
Eleverna sätter prägel på sina arbeten. Foto: Kia Gabrielsson
Slöjdläraren Kia Gabrielsson nominerades till Karlstad kommuns kilmatpris 2024 för att hon sprider kunskap om återbruk till sina elever.
Praktiska tips
För slöjdläraren Kia Gabrielsson får hållbarhet och återbruk konkret innehåll. Hon låter eleverna laga sina kläder och hon tar hand om ull från lokala bönder.
– Jag har jobbat med återbruk hela livet och nu har det blivit inne, säger hon.
Några har hål i sina jeans, andra har trasiga handskar, hål i fickan och någon kan ha tappat tofsen på mössan. Det är inga problem för eleverna på Stockfallets skola i Karlstad. De kan laga kläderna med stöd av slöjdläraren Kia Gabrielsson.
Det började för ungefär fyra år sedan då en flicka hade ramlat och fått hål på jeansen.
– Hon var rädd att hennes mamma skulle kasta byxorna. Men vi lagade med ett annat jeanstyg framme på byxan. Det blev jättecoolt tyckte hon och hon ville aldrig kasta de här jeansen. Då tänkte jag att barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.
Hinner ni med att laga kläder med tanke på allt annat som ska in i kurserna?
– Jag älskar Lgr22. Jag får in delar om material och återbruk. När det gäller återbruk har jag hållit på med det hela livet och nu är det inne. Eleverna tycker också att det är roligt att laga och återanvända kläder.
Kia Gabrielsson vet inte hur vanligt det är att elever får laga sina kläder på slöjden.
– Det finns lärare som inte tycker att det är deras jobb. Men jag anser att jag får in de här momenten med att laga kläder i läroplanen kring återbruk, klimatanpassning och olika material. Jag vet att det på vissa platser finns öppen verkstad eller fritidsgård där unga kan komma och laga sina kläder men jag vet inte hur vanligt det är i skolan.
Eleverna sätter prägel på sina arbeten. Foto: Kia Gabrielsson
Kia Gabrielssons elever får också göra nålbrev i ull med sina namn broderade.
– Köpt ull kan kosta mycket men vi kan använda oss av kjolar och kavajer från loppis. Vi kan även köpa ull från lokala fårbönder. Det är sådan ull som de inte kan sälja vidare till andra ställen.
Kia Gabrielsson har nominerats till Karlstad kommuns kilmatpris 2024 för att hon sprider kunskap om återbruk till sina elever. När det presenterades i skolan blev hon både glad och rörd.
– Det var på en konferens som rektorn berättade det här. Det är så kul att blir uppmärksammad för det jag gör tillsammans med eleverna. Det var ett företag som vann miljöpriset men barnen tyckte så klart att jag att skulle ha vunnit.
Kia Gabrielsson arbetade som lärare 1990 men tog sedan ett långt uppehåll. Hon har bland annat arbetet med ull på spinnerier i Nya Zeeland, Norge och Sverige. Men nu trivs hon utmärkt som lärare.
– Det är den bästa dagen på hela veckan när vi får ha slöjd, säger en del elever och jag tycker att det är så kul. Jag var på högstadiet en period men det var så mycket bedömningar som stressade eleverna. Det är mer arbetsglädje i låg- och mellanstadiet.
LÄS ÄVEN
”ToK-slöjdarna” prisas för sitt arbete med att förädla skräp
Här är slöjdläraren navet i stort hållbarhetsarbete
Tre lärare om hur de ger spillmaterial nytt liv
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Vi lärare debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Vi lärare debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Vi lärare debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.