
Här är mönstret Terrie Warren utformade i Geogebra.
Terrie Warren arbetar på estetiska programmet på Vasaskolan i Gävle och har skrivit sin masteruppsats om samarbete mellan bild och matematik.
Praktiska tips
Bildämnet arbetar ofta ämnesövergripande med ämnen som svenska, historia och samhällskunskap – men sällan med matematik. Det vill bild- och medieläraren Terrie Warren ändra på.
– Jag tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.
Terrie Warren arbetar på estetiska programmet på Vasaskolan i Gävle. Hon har just skrivit sin masteruppsats om samarbete mellan bild och matematik vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.
Med hjälp av djupintervjuer med fyra bildlärare och fyra matematiklärare på estetiska programmet på fyra olika skolor i Mellansverige ville hon få svar på frågan: Finns det en potential för ämnesövergripande samarbeten mellan era ämnen?
Svaren både förvånade och gladde henne:
– Alla var i varierande grad positiva till tanken. Och de tyckte att det var synd att inte mer görs för att skapa förutsättningar för sådana samarbeten.
I sin uppsats redovisar hon internationell forskning ”som visar att elever som arbetar med matematik genom konstnärliga uttryck presterar bättre och får högre betyg”. Men den omvända frågan är mindre utforskad: presterar eleverna bättre i bild med hjälp av matematik?
– En av mina intervjuade lärare menade att ”matematik har mer nytta av att ta in bildämnet än tvärtom”. Detta kan förstås skapa en obalans i hur fördelaktig ämnesintegrering upplevs i de olika ämnena.
Men både hon själv och hennes intervjuade bildlärare tror att där finns fördelar att dra även för bildämnet.
– Bägge ämnena handlar i hög grad om både kreativitet och problemlösning. Och om kommunikation.
Ämnesintegrering mellan bild och matematik på gymnasienivå är ovanligt i Sverige, men förekommer i andra länder, berättar hon.
– En del försök har till exempel gjorts i Finland. Och i Japan är det relativt vanligt, men då främst i de lägre åldrarna.
En av hennes intervjuade matematiklärare såg tydliga kopplingar mellan bildkursen animation och matematikens ämnesinnehåll, bland annat digital modellering. Det finns samband mellan ämnena vad gäller ”formgivning, komposition och proportioner”.
Terrie Warren har gjort ett eget test, än så länge utan att blanda in elever. Inom ramen för kursen digitalt skapande har hon med hjälp av den räta linjens ekvation utformat ett skotskrutigt mönster i programmet Geogebra, ett program som normalt används i matematikämnet.
– Sedan stoppade jag in resultatet i Photoshop där det var en del att göra både matematiskt och konstnärligt för att få till mönstret. Jag tror att våra bildelever skulle tycka det vore spännande att få den här utmaningen.
Här är mönstret Terrie Warren utformade i Geogebra.
Hon ska inom kort presentera vad de gör i bildämnena för sina lärarkollegor i matematik på Vasaskolan – samtidigt inser hon att hindren är många för att få till ett organiserat samarbete.
I sin uppsats listar hon just de mest centrala hindren som hennes intervjupersoner tar upp: brist på planeringstid, olika undervisningsmetoder och en föreställning att matematik inte skulle vara ett kreativt ämne.
– Men det är helt fel! Matematik handlar inte bara om att traggla siffror och memorera kunskaper.
Ett ytterligare hinder som hennes intervjuade matematiklärare lyfter fram är bildelevernas många gånger bristfälliga kunskaper i matematik.
– Det är just därför som jag vill slå ett slag för mer samarbete mellan ämnena! Jag tror att det skulle leda till att fler av mina elever skulle bli intresserade av matematik och förstå vad de kan ha ämnet till.
LÄS ÄVEN
Därför stärker musik det matematiska tänkandet
Matteläraren: De praktisk-estetiska ämnena borde få mer tid
Dubbel glädje när slöjden är på riktigt
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”