Nog med depp – nu firar vi Skolslöjdens dag!

Slöjdläraren Eva Söderberg, krönikör i Ämnesläraren, och slöjdlärarutbildaren Jenny Frohagen är initiativtagare till Skolslöjdens dag. Foto: Fredrik Jalhed/Stock Adobe/Oskar Omne

Det saknas inte nedslående nyheter om slöjdämnet – från barn som inte klarar av att klippa rakt till slöjdlärare som saknar resurser och stöd. Det behövs något som piggar upp, vilket fått den profilerade slöjdläraren Eva Söderberg att lansera ”Skolslöjdens dag”.

”Skolslöjdens dag” äger rum redan imorgon, den 11 december.

– Jag googlade fram att det var den dagen år 1877 som slöjd antogs som ett ämne i den svenska folkskolan. Så det tyckte vi passade perfekt.

”Vi” är Eva Söderberg själv, krönikör här i Ämnesläraren, och Jenny Frohagen, slöjdlärarutbildare på Konstfack i Stockholm.

– Jenny tände på idén direkt, ”vi behöver något som lyser upp i mörkret”, sa hon.

”Manifestera den fantastiska möjligheten”

Det som triggade Eva Söderberg till initiativet var de kommentarer hon fick på en krönika nyligen, där hon beklagade att skolorna tenderar att inte värdera det praktiska arbetet lika högt som det teoretiska. ”Vårt samhälle behöver människor som kan…bygga och skapa, sy ihop kroppar och laga tänder… och som orkar trä en nål för att laga det där hålet i tröjan”.

– Många kollegor uttryckte stöd och igenkänning. Och det var förstås glädjande. Samtidigt blir det till sist både för deppigt och kanske lite gnälligt att bara påtala bristerna. Varför inte också manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av?

Jenny Frohagen administrerar den största Facebook-gruppen för slöjdlärare, ”Nationellt centrum för slöjdutbildning”. När Eva Söderberg lanserade idén där för ett par veckor sedan fullkomligt exploderade kommentarsfältet.

– Vi är nu uppe i 365 lajks och 125 kommentarer. Jag har aldrig fått så många reaktioner på något som jag lagt ut förut.

Det var förstås lite kort om tid att lansera något mer genomarbetat det här första året, men idéer kring vad som kan göras har strömmat in både i den Facebook-gruppen och i andra slöjdforum.

Ofärdig stickning i elevkaféet

Eva Söderberg och Jenny Frohagen kom med en del egna förslag i lanseringen:

”Du kan göra små eller stora insatser för att sprida budskapet. Du kanske bjuder in kollegorna till en workshop i träslöjd, textilslöjd eller metallslöjd? Kanske ställer du ut elevarbeten på torget, håller en inspirations-föreläsning, eller låter eleverna visa sina färdigheter live?”

Eva Söderberg har skapat en affisch (se bilden) som hon både sprider i sin egen skola, Glöstorpsskolan i Göteborg, och i sociala medier.

– Jag själv har många lektioner på den stora dagen imorgon, men jag tänker lägga ut en ofärdig stickning i vårt elevkafé som elever kanske vill testa i väntan på nästa lektion. Och jag tänker ta med korgar med garn till personalrummet, säkert kommer kollegor vilja prova sina gamla färdigheter.

Dagen efter Nobeldagen – ingen slump

Hon är svensklärare också och brinner för barns läsning, en högaktuell fråga i dessa tider.

– Men läsa, läsa, läsa räcker inte. Vi vet från professor Göran Lundborgs forskning att det finmotoriska är nog så viktigt, att hjärnans utveckling hänger ihop med handens rörelser. Det är därför jag också citerar honom på min affisch.

Hon och Jenny Frohagen ser ytterligare en poäng med att välja den 11 december som Skolslöjdens dag:

– Det är ju dagen efter utdelningen av Nobelprisen. Vi tycker att det hänger ihop. Vad hade dessa experimenterande vetenskapsmän och kvinnor varit om de inte vågat misslyckas och sedan prova igen? Det är lite så vi arbetar i slöjden.

LÄS ÄVEN

Söderberg: Nu går det inte att sänka kunskapskraven mer

Söderberg: Insikten fick mig att lägga om min slöjdundervisning

Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”

Slöjdlärarnas larm: Många elever kan inte använda en sax

Han tar tillbaka slöjden till rötterna