Nytt konstprojekt får bilden att ta plats i alla ämnen

Stina Bülow är verksamhetskoordinator på Konstdepartementet som nyligen släppte lärarhandledningen ”Konsten att lära – lärarhandledning för samskapande konstprojekt i skolan”.
Praktiska tips Det är vanligt att elever får gå på teater eller konsert som en del av undervisningen – men mindre ofta att de får de ta del av konst och möta konstnärer. Det vill Konstnärscentrum med sin verksamhet Konstdepartementet ändra på med sin nya kostnadsfria lärarhandledning.
Handledningen finns tillgänglig online sedan en dryg månad och har redan laddats ner i kommuner och på skolor runtom i landet.
– Vi vet att lärare vill få konkreta tips kring hur man kan arbeta ihop med konstnärer i skolan, säger Konstdepartementets verksamhetskoordinator Stina Bülow.
Konstdepartementet, som bildades 2019, är ett slags bildnings- och förmedlingsplattform för konst i skolan som vill ”stärka barns och ungas bildförståelse”, som det står i programförklaringen. Konstdepartementet startades av Konstnärscentrum, Illustratörscentrum, Konsthantverkscentrum och Centrum för fotografi och är idag en del av just Konstnärscentrum. Man får ekonomiskt stöd från Kulturrådet och Postkodlotteriet.
– Med tanke på det växande flöde av bilder om möter barnen har det blivit ännu viktigare att kunna tolka, skapa och analysera bilder. Det är ovärderliga färdigheter i dagens bilddrivna samhälle.
Bildlärare: ”Finns ett gap”
Redan idag, konstaterar hon, låter bildlärare sina elever träffa konstnärer eller gå på konstutställningar. Men i rätt begränsad omfattning.
– När vi skulle arbeta fram en lärarhandledning bollade vi med en referensgrupp av bildlärare. De beskrev att det finns ett gap som behöver överbryggas, att övriga lärare och skolledning behöver förstå betydelsen av att integrera bildförståelse och konst i undervisningen.
Lärarna efterlyste i synnerhet idéer kring hur skolor skulle kunna arbeta ämnesöverskridande på området. Det ledde fram till att handledningen nu innehåller tips på teman inom i stort sett samtliga skolämnen – och för samtliga åldrar.
I biologi kan elever till exempel lära sig om småkryp genom konstnären Maria Nilsson Fidler som är tecknare och illustratör och även jobbar tredimensionellt med lera. I matematik kan de ta hjälp av konstnären Jakob Uhlin med att bygga en lampskulptur av återvunnet material – vilket tränar dem i geometriskt tänkande. I svenska kan de anlita Lisa Stålspets som arbetar med ”cut up”-teknik – klipper ihop texter och lägger i en burk, drar upp dem och skapar dikter.
En av Stina Bülows egna favoriter är konstnärerna Lott Alfreds och Fredrik Nielsen som erbjuder en workshop i sitt glasblåseri:
– Det blir inte bara spännande för barnen att få pröva att blåsa glas, de kan också få nya kunskaper i både kemi och fysik. Här finns en potential att involvera NO-lärare.
Konstnärerna har fortbildats
På Konstdepartementets plattform finns över hundra olika samskapande konstnärliga projekt. Man har lagt ner ett stort arbete på att rekrytera konstnärer som kan fungera i dessa skolsamarbeten – många känner sig hugade, men alla kan inte vara med. Målet är att erbjuda skolorna en bredd – både vad gäller konstnärlig inriktning och parametrar som kön, ålder, etnicitet och klass.
När konstnärerna väl valts ut får de en kortare fortbildning i hur det kan fungera i praktiken att göra samskapande konstprojekt med barn.
– Redan innan vi lanserade lärarhandledningen har vi matchat konstnärer med skolor, nu hoppas vi att samarbetena blir ännu fler framöver.
I handledningen finns också tips på hur man kan förbereda eleverna inför ett besök av en konstnär eller ett studiebesök hos konstnären – och även hur man kan lägga upp efterarbetet.
– Det är tradition på många skolor att låta elever gå på teater, att få en inblick i skådespelarkonsten. Vi hoppas att kunna bidra till att också möten med bildkonsten blir tradition på fler skolor.
LÄS ÄVEN
Här manifesterar de bildens viktiga roll i samhället
Så möblerade hon bort stöket i bildsalen
Så fick hon med sig killarna i bildundervisningen