
Så möblerade hon bort stöket i bildsalen

Myriam Biondi Molina är bildlärare på Sigfridsborgs skola i Nacka.
Praktiska tips
Bildläraren Myriam Biondi Molina hade svårt att hitta ett fungerande system i bildsalen som gynnade arbetsron hos alla årskurser. Lösningen? Att möblera om helt och hållet och skapa olika arbetsstationer.
– Det som tog fem lektioner förut hinner vi på tre lektioner idag.
Det var inför hösten 2023 som hon insåg att något radikalt behövde göras. Redan tidigare hade hon upplevt problem med elevernas koncentration och spring i klassrummet – nu skulle hon få fyra nya klasser med dokumenterade ordningsproblem.
– Jag sökte inspiration på nätet, läste forskning om specialpedagogik och jag talade med våra specialpedagoger i skolan. Men allra viktigast var de synpunkter jag fick in från eleverna själva, säger Myriam Biondi Molina som arbetar på Sigfridsborgs skola i Nacka.
”Minskat spring”
Hennes enkät till eleverna blev en ögonöppnare.
– En elev skrev att ”jag tar det lugnt om jag kan ha en vägg bakom mig”, en annan berättade att ”jag behöver variation och måste gå runt ett tag, sen kan jag koncentrera mig”. De hade så kloka synpunkter, vi borde lyssna mer på elever än vi gör idag.
Hon fäste vikt vid det där med variation och skapade en klassrumsmiljö med olika stationer som eleverna kunde växla mellan: två ståbord, ett samarbetsbord, en tyst hörna. Och därtill olika hjälpmedel för att bejaka barnens behov av att röra på sig – som balansbrädor, pilatesbollar, stressbollar och kuddar.


Myriam Biondi Molina har skapat olika stationer i sin bildsal. Foto: Myriam Biondi Molina
Vidare beslutade hon sig för att inleda varje lektion på ett lugnande sätt, eleverna får sitta med nedsläckt belysning och titta på en kort film som visar olika konstprojekt. Därefter tänder hon upp till hälften och diskuterar filmen med eleverna.
Sedan tänder hon lamporna med helstyrka och berättar vad som gäller för dagen. På varje plats finns det en dubbelsidig cirkel som är röd på en sida och grön på den andra. De som behöver hjälp att komma igång vänder på cirkeln till rött, de som lämnar cirkeln med den gröna sidan uppåt klarar sig utan hjälp.
– Visst hade vi en del inkörningsproblem, det var till exempel trängsel kring pilatesbollarna. Men rätt snabbt märkte jag en rad positiva effekter.
Vilka då?
– Minskat spring, betydligt färre som behöver gå på toaletten eller hämta linjal stup i ett. De har blivit mer uppmärksamma, de förstår mina instruktioner snabbare. Det är fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.
Slipper vara polis
Myriam Biondi Molina hade själv utmaningar som elev, kände sig inte alltid sedd av sina lärare. Med den nya möbleringen får hon mer tid att hjälpa de elever som behöver stöd, eftersom flertalet elever har blivit mer självgående.
– Förut tvingades jag använda mycket av min tid till att vara någon sorts inspektör eller polis, ”Gå tillbaka till din plats!”, ”Kom igång med din uppgift!” och så vidare. Nu blir det mer av samtal med elever som vill byta arbetsstation. ”Vill du samarbeta vid gruppbordet?” ”Vill du gå till tysta rummet?”
Blir det inte större tryck på vissa stationer än andra? Klarar de att samsas och samarbeta?
– Det har gått riktigt bra, vi har ett system där vi öppnar några stationer i taget, för att undvika trängsel. Men det har också gått bra för att eleverna själva har fått vara med och ta ansvar. De är stolta över att det funkar.
”Helt vana idag”
Den nya möbleringen fungerar fint från årskurs 2 upp till årskurs 6, så hon behöver inte möblera om mellan klasserna. Hennes fyror har nu haft modellen i snart två år.
– De är helt vana idag, upplägget är självklart för dem.
Utmaningen med nyordningen var att hitta möbler och hjälpmedel.
– Vaktmästaren lagade bord åt mig och jag hittade en del saker på loppis. Med lite fantasi funkar det.
Här kan du läsa mer om Myriam Biondi Molinas arbete.
LÄS ÄVEN
Lärare vägrar släppa in vikarier i sina estetsalar
Vikarier i bild behöver detaljer