” när bakgrundsmusiken strömmar ut i salen.
Medan Görel Gårsjö spelar med och ropar ut instruktioner – ”ekorren först och sen apan” – går Stina Paul runt bland eleverna och hjälper dem med stråktag och fingergrepp.
De två fiollärarna har jobbat på kulturskolan i Växjö i snart 40 år och har undervisat nybörjargrupper tillsammans i Araby sedan kulturskolan flyttade in på Centrumskolan 2017.
Då, när Studio 17 startades, hade kulturskolan bara fem inskrivna elever i hela Araby – en stadsdel som polisen klassat som utsatt. I områdets kommunala F–6-skola har få barn föräldrar med svenska som modersmål. Och även om det bara är en tiominuters promenad till kulturskolan i centrum visste barnen här inte ens om att den fanns.
Ålder: 66 år.
Bor: I Växjö.
Familj: Man, två vuxna barn och fyra barnbarn.
Gör. Undervisar på Studio 17 och på vanliga kulturskolan. Träffar elever i alla åldrar, leder fiolgrupper och orkestrar.
Ålder: 61 år.
Bor: I Växjö.
Familj: Man och två vuxna barn.
Gör: Fiolpedagog på Växjö Kulturskola.
”Jag har elever mellan 7 och 18 år och leder orkestrar och fiolgrupper, utöver arbetet med Studio 17.”
Det var utgångsläget när Görel Gårsjö och Stina Paul klev in i skolans aula för första gången. Upplägget då var det samma som nu: kulturskolans lärare ger terminskurser avgiftsfritt, på plats på skolan, vid skoldagens slut.
Gensvaret när inbjudan till den första fiollektionen gick ut var enormt, berättar Stina Paul.
– Det var 104 elever som anmälde sig direkt. Vi tänkte att många av dem skulle hoppa av, men vi hade kvar ett stort gäng, 40–50 elever, det läsåret. Det var en utmaning, säger hon.
Fiollärarna insåg snabbt att det krävdes struktur och disciplin för att undervisningen skulle fungera.
Eleverna ställdes i raka led utanför aulans dörr och på utmärkta platser på scenen. På lektionerna fick de nästintill övertydliga instruktioner och stråkar plockades bort omedelbart om en elev blev stökig.
– Det är jättefina barn här men i början var de helvilda, så vi fick ha rätt hård disciplin. De är ivriga och direkta. De vill in och göra, inte stå och vänta, säger Stina Paul.
”Det är fantastiskt”, säger Görel Gårsjö om att undervisa på Centrumskolan.
I dag är Studio 17:s verksamhet välkänd och etablerad på skolan. Flera av barnen i årets fiolkull har sett äldre syskon spela och vet vad som gäller, berättar Görel Gårsjö.
– Nu är det inte stökigt längre, men arbetet är fortfarande mycket mer oförutsägbart än i vanliga kulturskolan. Det är ett jätteroligt jobb, men det ställer andra krav på oss som lärare, säger hon.
Utmaningarna är flera: lärarna har mindre föräldrakontakt och mer kringarbete. Administrationen är tyngre och tjatet ständigt återkommande. Lappar måste lämnas in, tider ska hållas och fioler får inte glömmas kvar hemma.
Trots det har Görel Gårsjö och Stina Paul aldrig ångrat sitt val att jobba med Studio 17.
– Det tar energi, men det ger också energi. Att man själv tycker att det är kul och att man jobbar tillsammans med någon som delar den känslan är väldigt viktigt för mig, säger Stina Paul.
Att ingen lärare tvingas in i Studio 17, utan väljer att vara med, är nödvändigt för att verksamheten ska fungera, menar Hans Parment.
Han var med och startade Studio 17 som i dag finns på fyra skolor – inte bara i socioekonomiskt utsatta stadsdelar utan även i glesbygd.
Precis som på många andra kulturskolor var elever från de här områdena tidigare underrepresenterade i Växjö. Så är det inte längre, konstaterar Hans Parment.
– Ett skäl till att arbetet har blivit så framgångsrikt tror jag är att vi har lärare från kulturskolan som brinner för detta och att de får full uppbackning av lärarna och skolorna som vi kommer till, säger Hans Parment.
Som samordnare på Studio 17 har han arbetat tätt med personal på grundskolorna för att se till att praktiska saker som scheman, bokning av salar och förvaring av instrument fungerar.
Hans Parment, Lisa Andersson och Emil Nordén.
Att skolorna också avsätter tid och resurser för samarbetet är avgörande, anser Lisa Andersson och Emil Nordén, som är huvudansvariga för Studio 17.
– Det behövs koordinatorer som kan ordna med allt runt omkring, så att arbetet blir så friktionsfritt som möjligt för pedagogerna. Har man inte skolan med sig i det arbetet blir det tungt, säger Lisa Andersson.
I dag ser både kulturskolan och grundskolorna, men också kommunens beslutsfattare, stora vinster med samarbetet.
I kommunens utvärdering slår man fast att Studio 17 har nått fler än 1 000 barn som med stor sannolikhet annars aldrig hade deltagit i kulturskolans undervisning.
Verksamheten anses ha haft ”tydliga integrerande effekter” och gjort skillnad för elevernas språk- och historieintresse, självförtroende och känsla av samhörighet.
Inför 2024 beslutade kommunen att gå in och finansiera Studio 17, som tidigare drivits med stöd av Statens kulturråd. Verksamheten ska kunna fortsätta växa och bli permanent.
Att Studio 17 inte blir ett i raden av projekt, som startas och läggs ned i ett utsatt område, utan ses som en ”för alltid”– verksamhet är viktigt både för eleverna och lärarna, menar Emil Nordén.
– Det här är inte en tillfällig prova på-verksamhet, utan det här är på riktigt. Vi ger en utbildning som man anmäler sig till. Den är gratis, men man betalar med sitt engagemang, säger Emil Nordén.
Fem framgångsfaktorer för kulturskolans arbete med att nå nya målgrupper, enligt Studio 17:s huvudansvariga.
På fiollektionerna ser Görel Gårsjö och Stina Paul att eleverna utvecklas under terminen, även om framstegen inte är de samma som på den vanliga kulturskolan.
– Vi tycker att de lär sig jättemycket, utifrån deras startläge. Men som lärare tror jag att det är bra att inte gå in med för höga progressionstankar i början. Bara det att kulturen får ta plats här i området tycker jag är viktigt, säger Stina Paul.
Görel Gårsjö håller med.
– För mig har det ett stort värde att så många som möjligt får chansen att spela, att vi fångar upp ett intresse och får dem att göra saker ihop, säger hon.
I aulan närmar sig en av dagens sex lektioner sitt slut. Nu hörs inte bara ljudet av stråkar, utan också av taktfast stampande fötter i salen.
Görel Gårsjö, Stina Paul och de åtta eleverna på scenen marscherar, niger och vickar på höfterna tillsammans med sina instrument. När låten avslutas står alla på knä på golvet och drar snabba drag över strängarna.
– Kanonfint! Heja! ropar Görel Gårsjö.
Innan tjejerna försvinner i väg påminner Stina Paul om fiolen och läxan.
– Kom ihåg att öva på ”Everts lilla apa” nu, säger hon till det lilla lämmeltåget som skyndar genom bänkraderna med rosa höstjackor och svarta fiolväskor.
I dörröppningen står nästa gäng violinister uppställda på led och väntar på sin tur.
LÄS ÄVEN
Ny rapport: Kulturskolan ökar utbudet i utsatta områden
Tre lärare om hur kulturskolan kan lyfta
Het debatt om kulturskolan i riksdagen
Kulturskolan har svårt att nå nya elevgrupper
Debatt: Kulturskolan måste satsa mer på teater och drama
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.